Låter som en genomtänkt och kvalitativ lösning på el systemet och det är klart att det blir dyrt så att spara in lite på batterier kan jag till viss del förstå men välj iaf deras SMF batterier som ju är lite bättre än standard bly accarna!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bra batterier?
Collapse
X
-
tror kablar följer med (kontrollboxen) då motorproducenter har starka meningar om batteritillkopplingen till själva starten och generatorn. (får inte vara någon manuell brytare i den kretsen). Kablarna kopplas oavkortade direkt till start-batteriet (Honda och flera andra fabrikat har den typ av tillkoppling).Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inläggKanon med all input, tack ska ni ha! Vi skall köra med två batterier o(Flodström) vi har köpt skiljerelä från bluesea. Med detta relä (och huvudströmbrytare) kan vi också kombinera båda batterierna vid start i händelse av att startbatteriet inte ger nog. Vi fiskar året runt och har båten på trailer, under vinterhalvåret underhållsladdar vi batterierna med ctek. Vi kommer att "kosta på" med förtennade kablar från skyllermarks, vi ska dra all el när vi får hem båten. Ngn som vet om start- och generatorkablage medföljer en ny motor, troligen inte? Blir så att vi "snålar" på batterisidan och kör Biltema.
Mvh Magnus
Bra med switch till batteri nr 2 så du kan parallelkoppla dem.
Förtenta kablar är bra för då slipper du korrosion i kablarna (om bara blank koppartråd). Se till att montera krympslang över övergångarna från kabel-skor/ringar til själva kablarna. Montera ca 3-4 cm krympslang på varje sko. Bäst är krympslang med invändig tätningsmassa, men det går också att använda självvulkaniserad gummitape innan krympslangen monteras.
Lycka till
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
...och var finner man krympslang med invändig tätningsmassa? //Vh MagnusUrsprungligen postat av Flodström Visa inläggtror kablar följer med (kontrollboxen) då motorproducenter har starka meningar om batteritillkopplingen till själva starten och generatorn. (får inte vara någon manuell brytare i den kretsen). Kablarna kopplas oavkortade direkt till start-batteriet (Honda och flera andra fabrikat har den typ av tillkoppling).
Bra med switch till batteri nr 2 så du kan parallelkoppla dem.
Förtenta kablar är bra för då slipper du korrosion i kablarna (om bara blank koppartråd). Se till att montera krympslang över övergångarna från kabel-skor/ringar til själva kablarna. Montera ca 3-4 cm krympslang på varje sko. Bäst är krympslang med invändig tätningsmassa, men det går också att använda självvulkaniserad gummitape innan krympslangen monteras.
Lycka till
mvh
Kommentera
-
Hos de flesta elektronik/komponet-distributörer typ ELFA, RS-component, Farnell, för att nämna några.Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg...och var finner man krympslang med invändig tätningsmassa? //Vh Magnus
Här är två typer (från Elfa) produkt nr: 55-168-10 (107:- netto/1,2 m) och nr: 55-168-24 (78,60 netto/1,2 m). Vet inte hur grov kabel du har men den här passar till 10-40 mm2 ca. I annat fall väljer du bara den typen du tror passar. Alla data står där så det är lätt att välja.
Kan beställas eller köpas över disk lite var stans i Sverige (kolla deras hemsida: www.elfa.se)
Annars så finns det en hel del "smått och gott" på Elfa som kan behövas/kan användas till en båt, hehehe
mvhSenast ändrad av Flodström; 2007-11-15, 18:07.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Förtent högkvalitativ kabel är aldrig fel dock dyrt men som sagt en engångsinvestering, allt kablage gällande motorer brukar ingå ända till frånskiljare, kostar du på så bra och båten förvaras utomhus i kallt väder skulle jag tro du tjänar på att gå linan ut faktiskt tänk på att ett strejkande batteri kan förstöra en hel resa då framstår ett kvalitets batteri som billigt i sammanhanget iaf min erfarenhet dessutom var noga med ditt elsystem endast kvalitetskomponenter hela vägen samt ett bra schema att följa följer du det rådet kommer du aldrig i princip att ha några problem med strömmen kapsla krympslang etc. dock tycker jag krympslang med invändig tätning är på gränsen till överkurs men vill du lägga pengarna blir du nog inte besviken lycka till hoppas ni får ihop det fint!Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inläggKanon med all input, tack ska ni ha! Vi skall köra med två batterier o(Flodström) vi har köpt skiljerelä från bluesea. Med detta relä (och huvudströmbrytare) kan vi också kombinera båda batterierna vid start i händelse av att startbatteriet inte ger nog. Vi fiskar året runt och har båten på trailer, under vinterhalvåret underhållsladdar vi batterierna med ctek. Vi kommer att "kosta på" med förtennade kablar från skyllermarks, vi ska dra all el när vi får hem båten. Ngn som vet om start- och generatorkablage medföljer en ny motor, troligen inte? Blir så att vi "snålar" på batterisidan och kör Biltema.
Mvh MagnusI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Nja Elanen som sagt under kontrollerade former fungerar de flera säsonger vet jag med säkerhet då jag gått den billiga vägen flera gånger än har de inte svikit mej men samtliga inblandade batterier är sålda med båtar och bilar mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
TamTam, vissa partier kan vara bättre än andra. Det är ju nackdelen med det mesta på Biltema att man inte vet vart produkterna är tillverkade. Har du haft tur att få tag på just ett bättre parti, så kan det funka ett antal år.
Deras biltorkarblad var tidigare sämsta skit. Nu har dom för tillfället kanon torkarblad som fick bäst i test. Det är alltid en chansning på Biltema på grund av att nästan alltid lita till namnet Biltema på varorna. Fast jag har luskat ut många gånger vart i från dom kommer. Är en salig blandning av land.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
batteri
hej har ett biltema batteri på 75 amp/h i min båt.Har haft det i 2 år utan problem, har kollat runt lite på andra ställen och uppmärksammat att biltemas batterier inte är så mycket billigare än nån annan stans.Kvaliten är väl inte sämre än andra OM MAN UNDERHÅLLER DET BRA.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av RappinHar ett nytt ekolod och givare(3 månader )
nu har det börjat strula. Bilden fryser , ekolodet...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2026-08-29, 15:21 -
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
|
11 svar
671 visningar