Bra batterier? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

nice

grattis till bygget gubbs
    såg riktigt nice ut det där
    hoppas att det inte dröjer allt för länge innan ni fjällar ner skutan
    Så här blev min
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Dalton; 2008-01-07, 00:45.
    Spöböj !!

Kommentera

Ser bra ut det där farbror Dalton!
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Hej Magnus
        Har en fråga ang. elkontakten/strömförsörjningen till el-riggarna: Hur löste ni det, borrade ni stora i skrovet? eller har ni gjort på nått annat sätt (jag vill hällst undvika att borra i skrovet på min båt, men vet inte om jag kan låta bli, hmmmm?

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Hej Magnus
          Har en fråga ang. elkontakten/strömförsörjningen till el-riggarna: Hur löste ni det, borrade ni stora i skrovet? eller har ni gjort på nått annat sätt (jag vill hällst undvika att borra i skrovet på min båt, men vet inte om jag kan låta bli, hmmmm?

mvh
          Hej Flodström,

om du tittar på bilderna som jag skickar med så kan du förhoppningsvis se att vi borrade. Vi gick direkt (ingen switch) från batteriet (via hängsäkring 30amp, Biltema) till Scotty´s "eluttag". Om du tänker använda eluttagen så kan du veta att dom medföljer när du köper riggarna. Vi drog elkabeln upp och genom skrov och det rostfriafästet som bär trollingbaren. Sedan krymslangade vi den del av kabeln som går "utomhus" under trollingbaren. Vi använde 6 kvadrats förtent kabel.

Är riggarna pågång?

Mvh Magnus
          Bifogade filer

Kommentera

Ok, det var så ni löste den kopplingen, jäkligt smidigt måste jag säga. På undersidan av trollingbaren också, då skyddas ytterligare kontakten något.

Skall se om jag kan få till en liknande lösning i räckverket rätt framför motorn. Det är 25 mm Al-rör och skulle kunna passa. Ett annat alternativ är ankarboxarna, har två, en på var sida, rätt bak trollingbaren. Kan dra ledningen via dom och upp i räckverket. Får se vad det blir till, hmmmmmmm.

Ett tips: skaffa en marin, sänkbar kontakt med skyddslock för vad jag har hört så korroderar originalkontakten på riggarna. Men det kanske klarar sing länge om du inte är ute i vattensprut på salta hav. Jag är tyvärr tvungen till det så snart jag hittat rätt typ av kontakt. (kan i så fall sända ett PM till dig innan jag beställer dom). Blir troligtvis inte före hösten.
            Du kan applicera lite tunt med silikonfett i och runt han/hon kontakterna så skyddas dom för fukt i alla fall.

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
            Är riggarna pågång? Mvh Magnus
            Yes! Just nu har dom landat i Köln och leveransdatum är sagt att vara 21jan. enl. UPS som är speditör. Jag hör av mig sen då de har kommit.

mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Ok, det var så ni löste den kopplingen, jäkligt smidigt måste jag säga. På undersidan av trollingbaren också, då skyddas ytterligare kontakten något.

Skall se om jag kan få till en liknande lösning i räckverket rätt framför motorn. Det är 25 mm Al-rör och skulle kunna passa. Ett annat alternativ är ankarboxarna, har två, en på var sida, rätt bak trollingbaren. Kan dra ledningen via dom och upp i räckverket. Får se vad det blir till, hmmmmmmm.

Ett tips: skaffa en marin, sänkbar kontakt med skyddslock för vad jag har hört så korroderar originalkontakten på riggarna. Men det kanske klarar sing länge om du inte är ute i vattensprut på salta hav. Jag är tyvärr tvungen till det så snart jag hittat rätt typ av kontakt. (kan i så fall sända ett PM till dig innan jag beställer dom). Blir troligtvis inte före hösten.
              Du kan applicera lite tunt med silikonfett i och runt han/hon kontakterna så skyddas dom för fukt i alla fall.

