Tolka side/structure scan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tolka side/structure scan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tolka side/structure scan

    Hejsan,

    jag försöker lära mig att förstå exakt hur side/structure scan fungerar, förstår hela konceptet med att botten börjar vid röda sträcket (rakt under båten antar jag, rätta mig ifall jag har fel), hur skuggor etc. uppkommer även hur olika ljusheter indikerar bottenhårdhet eller stigande / lutande botten.

    Det jag sedan start haft lite problem med är just det som är mellan de röda sträcken (vatten kolumnen) jag förstår tanken med denna också, men det jag undrar är hur bred denna vinkel som den skjuts ned i är, försöker helt enkelt förstå hur långt till höger / vänster kan fiskar vara om de syns i detta fältet om det t.ex är 20 m djupt. Antar att detta beror på vilken vinkel den skjuts i.

    Ta som exempel om det är 20m djupt och en fisk står 15m till höger på 10m djup, synns den då i vattenkollumnen eller utanför? Försöker helt enkelt förstå hur brett man kan se dem på olika djup.

    Sett lite olika videos där jag i vissa får uppfattningen att fältet är ett resultat av en snävare sonar rakt ned. Då kan jag anta att man inte skulle se fisken i vattenkollumnen i exemplet ovan

    Andra har gett intrycket att de mäter allt vatten i samma distans som botten, dvs 20m åt höger och 20m åt vänster åt alla håll. Då skulle man kunna se fisken i vattenkollumnen.

    Skulle någon kunna ge lite klarhet?

    La till en extremt dålig bild som jag gjorde på mobilen som visar min fråga: är vatten kolumnen som de svarta sträcken eller de röda ( gröna punkten är båten och röda steäcken går ut 20 m åt vardera håll)


    Kan även hända att jag är helt förvirrad, rätta mig gärna då.

    Med vänlig hälsning,


  • #2
    Den röda är mest rätt. Sidescan tittar brett i två sektorer riktade åt vardera sidan. Så länge fisken är närmare givaren än minsta avståndet till botten (=vanligtvis rakt ner) kommer den avbildas i vattenkolumnen, oavsett om den är under eller utåt sidan. Så i ditt exempel skulle den synas i vattenkolumnen (är på 18 m avstånd från givaren om jag räknat rätt =pythagoras sats), förutsatt den är inom sektorn som givaren täcker. Exakta vinkeln har jag inte hittat för Lowrance, möjligen 50° åt vardera sidan för LSS2 på 455 kHz stod det på en sida. Har dock känsla av att den är större.

    Kommentera


    • #3
      Hittade denna bild tillslut. Verkar förklara ganska bra!

      hittade denna video som vad ganska bra https://youtu.be/ertZn4ypTbQ förstår dock inte varför man ser skuggan men inte ljusheten av fiskarna i exempel C.

      Någon som har en förklaring?

      Kommentera


      • #4
        Det skulle ju kunna inträffa om botten i den riktningen och som är på samma avstånd som fisken ger starkare reflex än fisken. Vet dock inte om det var detta som skulle avses med C-exemplet. Han som gjort videon ger ju ingen förklaring som sagt.

        Kommentera


        • #5
          Hmmm, annan fråga kopplat till det hela, i situtioner där fisk är ”osynlig” på ekolod dvs.

          1. om fisk står i utkanten av ekolodets beam och på botten,
          2. eller i sluttande botten där den står längre ner än högsta botten, eller
          3. i ett botten hål

          hur blir detta på structure/side scan? Man bör se fisken då?

          Antar även att de fortsatt är ”osynliga” på down scan?

          Med vänlig hälsning,

          Kommentera


          • #6
            Tjena tjena, intressant tråd.

            Jag är ganska rutinerad inom vertikalfisket med vanligt 2d lod. och har precis köpt mig en Lowrance elite 7 Ti.
            Jag har varit ute ett 10-tal gånger och letat fisk i det pelagiska, men jag har så fruktansvärt svårt att se vad som är fisk.
            har förstått att det ska vara de minimalt större lite längre (beroende på hastighet) vita sträcken som är fisk, och att det helst ska finnas ett mörkare sträck utnaför som ska visa skuggan av fisken.

            Men vi mina ögon när jag puttrar omkring i 1.8-2.0 knop så ser jag massor små vita pluppar, knappt några skuggor och har inte en aning om vad som är fisk att testa på och var som är småfisk/skit i vattnet.

            Någon som kan förklara / har sett någon förklara via video el liknande hur man tolkar sidescan?

            Mvh

            Kommentera


            • #7
              Jag är också nyfiken på detta.
              åkte över en stor sjö och för skojs skull lät jag sidescanen vara på 30m åt vardera sida, men då såg jag bara vatten. Var typ 40-50m djup eller nåt.
              då började jag fundera, hur letar man då fisk pelagiskt.
              metrarna åt sidan borde ju vara just 30m även om det är 30m djupt, men det verkar bli nån kombination.
              blir inte heller klok på hur man se fisk åt sidorna om det är >10-20m djupt.
              dvs letar man pelagiskt ställer man då in mer svart vattenkolumn? Men vad är då på sidan av båten.

              alla förklaringar man ser om hur det funkar som ett vikt papper osv. Känns inte som det stämmer.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #8
                Det är lättare att leta fisken över djupt vatten där vattnet är djupare än du ställt in bredden på skärmen.

                Då kommer du se ”all fisk” och dom kommer inte kunna gömma sig.
                Tex. Fisk som står mot stenbotten/hård/fläckig botten är näst intill omöjlig att identifiera pga all sten och skugga.

                Du kommer inte se någon skugga på fisken men du kommer se streck eller som en lite ”eldsflamma” på skärmen.

                Ekolodet kan bara beräkna tiden fram och tillbaka till givaren.
                Så en fisk som tecknar att den är 15 meter vid Sidan av båten över 30 meters djup betyder bara att den är 15 meter ifrån givaren.
                Inte 15 meter brevid båten.
                Tänk en rep på en pendel.

                Kommentera


                • #9
                  När jag letar fisk kollar jag 16m åt vardera håll över bottendjupp 30-50m. Vill inte se längre åt sidorna då jag tycker det blir för plottrigt på min 7 tums skärm från 16m och uppåt.
                  det är då helt svart på båda sidorna eftersom jag bara ser vattenmassa och inte något av botten.
                  Känslighet på 70-75 beroende på mängd alger etc.
                  Fisk avtecknar sig som ett skarpt sträck om den visar sidan mot givaren. Visar den huvudet eller stjärten mot givaren ser fisken ut som en skarpt lysande prick, ungefär som om någon lös med en ficklampa rakt mot skärmen. Ett "knappnålshuvud" skulle man kunna säga....

                  Kommentera


                  • #10
                    Hur kan man då veta vart fisken är om den är tex 13m vid sidan av båten? Den kan likaväl vara 13 m under båten?
                    kombinera med 2d? Och ser man den inte på 2d är den på den sidan av båten som den visas i?
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X