Ursprungligen postat av Flodström
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bra batterier?
Collapse
X
-
Hej Magnus; Ska du vara riktigt "framtidssnål" köper du 2 st Tudor Nautica marinbatterier á 80 Ah.Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inläggKanon med all input, tack ska ni ha! Vi skall köra med två batterier o(Flodström) vi har köpt skiljerelä från bluesea. Med detta relä (och huvudströmbrytare) kan vi också kombinera båda batterierna vid start i händelse av att startbatteriet inte ger nog. Vi fiskar året runt och har båten på trailer, under vinterhalvåret underhållsladdar vi batterierna med ctek. Vi kommer att "kosta på" med förtennade kablar från skyllermarks, vi ska dra all el när vi får hem båten. Ngn som vet om start- och generatorkablage medföljer en ny motor, troligen inte? Blir så att vi "snålar" på batterisidan och kör Biltema.
Mvh Magnus
Old Firehand
Kommentera
-
Slås brytaren ifrån när motorn går är det byebye med generatorns likriktardioder ganska omgående enda skäl jag känner till.
Har alltid haft frånskiljare mellan motorer och batterier det enda som ligger på batterisidan är den automatiska länspumpen än inga problem men visst finns det en risk om nån bryter kretsen!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Lite förenklat kan man säga att moderna snurror 4 takt och de nya insprutade 2 taktarna har samma behov av konstant styrström som moderna bilar för att bibehålla infon i datoriserde styrboxar och sånt, så kopplar man in en brytare och stänger av den så finns risk att motorn tappar viktig data för sin funktion.Ursprungligen postat av Olof Visa inläggUtveckla gärna varför man inte ska ha huvudströmbrytare mellan startbatteri och motor!
Däremot äldre snurror av den gamla typen 2 takt då funkar det bra med en brytare.
Kommentera
-
Jag påstår inget eftersom jag inget vet men det känns lite dumt att en motor ska "gå sönder" om spänningen till batteriet försvinner, för det är väl det enda spänningen är till för under gång?Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggLite förenklat kan man säga att moderna snurror 4 takt och de nya insprutade 2 taktarna har samma behov av konstant styrström som moderna bilar för att bibehålla infon i datoriserde styrboxar och sånt, så kopplar man in en brytare och stänger av den så finns risk att motorn tappar viktig data för sin funktion.
Däremot äldre snurror av den gamla typen 2 takt då funkar det bra med en brytare.
Och det borde väl vara så att om man tar bort all spänning ifrån batteriet så borde även tändingen(startnyckeln typ) stänga av så att motorn stannar, så skulle nog jag ha konstruerat en motor.Ola
Kommentera
-
Jämför med bilar, det finns inga huvudbrytare på bilar utan dem är kopplade direkt till battert och det för att CDI boxar och färd/motorstyrnings datorer behöver underhållsström oavbrutet, visst smä mängder men iaf.Ursprungligen postat av Ola Visa inläggJag påstår inget eftersom jag inget vet men det känns lite dumt att en motor ska "gå sönder" om spänningen till batteriet försvinner, för det är väl det enda spänningen är till för under gång?
Och det borde väl vara så att om man tar bort all spänning ifrån batteriet så borde även tändingen(startnyckeln typ) stänga av så att motorn stannar, så skulle nog jag ha konstruerat en motor.
Däremot på gamla bilar med 2 taktsmotorer och även andra som saknar elektronisk styrning har ofta brytare
Nåväl så förklarade iaf båtmecken det och med sina dryga 30 år i yrket så litar jag på vad han säger.
Kommentera
-
Egentligen så är det här en "överkurs" ang. frånskiljare eller inte och vad som kan hända/inte hända. (Rospigg och TAMTAM har antydigt några viktiga punkter varför).
Anl. till att den här frågan dök upp var bara att det skall installeras ny båtel i Magnus/Team Ängelholm´s båt (som ett tips att kolla manualen till motorn innan projekteringen var färdig). Då motorfabrikanter (t.ex. Honda, Yamaha, m.f.) poängterar att batteriet skall monteras UTAN brytare så är det bara att följa anvisningarna. Varför man inte skall ha frånskiljare är som sagt "överkurs", hehehe.
mvhSenast ändrad av Flodström; 2007-12-03, 09:24.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Verkar som att försäkringsbolaget inte har en aning om moderna båtmotorer och vad som gäller av garranti m.m. Intressant att höra om dem är villiga att betala då motorn rasat p.g.a. nånn klåfingrig unge knäppt av brytaren, hehehe.Ursprungligen postat av Jonas 37I mina försäkringspapper från Atlantica så står det att jag måste ha strömbrytare instalerad.Killen som jag hyr båtgaraget av var tom ombord på min båt för att kolla att det fanns strömbrytare.Ärligt talat så skulle jag helst slippa strömbrytaren men vad göra om försäkringsbolaget har det i sina villkor.
Jonas, kolla manualen för din motor och om det är så att batteriet måste monteras UTAN brytare/frånskiljare så ta ett snack med försäkringsbolaget och kräv att få skriftligt på att dem står för alla kostnader i fall dom då fortfarande kräver brytare.
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
-
av Miller_timeBlev ett nytt lod och med det en 3-in-1 givare som ska monteras.
Velar lite mellan dessa...1 Foto-
2025-04-07, 20:45 -
-
av NewbornSom rubriken lyder, var ska jag sätta givaren till ekolodet på akterspegeln?
Det är en Ryds 510...1 Foto-
2025-04-08, 11:59 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
|
72 svar
6 216 visningar