Bra batterier? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra batterier?

Skall köpa 2 batterier till båten och överväger Biltema. Någon som har synpunkter på deras kvalitet alt. Tudor, Varta osv.? Inte aktullt med dyra gelbatterier.

Mvh Magnus

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
    Skall köpa 2 batterier till båten och överväger Biltema. Någon som har synpunkter på deras kvalitet alt. Tudor, Varta osv.? Inte aktullt med dyra gelbatterier.

Mvh Magnus
    Hej Magnus. Skall det vara startbatteri eller allmän strömförsörjning?

Jag har köpt ett på biltema som heter "Marin, Camping och Husbil" med nr 80-41001 (100Ah). Vet inte så mycket om kvaliteten på det här "SMF"-batteriet, å andra sidan så fick jag råd till att köpa ett 100Ah batteri. Det verkar vara ett bra båt-batteri men f...n vet. Allt annat (fabrikat) kostar ju skjortan och lite till. Tror det är lika bra batterier som något annat. Det här skall användas till den allmänna strömförsörjningen typ innebelysning, elektronik, extra strålkastare, värmeaggregat. Sen har jag ett extra startbatteri för resten (start, positionsljus, vindrutetorkare, tilt, instrument)

Batterier är ju på ett sätt förbrukningsvara. Det här batteriet håller säkert i en 4-5 år och då är jag nöjd med det i förhållande till det låga priset. Batterier som är monterade i båt laddas ju av generator och det är mycket bättre än med vanlig nätansluten laddare av billig typ, så av den anledningen håller även billiga batterier länge.

Obs, att den skruv som är inguten på sidan av + och - polen är en typ 5/16" skruv, men man får inga vingmuttrar till!!?? Köper du den här typen batteri så kan jag skicka över något som passar till batteriet för jag skall köpa det till mitt om du inte får tag på´t. (skicka ett PM om du får för dig att också sattsa på ett liknande)

Klart det, det finns batterier som håller 5-10 år, men kolla priset på dem hehehe. Knappast nått som man får köpt på biltema eller Europris etc...

mvh
    Senast ändrad av Flodström; 2007-11-14, 15:03.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Du får vad Du betalar för med Biltemas batterier, men som Flodström säger dem pallar några år om Du sköter underhållsladdningen över vintern med en bra laddare Ctek pulsladdasre tex.
      Själv köper jag inte BT batterier utan kör enbart Exide/Tudor, Warta eller Global men jag är ju lite yrkesskadad så min åsikt är inte helt opartisk men så håller mina batterier ca 8 år eller mer också

Ska Du ha två batterier så välj ett enkom startbatteri som är snabbt och ett för allmän drift just som Flodström skrev och glöm inte separationen mellan batterierna så Du inte blir utan startström!!

My 2 Cent

Kommentera

Mvh Magnus
        Batterier som står laddade i affärn/macken får belägning på plattorna sulfatisering vilket försämmrar livslängden.Bästa är väll å köpa batteri hos nån seriös handlare som fyller batteriet å laddar det vid beställning .
        Min pappa har sålt batterier i över 20 år så ett å annat har man lärt sig .

Kommentera

Kollade runt lite i tester för nåt halvår sen och vill minnas att det var just de märken som Rospiggen nämner som fick genomgående bäst betyg (kan ha varit bilbatterier...). Biltema hamnade ofta långt/längst ned i listorna. Mest märks skillnaden vid kallstart med ett batteri som inte är fulladdat. Dvs om du underhållsladdar regelbundet eller bara fiskar sommartid så är du inte i lika stort behov av det bästa märket som om du fiskar mycket vintertid och med strömkrävande grejer.
          /Magic

Kommentera

Biltema är alltid Biltema dvs man får vad man betalar för dock har haft ett par av dem än har de inte gjort mej besviken dock har både bil och båt stått i garage med regelbunden laddning under livslängden under hårdare förhållanden kommer nog troligen skillnaden fram snabbare det är då man önskar man kostade på kvalitet antagligen.... men som sagt under kontrollerade förhållanden kan de vara ett rimligt alt!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Du får vad Du betalar för med Biltemas batterier, men som Flodström säger dem pallar några år om Du sköter underhållsladdningen över vintern med en bra laddare Ctek pulsladdasre tex.
              Själv köper jag inte BT batterier utan kör enbart Exide/Tudor, Warta eller Global men jag är ju lite yrkesskadad så min åsikt är inte helt opartisk men så håller mina batterier ca 8 år eller mer också

Ska Du ha två batterier så välj ett enkom startbatteri som är snabbt och ett för allmän drift just som Flodström skrev och glöm inte separationen mellan batterierna så Du inte blir utan startström!!

