Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
GPS å Plotter varförsig eller kombi
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggSom sagt, det finns en gräns. Har man en stor kombiskärm kan man ju likna det vid två mindre.
T.ex. Du måste snyta dig och rotar igenom väskorna efter pappernäsdukar, när du kommer tillbaks framför rodret upptäcker du en kant på ekolodet (som du inte hade sett med en mindre skärm) som ger dig ett kanonfiske och en ny favoritplats flera år framöver.
Är ju gött att inte behöva kika på lodet hela tiden och endå kunna sa "hela" bottenstrukturen. Likaså det är nice att kunna ha mkt zoom men endå få en bra överblick på kartan.
Säkert personligt
Klart, du har säkert rätt i det du menar är fördelaktigare med två enheter, spesiellt om zoomen inte är oberoende av vardera bilden (karta/lod), men tror den är oberoende på 112/113.
Skulle jag bli "omvänd" så kommer jag nog i alla fall att köpa samma fabrikat på både lod och kartplotter för oftast kan det vara fördelaktigt, både på tot. priset (rabatter) och på användarfunktionen = likvärdiga lösningar på det mesta och oftast kompatibelt med varandra etc (fast i dag är väll det mesta kompatibelt).
Problemet kan vara att få plats med allt, två 8-10" skärmar, Autopilot, VHF, 5-7 givare/instrument till motor och båt....men det går nog. Vad har du själv för elektronik i din båt och i vilken båt?Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Jag skulle ha satsat på skilda instrument om jag var du. Exv. 5 ' eller 6'. Garmin gör ju bra gpser, som är lätta och smidiga att använda. Bluechart kartan är även bättre i förhållande till konkurrenter, enligt mig. Exv. Modell 172c,182c,192c. Till ekolod skulle jag rekomendera lowrance eller raymarine. Dessa är dock lite dyrare än garmins ekolod, men du får generellt mer för pengarna här.
Om du bestämmer dig för en kombi så skulle jag rekomendera antingen garmins 2010C eller raymarines C80! Dessa har lite större skärm (~10') och det är verkligen att föredra när det gäller kombi-instrument. Till dessa måste du dock skaffa en en ekolodsmodul och den är inte gratis. Till raymarinen krävs även en aktiv GPS-antenn, då C80 bara är en skärm egentilgen. Så om du ska ha en bra lösning (enligt mig) med kombi så blir det rätt dyrt med allt som ska köpas till.
martin
Kommentera
-
många svar å ännu fler frågor... verkar lite knivigt detta. Flodström, du nämner att du köper billigt från staterna. Vad jag förstår så är det inte helt optimalt att köpa kartplotter då baskartan som är laddad från scratch kan ställa till det vid ruttskapande å dylikt (har jag för mig att jag hört/läst härnånstans). Vet inte om det är sant. Å kan du köpa billigt så hänger jag gärna på...;-)Brottar fett...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av martinvaxholm Visa inläggJag skulle ha satsat på skilda instrument om jag var du. Exv. 5 ' eller 6'. Garmin gör ju bra gpser, som är lätta och smidiga att använda. Bluechart kartan är även bättre i förhållande till konkurrenter, enligt mig. Exv. Modell 172c,182c,192c. Till ekolod skulle jag rekomendera lowrance eller raymarine. Dessa är dock lite dyrare än garmins ekolod, men du får generellt mer för pengarna här.
Om du bestämmer dig för en kombi så skulle jag rekomendera antingen garmins 2010C eller raymarines C80! Dessa har lite större skärm (~10') och det är verkligen att föredra när det gäller kombi-instrument. Till dessa måste du dock skaffa en en ekolodsmodul och den är inte gratis. Till raymarinen krävs även en aktiv GPS-antenn, då C80 bara är en skärm egentilgen. Så om du ska ha en bra lösning (enligt mig) med kombi så blir det rätt dyrt med allt som ska köpas till.
martin
Mera åsikter! Kom igen bara!Brottar fett...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggDet där med att snyta sig.....hmmmmm ha ha ha, bra poäng för jag blir alltid snorig på sjön.
