Ang ekolod igen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang ekolod igen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ang ekolod igen.

Har ett eagle cuda 168 som jag ska montera på båten i veckan. Vet att jag har frågat innan men jag blir fan inte klokare av detta, jag tror jag har kommit på hur jag ska fästa sändaren enligt vad som står i instruktionsboken. Men det jag inte fattar är hur den läser av bottnen.

Detta är ytan ________________________

* #¤%#
    #¤%#¤ detta kan vara fisk säger vi

och här är bottnen ____________________________

Såhär ser det ju ut på ekolodet typ. Sjön jag kommer fiska i är ca 2-4 m djup skulle jag tippa på, vi säger att jag ror utanför kanten där det är 1m djupt och sen på andra sidan är det 2m djupt, hur läser man av det från ekolodet? Och tror jag läste den hade 20* åt ett håll och 60* på ett annat på max upplösning eller vad det stod, är helt grön på detta och jag har funderat på detta länge nu men får det inte att gå ihop. Sen en liten ekolod för dummies vore inte helt fel

Är tacksam för allt som kan slänga lite ljus på mitt problem

Mvh

***EDIT

Var ute oc h testade funktionerna på lodet i swimmingpoolen, det som fungerade var temperaturen och djupet, resten blev jag inte klok på.

Satte jag känsligheten på max ex blev skärmen helt vit och den värkade inte läsa av "fisk " Satte på fish track och fish id och allt som hade med det och göra och slog med spadar krattor bollar och allting den visade inget då heller. Så jag satt och fumlade lite och tyckte mig se små fisk ikoner under ytan fast de va väldigt svaga men jo fiskikoner var det, men man såg dem hela tiden typ som om jag skulle ha ett sillstim som simmade under ytan i poolen.

Så jag har stått i kylan i 1.5h nu och försökt få den att läsa men det fungerar inte testade även att ändra gråskalan vilket tog bort lite grått på bilden men den läste inte mer för det. Tänkte jag skulle testa att använda ikonen för fisk som en båge ist men lyckades inte hitta den inställningen. Så nu har jag slut på ideer nu behöver jag er hjälp och ja jag har läst instruktionsboken over and over again.
    Senast ändrad av G1zm0; 2008-02-13, 17:15.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Köp ett nytt för alla bites du är så duktig och vinner på FB...
      sigpic

Kommentera

Sälj det och köp ett Lowrance

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Köp ett nytt för alla bites du är så duktig och vinner på FB...

Jo hade det gått så visst kunde jag gjort det var dock många år sedan jag bettade =)

Kommentera

Hej G1zm0

Bra fråga, hehehe. Hur förklarar man en 3-dimensionell bild för en 2-dimensionell bildvisare/tydare?

Ingen enkel fråga det där
              Länken som salmo32 tipsade om från Team LillaMy är mycket bra men beskriver mest ekobilder på djupt vatten, men det mesta är kompatibelt med grunt vatten.

Då signalen studsar mot bottnen så kommer den del av signalen som når först tillbaka (rätt under båten) att detekteras som bottensignalen, i det här fallet blir det ca 1,5 m om bottnen sänker sig linjärt. All fisk som står närmare än dessa 1,5 m blir synlig på lodet typ som du illustrerade. Står t.ex en fisk ut mot det 2-meters djupet på, säg 1,6 m djup så syns inte den på lodet då den står under den registrerade bottnen på 1,5 m. Det är bara fisk som står närmare givaren än 1,5 m som kommer att registreras på skärmen ovanför bottnen, hänger du med, eller ?

Det som ligger längre ut mot periferin på ekolodsstrålen (i ytterkant av "konen") blir registrerade om de befinner sig närmare givaren än avståndet rakt ner till bottnen men kommer att avtecknas med svagare "färg", mer åt blått (om färglod) eller mer åt ljusare grå (om s/v).

Sen har det också betydelse hur stor upplösningen lodet har, d.v.s. hur små föremål/fisk/ekon som lodet är kapabelt att registrera som enskillda objekt. Det gör att man kan skillja på/inte skilja på: fisk och fiskstim, plankton och termokliner etc.

mvh Flodström
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej G1zm0,
                Du har 60gr ekokon på 168, det innebär att kon-ytan är lika med djupet!
                Gör Ekolodet portabelt, så behöver Du inte undra över hur Du skall fästa givaren!
                Tips:

Kommentera

ingen som har några förslaG?

Kommentera

Rekommenderas starkt: på engelska

I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs