Hur strömsätta ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur strömsätta ekolod?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur strömsätta ekolod?

    Hej,

    Köpte nyligen en Buster rs och jag ska montera ett echomap 92sv på den. Jag är helt grön när det kommer till installation av sånt här… I installationsbeskrivningarna tolkar jag det som att man sätter kablarna direkt till batteriet. Funderar på om det finns andra sätt jag bör sätta dem på i min båt?

    Jag har antingen strömbrytaren på bild 1. Kan jag fästa kablarna där på något sätt? Är det någon fördel? I och med att jag använder snabbfästet kanske det kan vara det för att slippa att kontakterna är strömsätta hela tiden när jag inte använder båten?

    eller under ratten där det finns switch för länspump etc. Finns en plats där det står extra. Vet inte ens om det är möjligt att koppla där?

    tacksam för hjälp

    mvh
    Jonas
    Bifogade filer

  • #2
    I dette tilfellet hadde jeg koblet jord (-) direkte til batteriet, og strøm (+) til hovedstrømsbryteren din. Husk sikring på +.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Jnan Visa inlägg
      Hej,

      Köpte nyligen en Buster rs och jag ska montera ett echomap 92sv på den. Jag är helt grön när det kommer till installation av sånt här… I installationsbeskrivningarna tolkar jag det som att man sätter kablarna direkt till batteriet. Funderar på om det finns andra sätt jag bör sätta dem på i min båt?

      Jag har antingen strömbrytaren på bild 1. Kan jag fästa kablarna där på något sätt? Är det någon fördel? I och med att jag använder snabbfästet kanske det kan vara det för att slippa att kontakterna är strömsätta hela tiden när jag inte använder båten?

      eller under ratten där det finns switch för länspump etc. Finns en plats där det står extra. Vet inte ens om det är möjligt att koppla där?

      tacksam för hjälp

      mvh
      Jonas
      Hej Jonas;
      Jag har två TUDOR MARIN 4280 12 volts marinbatterier i min Buster Magnum båt. På akterspegeln har jag dubbla Yamaha utombordsmotorer varav en 150 hkr transportmotor och en 15 hkr trollingmotor. Uppe på styrpulpeten har jag ett Lowrance ekolod med GPS-navigator.
      TUDOR-batterierna tar jag hem och underhålllsladdar några gånger per år.
      Mvh/Old Firehand Leif Engström
      Senast ändrad av Old Firehand; 2023-05-16, 11:00.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
      1 216 svar
      156 026 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg HenkeW
      av HenkeW
       
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
      12 svar
      2 704 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Piscantur stercore  
      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
      27 svar
      1 974 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gabbu
      av gabbu
       
      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
      2 svar
      493 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg profilnamnet  
      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
      2 svar
      354 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Arbetar...
      X