Plotter? Va é plotter??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plotter? Va é plotter???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I dagligt tal då vi snackar om plotter så menar vi egentligen en karta där möjligheten finns att tekna en position, eller en mängd positioner så att det blir till en linje..

På en elektronisk karta så kan ett speciellt gjort program rita en linje över själva kartan som baseras på GPS-angivelser. En GPS kan inte rita någon karta, men kan "plotta" en sorts "route" färdväg i positionsangivelser.

En elektronisk karta kan t.ex. vara en från "Navionics". På den kartan kan en "plotter" rita en linje ut i från GPS-informationen från din egen position. Hur ofta GPS-signalen uppdateras och hur noggrann den är sätter gränserna för hur noggrann själva plotterlinjen är på den elektroniska kartan. Dessutom så måste kartans "datum" också programmeras in på plottern för att den skall kunna kompensera för jordklotets ojämnhet (minska avvikelsen till ett minimum).

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      I dagligt tal då vi snackar om plotter så menar vi egentligen en karta där möjligheten finns att tekna en position, eller en mängd positioner så att det blir till en linje..

På en elektronisk karta så kan ett speciellt gjort program rita en linje över själva kartan som baseras på GPS-angivelser. En GPS kan inte rita någon karta, men kan "plotta" en sorts "route" färdväg i positionsangivelser.

En elektronisk karta kan t.ex. vara en från "Navionics". På den kartan kan en "plotter" rita en linje ut i från GPS-informationen från din egen position. Hur ofta GPS-signalen uppdateras och hur noggrann den är sätter gränserna för hur noggrann själva plotterlinjen är på den elektroniska kartan. Dessutom så måste kartans "datum" också programmeras in på plottern för att den skall kunna kompensera för jordklotets ojämnhet (minska avvikelsen till ett minimum).

mvh
      Nja.. För mig och för de flesta icke "fiskefreek" är nog en plotter en skrivare! Oftast en skrivare för ritningar (maskinritningar, kartor mm).
      Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Ursprungligen postat av Karvid Visa inlägg
        Nja.. För mig och för de flesta icke "fiskefreek" är nog en plotter en skrivare! Oftast en skrivare för ritningar (maskinritningar, kartor mm).
        Nja...själv har jag väl bara stött på ordet när jag har plottat en graf = fört in datapunkter i ett koordinatsystem, och när jag har plottat positioner i lumpen...på papperskarta

Kommentera

The plot thickens...

Plot may refer to:

Plot (narrative), the order of events in a narrative.
          Plot (architectural company), a now-defunct Danish architectural company.
          a conspiracy
          a chart or diagram
          the output of a plotter
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
            Nja...själv har jag väl bara stött på ordet när jag har plottat en graf = fört in datapunkter i ett koordinatsystem, och när jag har plottat positioner i lumpen...på papperskarta

Det är precis just det som en plotter (skrivare gör) "plottar in punkter på pappret så det blir en ritning (eller en karta av något slag).

Men frågan är löst nu när förklaringen kom fram tidigare i tråden. Dvs att skärmen faktiskt var en pappersplotter en gång i tiden... Benämningen har levt kvar i folkmun såsom mycket gör..
            Senast ändrad av Karvid; 2008-01-05, 10:03.
            Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Har väl också med möjligheten att DU kan plotta småfiskstim med hjälp av tryckknappar direkt på kartan som flyter fram på skärmen och inte bara det i stort sett allt av intresse i området kan läggas in som det passar sen sparas ner för framtiden, vid ett senare tillfälle kan allt läggas upp igen, tycker plotter är ett ganska passande namn.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det är precis just det som en plotter (skrivare gör) "plottar in punkter på pappret så det blir en ritning (eller en karta av något slag).

Men frågan är löst nu när förklaringen kom fram tidigare i tråden. Dvs att skärmen faktiskt var en pappersplotter en gång i tiden... Benämningen har levt kvar i folkmun såsom mycket gör..
                Fast du sa att det hade med en skrivare att göra och det skulle alla "icke fiskefreaks" stött på - och dessutom för ritningar. Hur många stöter på skrivare som gör ritningar?

Kommentera

Fast du sa att det hade med en skrivare att göra och det skulle alla "icke fiskefreaks" stött på - och dessutom för ritningar. Hur många stöter på skrivare som gör ritningar?

jag! mest hela tiden!! hehe
                  SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Ursprungligen postat av NinjaLinus Visa inlägg
                    jag! mest hela tiden!! hehe
                    Ja den statistiken går ju inte att säga emot...

Kommentera

Det kan ju vara så att han menar att de som kommeit i kontakt med ordet plotter OCH inte är fiskefreaks assosierar det med skrivare.

Jag antar att en politiker aldrig hört ordet plotter och vet inte mer om det än nåt annat.
                      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 419 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri