Paralellkopplade batterier laddas inte fullt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paralellkopplade batterier laddas inte fullt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Paralellkopplade batterier laddas inte fullt

    Hej!

    Har två st 120ah-batterier som är parallellkopplade, så att banken är 240ah.

    Om jag laddar batterierna individuellt så laddas de klart och laddaren går över till underhållsladdning, som sig bör.

    Om jag istället kopplar ihop dem igen och laddar hela batteribanken så går laddaren aldrig över till underhåll, utan håller sig på ~14,8 volt och "laddar" vidare. Har låtit laddaren stå så över natten, men ändå har den inte gått över till underhållsladdning.

    Jag har en liten laddare från Jula som ska vara "smart". Den orkar mata 4a, men vad jag har läst mig till så kan en liten laddare ladda upp stora banker, bara att det tar längre tid.

  • #2
    Jeg antar at dette er blybaserte batterier? I så tilfelle er laderen din ikke sterk nok, du bør ha en lader som gir omtrent 10% av batteribankens kapasitet, altså 24A i ditt tilfelle selv om det sikkert går bra med en som gir rundt 20A også. Blybaserte batterier får økt motstand når de nærmer seg full lading, så en svak lader klarer ikke å øke nok til å fullade. Effekten fra laderen din omdannes til varme mot slutten av ladingen nå.

    For et Li-batteri stemmer teorien om at en liten lader fungerer bare den får stå på lenge nok.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Jeg antar at dette er blybaserte batterier? I så tilfelle er laderen din ikke sterk nok, du bør ha en lader som gir omtrent 10% av batteribankens kapasitet, altså 24A i ditt tilfelle selv om det sikkert går bra med en som gir rundt 20A også. Blybaserte batterier får økt motstand når de nærmer seg full lading, så en svak lader klarer ikke å øke nok til å fullade. Effekten fra laderen din omdannes til varme mot slutten av ladingen nå.

      For et Li-batteri stemmer teorien om at en liten lader fungerer bare den får stå på lenge nok.
      Tack för förklaringen! Ja, det är vanliga batterier, inte Li-ion. Tycker jag läser överallt att laddarens storlek inte har någon betydelse. Ska köpa en fetare laddare så får vi se!

      Tyckte även jag hörde ett bubblande ljud från ett av batterierna när laddaren försökte ladda det sista på runt 14,5v. Kokade batteriet då?

      Kommentera


      • #4
        Står på laddaren hur stort batteri den klarar .
        "HalvDan var här"

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
          Står på laddaren hur stort batteri den klarar .
          Ja, 120ah enligt manualen, men som sagt, folk på nätet säger att det kvittar! Nåja!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av nivv Visa inlägg

            Tack för förklaringen! Ja, det är vanliga batterier, inte Li-ion. Tycker jag läser överallt att laddarens storlek inte har någon betydelse. Ska köpa en fetare laddare så får vi se!

            Tyckte även jag hörde ett bubblande ljud från ett av batterierna när laddaren försökte ladda det sista på runt 14,5v. Kokade batteriet då?
            Folk skriver mye rart på internet. ; )

            Det er helt vanlig at du hører svak bobling fra batteriene ja, dette kommer fra den kjemiske prosessen i batteriet og er ikke noe å bekymre seg for. Men høres det ut som en kjele med vann rett før den koker over, da er det noe galt.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

              Folk skriver mye rart på internet. ; )

              Det er helt vanlig at du hører svak bobling fra batteriene ja, dette kommer fra den kjemiske prosessen i batteriet og er ikke noe å bekymre seg for. Men høres det ut som en kjele med vann rett før den koker over, da er det noe galt.
              Svagt bubblande bara! Men då köper jag en starkare laddare! Tack för hjälpen!

              Kommentera


              • #8
                En detalj jag undrar är hur du parallellkopplar? Om man lägger både pluss- och minusmatningen på samma batteri så kommer batteri 2 aldrig att bli riktigt fullt.

                Om man kopplar plussmatningen på ena batteriet och minusmatningen på det andra så laddar de jämnt och laddar ur jämnt.

                Samma sak gäller förbrukning. Jag kopplar både laddare och förbrukare på samma pol.


                Click image for larger version

Name:	141240-13ff9cdbed81da7b5ef0a6f91ff5710c.jpg
Views:	227
Size:	16,5 KB
ID:	2619243

                Sen så gäller det som redan nämnts att din laddare klarar så stor batteribank. ​​
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
                  En detalj jag undrar är hur du parallellkopplar? Om man lägger både pluss- och minusmatningen på samma batteri så kommer batteri 2 aldrig att bli riktigt fullt.

                  Om man kopplar plussmatningen på ena batteriet och minusmatningen på det andra så laddar de jämnt och laddar ur jämnt.

                  Samma sak gäller förbrukning. Jag kopplar både laddare och förbrukare på samma pol.


                  Click image for larger version

Name:	141240-13ff9cdbed81da7b5ef0a6f91ff5710c.jpg
Views:	227
Size:	16,5 KB
ID:	2619243

                  Sen så gäller det som redan nämnts att din laddare klarar så stor batteribank. ​​
                  Har testat båda sätten faktiskt, med samma resultat. Förstår att det "bra" sättet borde fungera bättre. Jag köpte en Victron 15a laddare, får se om den orkar med!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av nivv Visa inlägg

                    Har testat båda sätten faktiskt, med samma resultat. Förstår att det "bra" sättet borde fungera bättre. Jag köpte en Victron 15a laddare, får se om den orkar med!
                    Bra val av laddare Victron gör fina laddare som går att programmera & se status via mobilen, kommer bli stor skillnad, men en större laddare hade inte gjort något.
                    Ladda varje batteri separat förstagången så dom blir balanserade.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 978 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 697 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    484 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X