hur många batterier kör ni i båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur många batterier kör ni i båten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • hur många batterier kör ni i båten?

    Hallå!

    Har en Silver Fox som jag monterat motorguide på som jag kör en separat 100ah, sedan ett startbatteri på 100ah till motor och ekolod.
    Men batteriet till motorn börjar bli dåligt så ska byta ut detta till ett likvärdigt.

    Men till min fråga ska jag köra ett separat batteri till ekolodet också, eller går de att köra på startbatteriet?

    Båten kommer användas till spinnfiske och trolling och då kommer jag enbart utnyttja elmotorn.

  • #2
    I min nuvarande Linder catch har jag 2 batterier. Ett till elmotorn och ett start batteri som även lodet är kopplat till.
    I min gamla Linder 400 hade jag ett stort batteri som både var startbatteri, elmotorn gick på det och lodet. Vet inte varför lodet ska ha ett eget om man inte får störningar som man tydligen kan få.

    Kommentera


    • #3
      Hej!

      Nej tänkte mer om man är ute och trollar säg 5 timmar med elmotor, så är jag rädd att startbatteriet tar stryk om kör ekolodet hela tiden?
      borde vara bättre och koppla ekolodet på elmotor batteriet som jag kommer ladda efter varje tur?

      Kommentera


      • #4
        Så länge du inte får störningar av o ha lod och elmotor på samma battrie är det väl lugnt. Men brukar väl uppstå en del strul va man hört om man kör så.
        Om du har ett 100ah startbatteri så ska det ju inte va några som helst problem o köra lodet på det o ändå har massa kräm över till o starta. Lodet drar ju minimalt med ström.

        Kommentera


        • #5
          100ah startbatteri kommer räcka och bli över även med lodet kopplat.
          Jag kör med 100ah till start och lod, har även kört en stor kylväska från morgon till kväll under varma sommardagar, och ändå finns det gott om kräm kvar till starten.

          Kommentera


          • #6
            Säg att ditt lod drar ca 2a. då förbrukar det 10a på 5 timmar... dvs 10% på ditt 100ah startbatteri.

            Jag kör 85ah elmotor och 80ah start/ekolod. (Har dessutom dragsnöre på min 25hk om det blir knas med startbatteriet

            Kommentera


            • #7
              Okej! Ja men då så, såg att hjertmans sålde ut tudor 80ah så åker och köper ett i morgon!

              Kommentera


              • #8
                Kolla granngården annars. Köpte tudor 72ah fritidsbatteri ( start / förbrukning) där flr 795kr idag..
                Fanns ju annars billigare på hjermans med. Kolla bara så att det är start / förbrukning elller dual som dom brukar kallas.

                Kommentera


                • #9
                  Tycker du ska fundera lite på hur mkt din huvudmotor laddar och hur dina körvanor ser ut när du är ute på sjön i ena ändan och hur mkt ström din skärm drar i andra. Hinner huvudmotorn ladda upp den ström som skärmen drar ut? Kör du en sjömil innan du drar ut grejerna så blir det inte så mkt laddning och urladdning av batteriet som följd. Vet några som kopplar huvudmotorn till samma batteri som elmotorn och då kan ju en taktik vara att ha stora motorn igång och förflytta sig lite kortare sträckor så batteriet hinner laddas upp och på så sätt slippa ta hem batteriet för laddning. Samma princip borde kunna appliceras på din setup. Enda skillnaden ett större batteri gör, om du aldrig kör längre sträckor med huvudmotorn, är ju att förflytta urladdningsproblemet längre fram i tiden.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kör i snitt kanske 2-5 sjömil till fiskeplatsen, har en Honda 50 4takt från 2007, och ett Lowrance elit 7ti, va jag läst drar ekolodet runt 1A.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 029 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X