Hjälp med val av ekolod. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av ekolod.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med val av ekolod.

    Vilket märke erbjuder egentligen det "bästa" ekolodet för helst 6-7000 kr.
    Tänker att det minst måste vara på 7", men gärna 9". Det kommer främst användas i älv-vatten med medeldjup på 1-3 m, men finns även platser där upp till 10m förekommer, och t.o.m. nästan 20m på ett ställe.
    Tänker att sidescan/sidevu kan vara roligt att ha, men hur användbart är det på dessa billigare ekolod?

    Har kollat vad Lowrance, Garmin, Humminbird och Raymarine erbjuder, men vilken djungel det är.
    Humminbird och Raymarine verkar lite dyrare och kanske därför går bort, eller erbjuder de något som är värt det extra?

    De jag kollat mest på är Striker Vivid 9sv och Hook Reveal 9 Tripleshot som båda går att få för <7000kr. Men är de något att ha? Av det jag läst här verkar inte Tripleshot vara någon favorit (men varför?). Och garmins Clearvu verkar sämre än Downscan (korrekt?), och även saknar förinstallerade kartor.

    Känns som man får helt olika svar hela tiden.

  • #2
    Jag hade lagt ett par tusenlappar till och fått pekskärm, men det är en smaksak. Pilliga menyer gör att man inte orkar använda de funktioner som finns och varför då betala för dom, resonerar jag.

    Kommentera


    • #3
      Som du sier er Garmin Striker og Lowrance Hook Reveal de mest aktualle i prisklassen. For begge er valg av ekkoloddgiver avgjørende for kvaliteten totalt, typisk GT52 med Garmin og 83/200-HDI med Hook Reveal, hvis vi forutsetter at du skal ha en aktermontert ekkoloddgiver og primært fisker abbor/ gjedde/ gjørs/ sjøørret, dvs fisker primært på 0-40 meters dyp. Som du sier er Garmins downvü litt dårligere, mens Lowrance sin tripleshot er så elendig at du ikke bør bruke den i det hele tatt og dermed mister sidescan ved å bruke HDI i steden. Striker har ikke skikkelig kartplotter, det har Hook Reveal.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Är sidescan viktigt tror jag du måste upp minst ett par snäpp i skärmstorlek och pris, i alla fall när det gäller Garmin.

        Jag bytte i vintras upp mig till ett Garmin Striker Vivid 7SV-lod med GT52-givare just för att få sidescan, men det blev en stor besvikelse; den funktionen är rätt värdelös på lodet och ärligt talat tycker jag att 2D- och downscan inte är särskilt mycket bättre än på mitt gamla Garmin Striker 5CV.

        Min fiskekompis har ett Garmin UHD 92SV-lod och skillnaden mellan detta och mitt är himmelsvid när det gäller bildkvaliteten. På hans sidescan kan man verkligen urskilja enstaka större fiskar och fiskstim, vilket är i princip omöjligt på mitt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Donnerstal Visa inlägg
          Vilket märke erbjuder egentligen det "bästa" ekolodet för helst 6-7000 kr.
          Tänker att det minst måste vara på 7", men gärna 9". Det kommer främst användas i älv-vatten med medeldjup på 1-3 m, men finns även platser där upp till 10m förekommer, och t.o.m. nästan 20m på ett ställe.
          Tänker att sidescan/sidevu kan vara roligt att ha, men hur användbart är det på dessa billigare ekolod?

          Har kollat vad Lowrance, Garmin, Humminbird och Raymarine erbjuder, men vilken djungel det är.
          Humminbird och Raymarine verkar lite dyrare och kanske därför går bort, eller erbjuder de något som är värt det extra?

          De jag kollat mest på är Striker Vivid 9sv och Hook Reveal 9 Tripleshot som båda går att få för <7000kr. Men är de något att ha? Av det jag läst här verkar inte Tripleshot vara någon favorit (men varför?). Och garmins Clearvu verkar sämre än Downscan (korrekt?), och även saknar förinstallerade kartor.

          Känns som man får helt olika svar hela tiden.
          Hej Donnerstal;

          Satsa dina pengar om möjligt på ett fabrikat...
          Lowrance ekolod har jag själv använt problemfritt sedan slutet av 1960-talet...

          Nedan kan du se vad Sportfiskeprylar kan erbjuda dig av Lowrance och andra fabrikat av ekolod..
          https://www.sportfiskeprylar.se/sear...rance%20ekolod ...
          Mvh/Old Firehand
          Leif Engström
          Senast ändrad av Old Firehand; 2022-09-26, 14:50.

          Kommentera


          • #6
            Tack för alla svar!

            Vad tycks om Raymarines Element 7/9 HV? HV100-givaren verkar vara något bättre baserat på det lilla jag hittat. Hur står sig den jämfört med de billigare, samt 3-in-1 Active Imaging?
            Dessa drar ju dock upp priset en del vilket får köpsuget att svalna.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
            1 216 svar
            156 031 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HenkeW
            av HenkeW
             
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
            12 svar
            2 705 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Piscantur stercore  
            Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
            27 svar
            1 978 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gabbu
            av gabbu
             
            Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
            2 svar
            499 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg profilnamnet  
            Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
            2 svar
            354 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Arbetar...
            X