Tolka side/structure scan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tolka side/structure scan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Exakt så! Den är 13m från givaren så hur långt i sidled beror på vilket djup den befinner sig på.
    Men med de korta avstånden brukar det inte vara några problem att hitta fisken efter lite övning.
    Har du en topomarkör kan du hänga blybiten på tex 6m djup under markören och öva genom att passera den med båten på olika avstånd. Du kommer se blybiten på SD och 2d och få en känsla för avstånd och djup.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
      Exakt så! Den är 13m från givaren så hur långt i sidled beror på vilket djup den befinner sig på.
      Men med de korta avstånden brukar det inte vara några problem att hitta fisken efter lite övning.
      Har du en topomarkör kan du hänga blybiten på tex 6m djup under markören och öva genom att passera den med båten på olika avstånd. Du kommer se blybiten på SD och 2d och få en känsla för avstånd och djup.
      Ok, där ser man
      klurigt. Undra hur många som ””tror”” dom vet hur det funkar
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #13
        Ja det är lite klurigt ibland. Dessutom simmar dom ju ibland! Det gör ju inte saken lättare....

        Kommentera


        • #14
          Trevligt med vettiga svar!

          Ja jag får väll ge mig ut och leta då. Fiskar i en sjö med väldigt bra gösfiske (halvkänd i sverige), och djup upp till 16 meter ungefär.
          Har sett andra åka omkrig och leta fisken pelagiskt, men de har letat på cirka 12 meter, vilket jag kanske tänkte jag skulle prova.
          Men jag tror jag får höja känsligheten lite mer. 70-75% som några skrev är nog 20% över vad jag har så kanske därför jag inte känner att jag ser fiskar lätt..
          Verkar ju på er/folk att det är rätt lätt att se fiskarna, vilket jag ser som största problemet. Bara ut och prova :P

          Kommentera


          • #15
            Ja ut å testa det är det enda som gäller!
            I Mälaren som är relativt klar kör jag SD på 16m som sagt och 455khz. Känsligheten är mycket högre när jag letar fisk än då jag tex letar strukturer på botten.
            Jag brukar ställa upp känsligheten till dess det blir för mycket brus i min smak å sen sänka ett snäpp, brukar landa på 70-75 beroende på mängd frömjöl, plankton etc i vattenmassan!
            Kör hårt!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
              Ja ut å testa det är det enda som gäller!
              I Mälaren som är relativt klar kör jag SD på 16m som sagt och 455khz. Känsligheten är mycket högre när jag letar fisk än då jag tex letar strukturer på botten.
              Jag brukar ställa upp känsligheten till dess det blir för mycket brus i min smak å sen sänka ett snäpp, brukar landa på 70-75 beroende på mängd frömjöl, plankton etc i vattenmassan!
              Kör hårt!
              Vad har du för ekolod? Jag kör själv Mälaren och på sista tiden har det blivit mycket brus på skärmen så pass att jag knappt ser något i spannet 0-10m vilket gjort att jag kört 800 khz istället som ger mindre utslag.

              Kommentera


              • #17
                Jag har ett Lawrence hds7 touch. Jsg tror det kan vara mer alger efter värmeböljan, har ingen bättre gissning iaf...

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
                  Jag har ett Lawrence hds7 touch. Jsg tror det kan vara mer alger efter värmeböljan, har ingen bättre gissning iaf...
                  Ok samma här, en 7 tums gen 3. Får labba lite med inställningarna så jag kan köra 400khz på djupt vatten. Brukar köra 25m och de större fiskarna syns trots 7tum.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 916 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 687 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 144 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X