Klart, du har säkert rätt i det du menar är fördelaktigare med två enheter, spesiellt om zoomen inte är oberoende av vardera bilden (karta/lod), men tror den är oberoende på 112/113.
Skulle jag bli "omvänd" så kommer jag nog i alla fall att köpa samma fabrikat på både lod och kartplotter för oftast kan det vara fördelaktigt, både på tot. priset (rabatter) och på användarfunktionen = likvärdiga lösningar på det mesta och oftast kompatibelt med varandra etc (fast i dag är väll det mesta kompatibelt).
Problemet kan vara att få plats med allt, två 8-10" skärmar, Autopilot, VHF, 5-7 givare/instrument till motor och båt....men det går nog. Vad har du själv för elektronik i din båt och i vilken båt?sigpic
Kommentera
-
Gösen!
Glömde tillägga att humminbird även är mycket bra ekolod, satsar du på ett sånt blir det säkert bra.
Om jag skulle tipsa ännu en gång om garmin-plotter, så tycker jag att du egentligen skulle satsa på en 192c istället för en 172c. Anledningen till detta är att 192c är lite rejälare, dels har den lite större skärm och dels lite enklare och smidigare menysystem (bättre lösning med att lägga in extra information som fart,position osv. ovanför för den plottade kartan). Sen är den aningen snabbare också. Fast den är väl en tusenlapp dyrare skulle jag tro.
Ang. Amerikansk plotter.
Jag är inte säker, men är inte den baskartan du menar bara koordinatsystemet som är inlagt? Ifall det är det som du menar så är det bara att ändra koordinatsystem på plottern (till exv. WGS84). Görs enkelt i system menyn.
martin
Kommentera
-
Jag "köpte" en Lowrance LCX-27C, helt beroende på utrymmet framför mig. Skall samsas med Uniden VHF och ordentlig kompass, sedan ett antal motorinstrument ett dussin strömbrytare m.m.
Färgskärm på 7 tum, färgen inte så mycket för ekolodet som för plotterns skull, helt värdelöst med en gråskaleplotter om det är lite rörelse på båten.Senast ändrad av Sturgeon; 2007-03-12, 23:27.sigpic
Kommentera
-
Inte alls konstigt egentligen eftersom det är skärmen som är dyr i sammanhanget. 10" skärmen är ju 4 ggr så stor som 5"-aren.
Ursprungligen postat av Jonas 37Hade jag råd skulle jag köpa ett kombinationsinstrument med 10" skärm.
Kombinationsinstrumenten med 5" skärm blir för tunt för min smak.Jag har ekolod Lowrance 102c , plotter Lowrance 3500c båda är med färgskärm.Märkligt att det är billigare att köpa 2st instrument med 5"skärm.Man tycker att det borde vara billigare med ett instrument med 10" men icke sa nicke.
Kommentera
-
Om en av enheterna går sönder eller blir omordern så blir det billigare att byta bara ett.
Flodström, har du dator i båten så kanske man ska fundera över den kompabiliteten med det man ska köpa.
Kolla på t.ex. lowrance-net eller nåt så man kan koppla ihop alla prylar. Om det är bra eller ej vet jag inte men det är ju lite av grejen med tekniksaker.Ola
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Miller_timeBlev ett nytt lod och med det en 3-in-1 givare som ska monteras.
Velar lite mellan dessa...1 Foto-
Kanal: Elektronik
2025-04-07, 20:45 -
-
av NewbornSom rubriken lyder, var ska jag sätta givaren till ekolodet på akterspegeln?
Det är en Ryds 510...1 Foto-
2025-04-08, 11:59 -
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
2024-07-14, 19:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
128 185 visningar
0 gillar
|