My 2 Cent
              Jag är enig med Rospigg på det här området. Har du råd att köpa kvalitetsbatterier så bör du göra det. Exide/Tudor är mycket bra batterier. Men det kan vara skillnad på batterier för start och för allmänn strömförsörjning. Bra startbatterier är bl.a. Optima som kan lämna oerhört höga strömmar, även i stark kyla (om du tänker vinterfiska).
              Magnus, du kan t.ex. ha ett Optima som startbatteri och ett Exide (100-120Ah) till övriga strömförbrukare som t.ex 1116 Pro Pack , ekolod, belysning etc...... då du redan har BlueSea System hemma, eller?

Rospigg, har du en prisreferans på Exide eller andra bra batterier? Här är allt sånt svindyrt, kunde vara intressant att veta om det är något att tjäna på att köpa från Sverige.

mvh
              Senast ändrad av Flodström; 2007-11-14, 19:10.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Jag är enig med Rospigg på det här området. Har du råd att köpa kvalitetsbatterier så bör du göra det. Exide/Tudor är mycket bra batterier. Men det kan vara skillnad på batterier för start och för allmänn strömförsörjning. Bra startbatterier är bl.a. Optima som kan lämna oerhört höga strömmar, även i stark kyla (om du tänker vinterfiska).
                Magnus, du kan t.ex. ha ett Optima som startbatteri och ett Exide (100-120Ah) till övriga strömförbrukare som t.ex 1116 Pro Pack , ekolod, belysning etc...... då du redan har BlueSea System hemma, eller?

Rospigg, har du en prisreferans på Exide eller andra bra batterier? Här är allt sånt svindyrt, kunde vara intressant att veta om det är något att tjäna på att köpa från Sverige.

mvh
                Jag har inga listpriser då jag köper mina batterier från en handlare som jag känner och även jobbat åt så jag har liksom min egen prislista

Men PM.a mig med vad Du vill ha så kan jag kolla vad priset landar på, om Du kan fixa frakten då det blir tungt att skicka som paket, kanske någon bekant eller Du själv ska över hit?!
                Optima är kanon som startbatteri men även Exide Ultra levererar bra vid kallstart och är lite billigare, vi sålde mycket såna till Polisen och Räddningstjänstens fordon så dem håller för flitig användning!!

Standardtips är att aldrig köpa batterier som stått fyllda en okänd tid utan dem ska syrafyllas före leverans så man vet att det är ordning på det, detta gallrar med automatik bort BT och mackarna men det är liksomn meningen också då jag ser mera till kvalitet och funktion är lågt pris.
                Detta är extra viktigt när förhållanderna är som sämst, alltså kallt och vinter med minusgrader!

My 2 Cent

Kommentera

Kanon med all input, tack ska ni ha! Vi skall köra med två batterier o(Flodström) vi har köpt skiljerelä från bluesea. Med detta relä (och huvudströmbrytare) kan vi också kombinera båda batterierna vid start i händelse av att startbatteriet inte ger nog. Vi fiskar året runt och har båten på trailer, under vinterhalvåret underhållsladdar vi batterierna med ctek. Vi kommer att "kosta på" med förtennade kablar från skyllermarks, vi ska dra all el när vi får hem båten. Ngn som vet om start- och generatorkablage medföljer en ny motor, troligen inte? Blir så att vi "snålar" på batterisidan och kör Biltema.

Mvh Magnus

Kommentera

Kanon med all input, tack ska ni ha! Vi skall köra med två batterier o(Flodström) vi har köpt skiljerelä från bluesea. Med detta relä (och huvudströmbrytare) kan vi också kombinera båda batterierna vid start i händelse av att startbatteriet inte ger nog. Vi fiskar året runt och har båten på trailer, under vinterhalvåret underhållsladdar vi batterierna med ctek. Vi kommer att "kosta på" med förtennade kablar från skyllermarks, vi ska dra all el när vi får hem båten. Ngn som vet om start- och generatorkablage medföljer en ny motor, troligen inte? Blir så att vi "snålar" på batterisidan och kör Biltema.

Mvh Magnus
                    Här kommer bild på relä/strömbrytare
                    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07
                    5 svar
                    488 visningar