Ursprungligen postat av Rospigg
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
PC navigering experiment
Collapse
X
-
Ok låter vettigt att lägga ribban så att den klarar även lite annat om andan faller på framöver, tror att 12-14 tum skärm är lagom i min båt och visst jag inser att dem är lite klenare i dagsljus men det kan jag ta.Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggW står för Wide dvs bredskärm XGA står för upplösningen som du redan uppgivit alla modernare laptops har TFT skärm du får gå långt tillbaka för att hitta något annat grundtips kör inte gammalt skit under 700-800 mhz P3 lagom att börja med är P3 1200mhz om du vill att något annat än själva navigeringen ska fungera, GPS trackingen kräver inga kraftfulla datorer för att fungera om du enbart kör den räcker det med 300mhz.
Bra datorer som jag känner till är Latitude C610 P3 C640 P4 samt C810 P3 C840 P4 har också en C400 1200mhz liten maskin 12,1 tums skärm lätt och behändig dock ännu ej provad i båten men övertygad om att den funkar utmärkt.
Viktigt förvänta dej inte samma ljusstyrka från en laptopskärm som moderna färgplottrar, de är svårare att se i dagsljus helt klart finns flera nackdelar men också några fördelar priset är ett definitivt kan du bara skydda den rimligt är det en kanonaffär, dock vill jag avråda från laptop om du ska använda den dagligen i jobb och liknande där den går hela tiden i båt, om så satsa på de större Lowrance maskinerna alt Raymarine det är för mycket pyssel med datorer av den här typen i ett sånt läge.fungerar utmärkt för hobbyn om man inte vill lägga en förmögenhet dock inte för dagligt bruk i båt.
Nej inte dagligt bruk utan det blir mest till laxtrollingen ute vid Understen och annat skärgårdsfiske där jag vill ha lite mera överblick än vad jag får med 5 tum skärmen idag, annars klarar jag mig med den jag har för dem vanliga transportkörningarna på kända vatten så då lär datorn få ligga kvar hemma.
Hmm.. Du råkar inte ha någon burk liggandes överbliven av alla dem Du nämde annat än 12,1.an då??
Kommentera
-
Initiallt JA men om det funkar bra så ser jag framöver en nätverkslösning med GPS plotter, Ekolod, AIS, motordata, radar, mobilt bredband samt webcam med inspelning.Ursprungligen postat av Ola Visa inläggOm jag förstår det rätt så vill du bara ha en extern/större skärm till din garmin?
Då är det väl bara att införskaffa det billigaste tänkbara, så blir du mindre ledsen när den pajar.
Visst vill jag ha en billig så här i början då jag ser den som ett experimentobjekt som kommer att ersättas av en mer lämplig maskin framöver men allt är en prisfråga och just nu får det bli en budgetvariant!
Kommentera
-
Ledsen men har inget att sälja använder de jag har både hemma och i båt.
Du är rätt ute dock utmärkt för trollingen men som sagt inte för vanlig buskörning dagligen. (brukade använda dator vid öringsfiske innan jag sålde föregående båt iaf)
När du väl fått allt att funka som det ska brukar de knalla på med få problem riktigt nöjd själv för pengarna som normalt är mindre än vad bara Navionics korten kostar för en fullt utrustad dator.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Här kanske du kan hitta nåt, det dyker upp "gammalt skräp" ibland har jag för mig.
Ola
Kommentera
-
Återigen Dell är bra anledningen är att som sagt reservdelar samt tillbehör finns i mängder använder du sådan törs jag nästan garantera dej att jag kan hjälpa om du behöverI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Något sånt här kanske http://www.blocket.se/vi/14822293.htm?ca=10_s ??Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggÅterigen Dell är bra anledningen är att som sagt reservdelar samt tillbehör finns i mängder använder du sådan törs jag nästan garantera dej att jag kan hjälpa om du behöver
Kommentera
-
Ska också tillägga en kraftig nackdel på PC jämfört med exv Navionics kartförsedda plottrar kartan rullar inte oavbrutet till slutet utan normalt endast till slut på aktuellt kort på skärmen storleken varierar beroende på kort exv i Vättern delad på mitten (skannade båtsportskort) hela norra delen på sjön ligger på ett kort rullar oavbrutet tills du går söder om Karlsborg då datorn byter kort för den södra delen nackdelen ligger i att datorn byter kortet först när du når kortkanten betyder att du har ingen framförhållning då pekaren måste nå kant på kort först detta gäller Ozi explorer som är mitt favoritprogram så har långt, kan finnas andra som fungerar annorlunda, ett som jag vet gör detta är Transas Navigator men jag tycker det har för lite detaljer över mina favoritområden detta har vektoriserade kort till skillnad från båtsportkorten som är scannade.
Kanske inte låter så viktigt och är det inte heller i Vättern men problemet blir mer uppenbart i skärgården där korten ofta är mycket mer uppsplittade i mindre delar grynnor och skit överallt då vill man ha framförhållning en nackdel känner man sina vatten funkar det dock.
Ytterligare en nackdel är att mej veterligt finns inget PC program som medger snabba "iconer" vid hugg som Lowrance plotters erbjuder visst går det men är betydligt fler knapptryckningar inblandade grov sjö funkar bara inte allt hoppar och studsar, visst är den stora skärmen bra och troligen kommer bättre program framöver pris och fördelar överväger till datorns fördel om man kan skydda den 15,1 tums full färgskärm!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Har haft en, är en Latitude C610 den funkar men jag skulle satsa på något nyare grejor C640 ser likadan ut men är en P4 maskin bättre klarar processorer upp till 2,5 dessa är lätt utbytbara på Dell snabba hårddiskar går också att använda på senare maskiner 7200rpm är bra gör datorn snabbUrsprungligen postat av Rospigg Visa inläggNågot sånt här kanske http://www.blocket.se/vi/14822293.htm?ca=10_s ??I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
-
av Miller_timeBlev ett nytt lod och med det en 3-in-1 givare som ska monteras.
Velar lite mellan dessa...1 Foto-
2025-04-07, 20:45 -
-
av NewbornSom rubriken lyder, var ska jag sätta givaren till ekolodet på akterspegeln?
Det är en Ryds 510...1 Foto-
2025-04-08, 11:59 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
|
72 svar
6 286 visningar