Nu har det skitit sig! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu har det skitit sig!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
    Även om kablarna är svarta båda två så borde den ena vara rund och den andra lite kantig typ. Som en gammal högtalarkabel. Har du kollat noga?
    Har kollat lite bättre nu, och kablarna är exakt lika. Men likheten till högtalarkabel finns ju då det är två som sitter ihop

    Hittade ingen lampa eller något annat jag kan prova med .
    Är det någon som vill berätta hur jag ska göra med den elprovaren jag har

    Kommentera


    • #22
      Ok. Stökigt.. Men som någon sa innan så har (tror jag, ej säker!) väl ctek skydd mot felkoppling? Isåfall kan du vira ihop kablarna och prova ladda ett batteri. Laddaren ska ju då säga ifrån om du kopplat fel, eller hur? Så, kolla manualen eller googla innan så du vet om det är så, sen är det bara att testa. Den mätaren du har vet jag inte hur den fungerar men den är nog bara till för att kolla om en ledning är strömförande eller ej typ. En multimeter kostar kanske en hundring, det är en sån du behöver.

      Kommentera


      • #23
        https://www.jula.se/catalog/el-och-b...imeter-405014/

        Exempelvis denna skulle göra jobbet. Bra grej att ha.

        Kommentera


        • #24
          Här var det som vanligt många bud och inte alla är rätt, men du har redan fått svaret i tidigare inlägg.

          1. Om du inte varit så snabb att skala kabeln så hade du säkert kunna lista ut hur kabeln satt ihop innan du skar av den. Antar att snittet inte blev helt vinkelrätt och perfekt så att säga...

          2. Nu är skadan redan skedd och om din Ctek-laddare inte är någon knepig modell, så har den ett skydd mot felaktig inkoppling. Du har med stor sannolikhet en lysdiod på fronten som lyser om det är rätt inkopplat mot batteriet. Lyser den inte så är det ju bara att vända på kablarna och så är alla happy.

          3. Om det nu skulle vara så att det faktiskt inte finns något sådant skydd mot felaktig inkoppling, så kan du inte lista ut vilken kabel som är vilken med det instrument du har. Du behöver en multimeter (se länk i tidigare inlägg) för att kolla polariteten. Kopplar du den röda (positiva) kabeln på multimetern mot den positiva kabeln på laddaren och den svarta mot den negativa, så kommer multimetern visa ett positivt värde på spänningen = Rätt kopplat. Om multimetern visar ett negativt värde så har du kopplat ihop fel, OK?

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Här var det som vanligt många bud och inte alla är rätt, men du har redan fått svaret i tidigare inlägg.

            1. Om du inte varit så snabb att skala kabeln så hade du säkert kunna lista ut hur kabeln satt ihop innan du skar av den. Antar att snittet inte blev helt vinkelrätt och perfekt så att säga...

            2. Nu är skadan redan skedd och om din Ctek-laddare inte är någon knepig modell, så har den ett skydd mot felaktig inkoppling. Du har med stor sannolikhet en lysdiod på fronten som lyser om det är rätt inkopplat mot batteriet. Lyser den inte så är det ju bara att vända på kablarna och så är alla happy.

            3. Om det nu skulle vara så att det faktiskt inte finns något sådant skydd mot felaktig inkoppling, så kan du inte lista ut vilken kabel som är vilken med det instrument du har. Du behöver en multimeter (se länk i tidigare inlägg) för att kolla polariteten. Kopplar du den röda (positiva) kabeln på multimetern mot den positiva kabeln på laddaren och den svarta mot den negativa, så kommer multimetern visa ett positivt värde på spänningen = Rätt kopplat. Om multimetern visar ett negativt värde så har du kopplat ihop fel, OK?
            Äntligen ett svar! Då köper jag en multimeter imorrn och testar. Tack så mycket.
            (nu kan jag bara hoppas att ingen skriver att du har fel )

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg

              Äntligen ett svar! Då köper jag en multimeter imorrn och testar. Tack så mycket.
              (nu kan jag bara hoppas att ingen skriver att du har fel )
              Men det var ju samma sak som förra andra redan skrivit....
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                Men det var ju samma sak som förra andra redan skrivit....
                Fast nu fick jag svar på hur jag skulle göra med multimetern oxå. Innan har det varit jäkligt luddigt. Jag tycker jag varit tydlig´med att jag aldrig använt en multimeter innan.
                Ps, Varför kan jag inte hitta en how-to artikel med multimeter for dummies? har googlat länge efter en sån

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg

                  Fast nu fick jag svar på hur jag skulle göra med multimetern oxå. Innan har det varit jäkligt luddigt. Jag tycker jag varit tydlig´med att jag aldrig använt en multimeter innan.
                  Ps, Varför kan jag inte hitta en how-to artikel med multimeter for dummies? har googlat länge efter en sån
                  Sätt den på inställning DC eller ett långt streck med korta streck över.
                  Sen mäter du på ett sätt och om det står - 12V byter du kablarna.
                  Då kommer det stå 12V och då är den röda kabeln plus.

                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                    Sätt den på inställning DC eller ett långt streck med korta streck över.
                    Sen mäter du på ett sätt och om det står - 12V byter du kablarna.
                    Då kommer det stå 12V och då är den röda kabeln plus.
                    Jag ska testa detta när multimeter inköpts. Ska även lusläsa artikeln på kjell och company ang multimeter. Tackar

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                      Men det var ju samma sak som förra andra redan skrivit....
                      Mmmm, fast det är ju skillnad på skit och pannkaka. Inget illa ment, men många har jävligt svårt att formulera sig så att andra begriper. Dessutom var det ju några inlägg som är helt felaktiga...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 031 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 980 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      499 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X