Yes! Just nu har dom landat i Köln och leveransdatum är sagt att vara 21jan. enl. UPS som är speditör. Jag hör av mig sen då de har kommit.

mvh

Kul att riggarna är på gång! Alltackle?

När det gäller kontakt letade jag runt en del efter alternativ till Scotty´s egen, om du hittar ngn som pallar 30amp får du gärna höra av dig. Silikonfett har vi kört med en del under installationerna, gäller att endast ta litet av detta enligt vad jag hört via andra.

Mvh Magnus

Kommentera

Kul att riggarna är på gång! Alltackle?
                När det gäller kontakt letade jag runt en del efter alternativ till Scotty´s egen, om du hittar ngn som pallar 30amp får du gärna höra av dig. Silikonfett har vi kört med en del under installationerna, gäller att endast ta litet av detta enligt vad jag hört via andra.
                Mvh Magnus
                Alltackle, yes.

Ok då vet jag. Skall kolla lite på det senare i år. Silikonfett är inte bra att få på skrovet/gelcoaten då det kan förhindra att ny plastning fäster ordentligt vid en ev. rep. eller ombygg. Annars har det inte så stor betydelse rent elektriskt om man har hela och bra kontakter då desse pressar undan överflödigt fett vid ihopkopplingen. Men silikonfett är ett h.....e att få bort om man öser på ordentligt. Går egentligen bara att få bort mekaniskt. Lite är "lagom" men var noga med att alla delar i kontakten får lite på sig för att hålla fukt borta.

mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Nu är vi i stort sett färdiga, bara lite småpill som återstår. Vi påbörjade inkörningen av motorn för några dagar sedan, testade samtliga installationer i "verkligheten" och allt fungerade! Jag vill gärna tacka alla som kommit med tips/förslag/ideér. Har nog inte hunnit svara på allt men jag/vi har i alla fall tagit till oss och övervägt allt ni skrivit, tack!

Bifogar några bilder på ngt som ligger nära slutresultatet.

Mvh Magnus
                  Imponerande bygge måste jag säga. Man blir riktigt sugen på att själv "pimpa" sin trollingskuta med targabåge och trollingbar. Ser att ni sjösatte i min hemmahamn vid provkörningen av motorn. Verkar som om vi rör oss i samma områden med tanke på fisket nere i Simrishamn också. Har testat lite öring-/laxtrolling med utgång från hemmahamnen, tyvärr verkar laxen dock svårflörtat i viken trots stigningen i ån. Skulle vara kul att dela lite trollingerfarenheter IRL till våren.

Skitfiske
                  Musky
                  [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Alltackle, yes.

Ok då vet jag. Skall kolla lite på det senare i år. Silikonfett är inte bra att få på skrovet/gelcoaten då det kan förhindra att ny plastning fäster ordentligt vid en ev. rep. eller ombygg. Annars har det inte så stor betydelse rent elektriskt om man har hela och bra kontakter då desse pressar undan överflödigt fett vid ihopkopplingen. Men silikonfett är ett h.....e att få bort om man öser på ordentligt. Går egentligen bara att få bort mekaniskt. Lite är "lagom" men var noga med att alla delar i kontakten får lite på sig för att hålla fukt borta.

mvh
                    Annars är Litium-fett vattenavstötande

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Musky Visa inlägg
                      Imponerande bygge måste jag säga. Man blir riktigt sugen på att själv "pimpa" sin trollingskuta med targabåge och trollingbar. Ser att ni sjösatte i min hemmahamn vid provkörningen av motorn. Verkar som om vi rör oss i samma områden med tanke på fisket nere i Simrishamn också. Har testat lite öring-/laxtrolling med utgång från hemmahamnen, tyvärr verkar laxen dock svårflörtat i viken trots stigningen i ån. Skulle vara kul att dela lite trollingerfarenheter IRL till våren.

Skitfiske
                      Musky
                      Javisst, delar gärna trollingerfarenheter både IRL och i teori. Vi väntar på att vindarna skall ge med sig sedan bär det av till Simrishamn.

Mvh Magnus

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      671 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders