PC navigering experiment - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PC navigering experiment

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • PC navigering experiment

    Planerar ett experiment inför säsongen då jag kommit underfund med att min Garmin 188C kan kopplas ihop med en Laptop PC via kabel och sen köra ett navigationsprogram Tex Sea Clear i den och då få mera möjligheter än man har i vanliga plottern med sin lilla skärm.

    Skulle dessutom vilja kunna få till mobilt bredband för att nå värdefull Webbinfo även från sjön, men det är fas 2 i experimentet.

    Så nu är jag på jakt efter en lämplig laptop men det måste vara en billig en då jag räknar med att den inte kommer att må så bra av den marina miljön, även om den inte kommer att stå ute i regn men fuktigt är det ju iaf.

    Så finns det någon här på FS som har en uttjänt laptop med en strömkabel (kommer att köra den via spänningsomvandlare på 12V) så dåligt batteri är inget problem, som Ni kan tänkas donera eller sälja väldigt billigt till mig för detta experiment??

    Prestandamässigt funkar i princip allt bara det finns en serieport och gärna en USB port, OS Win 95 eller bättre och en PS2 för trackball.

    Faller experimentet väl ut så kommer det att bli en mer ändamålsenlig laptop framöver som tex Panasonic Toughtbook eller liknande och då med fler enheter inkopplade i datorn, men det återstår att se.

    Så har Ni något lämpligt säg till och har någon erfarenheter av sånt här så dela gärna med Er av dem!

  • #2
    Precis det här har jag gått och funderat på i några år nu men inte haft råd att förverkliga.

    Hoppas du håller tråden uppdaterad med hur det går.
    Gärna så detaljerad som möjligt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Planerar ett experiment inför säsongen då jag kommit underfund med att min Garmin 188C kan kopplas ihop med en Laptop PC via kabel och sen köra ett navigationsprogram Tex Sea Clear i den och då få mera möjligheter än man har i vanliga plottern med sin lilla skärm.

      Skulle dessutom vilja kunna få till mobilt bredband för att nå värdefull Webbinfo även från sjön, men det är fas 2 i experimentet.

      Så nu är jag på jakt efter en lämplig laptop men det måste vara en billig en då jag räknar med att den inte kommer att må så bra av den marina miljön, även om den inte kommer att stå ute i regn men fuktigt är det ju iaf.

      Så finns det någon här på FS som har en uttjänt laptop med en strömkabel (kommer att köra den via spänningsomvandlare på 12V) så dåligt batteri är inget problem, som Ni kan tänkas donera eller sälja väldigt billigt till mig för detta experiment??

      Prestandamässigt funkar i princip allt bara det finns en serieport och gärna en USB port, OS Win 95 eller bättre och en PS2 för trackball.

      Faller experimentet väl ut så kommer det att bli en mer ändamålsenlig laptop framöver som tex Panasonic Toughtbook eller liknande och då med fler enheter inkopplade i datorn, men det återstår att se.

      Så har Ni något lämpligt säg till och har någon erfarenheter av sånt här så dela gärna med Er av dem!
      Finns ju många som kör med Laptops eller datorer i båtarna, så funkar gör det ju
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Jodå att det funkar rent tekniskt vet jag men oftast används denna lösning i stora båtar ofta av hyttmodell eller med en inre nav plats som alla erbjuder en mer skyddad miljö för hårdvaran.

        I mitt fall gäller det en 6m WAC där datorn kommer att stå ute på pulpeten om än med tak över och hyfsat skyddad av vindrutan för regn och ryksjö men fukten kommer man inte undan och det är desutom en mindre båt som ju ger mera vibrationer vid körning framförallt i hård sjö, så det är det jag vill se om det funkar överhuvudtaget.

        Största orsaken at jag vill få det att funka är att kunna minska risken för stölder då bara givarna/anttennerna blir kvar när man lämnar båten och att man kan lagra mera olika info på hårddisken som kan analyseras senare, och att man kan planera sina rutter innan man ger sig iväg.

        Så vi får se var detta slutar men jag är förhoppningsfull

        Kommentera


        • #5
          Har haft dator i båten 5år nu funkar hur bra som helst men du måste skydda den för väta helt klart har kvaddat en skärm och ett tangentbord på denna tid helt pga egen klantighet datorn var helt oskyldig i sammanhanget kör Dell maskiner riktigt bra kvalitet ingen som helst korrision pga fukt överdrivet men vatten i större mängd MÅSTE du vara uppmärksam med.
          Mobilt bredband bara koppla in vädersajter webbkameror allt funkar om du använder något modern maskin.
          Räcker med GPS puck för input finns till låg kostnad normalt på den berömda auktionssajten Garmin kan du köra separat så har du två GPS system.
          Vibrationer och sjö har jag inte haft några problem med men maskinen är lite mjukt upphängd
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #6
            Jag fick tag på en modell av beg laptop som är vatten tålig och har brigtview, dvs skärmen klarar att visa bra bild även solljus. Används av poliser som jobbar i utomhusmiljö i flera länder utomlands.
            Köpte av en kille fr Oskarshamn som importerade när han fick in några beställningar och hittade lämpliga datorer. Funkar med gps-usbplugg eller bluetooth dito.
            Datorn levererades till mig med föristallerat Seaclear och alla svenska (skannade) sjökort.Och då kan jag ju använda datorn till annat också.

            PMa mig om du vill ha tag i telenr för att kolla med Oskarshamnaren
            Den gamle och navet
            (han som e ute å cyklar)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
              Jag fick tag på en modell av beg laptop som är vatten tålig och har brigtview, dvs skärmen klarar att visa bra bild även solljus. Används av poliser som jobbar i utomhusmiljö i flera länder utomlands.
              Köpte av en kille fr Oskarshamn som importerade när han fick in några beställningar och hittade lämpliga datorer. Funkar med gps-usbplugg eller bluetooth dito.
              Datorn levererades till mig med föristallerat Seaclear och alla svenska (skannade) sjökort.Och då kan jag ju använda datorn till annat också.

              PMa mig om du vill ha tag i telenr för att kolla med Oskarshamnaren
              Panasonic Toughbook eller?
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #8
                Dell är riktigt bra tro mej dock skulle något elakt hända är den berömda auktionssajten FULL av billiga reservdelar till dem behövs bara en liten stjärnskruvmejsel i stort sett men det är mycket ovanligt riktigt driftsäkra skulle gärna testa en IBM thinkpad också men har inga programvaror för en sådan vad gäller operativ då.
                Om någon har XP speciellt för en sådan skicka privat
                Senast ändrad av TAMTAM; 2008-01-15, 18:18.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                Kommentera


                • #9
                  yes, TAMTAM, Panasonic Toughbook. Erfarenheter?

                  Kör Dell i alla andra sammanhang.
                  Den gamle och navet
                  (han som e ute å cyklar)

                  Kommentera


                  • #10
                    Har inga andra än att de normalt är ganska dyra mina Dell gör samma jobb för kaffepengar i stort sett nåja några tusingar kostar de med allt som behövs
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 12:17
                    12 svar
                    2 725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    2 005 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    516 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                    5 svar
                    414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Arbetar...
                    X