Hjälp med eldragning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med eldragning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med eldragning!

    Tjenare.

    Jag har en liten styrpulpet som jag tänkte montera in en strömbrytarpanel i och sedan ansluta ekolod och strålkastare m.m. till strömbrytarpanelen.

    Men jag är ingen höjdare på el så jag har tänkt att ta hjälp med själva inkopplingen av strömmen till panelen men jag tänkte höra mig för här först för att kunna förbereda så mycket som möjligt innan jag får hjälp med inkopplingen.

    Jag köpte båten förra året och försäljaren sa då att det fanns lösa kablar från varvräknaren som man kunde koppla ekolodet till men min avsikt om det är möjligt är att istället koppla strömbrytarpanelen till dessa kablar och sedan ansluta ekolodet direkt till strömbrytarpanelen.

    Så jag hoppas någon är riktigt bra på detta och kan ge mig lite vägledningen här.

    Om det går att koppla kablarna som finns bakom varvräknaren till panelen så funderar jag lite på hur det ska gå till? För det finns 3 lösa kablar bakom varvräknaren men jag kollade inte så noga vilken färg det var, men det borde väl vara röd och svart eller kan det vara några andra färger? För till inkopplingen till strömbrytarpanelen finns det 1 svart och 1 röd kabel.

    Lägger in bilder på hur det ser ut bakom varvräknaren och strömbrytarpanelen.
    Ska också tillägga att det är en panel med automatsäkringar.

    Om allt detta är möjligt så återstår det ju att koppla in ekolodet till panelen vilket jag också har några funderingar på.

    Jag har ett portabelt ekolod med tillhörande batteribox och därifrån har jag tagit strömkabeln som jag tänkte koppla mellan strömbrytarpanelen i båten och ekolodet om det är möjligt, kabeln satt ju på både röd (+) och svart (-) på batteriboxen men på strömbrytarpanelen verkar det bara vara en röd kabel som man kan ansluta ekolodet till så jag får inte riktigt ihop det här.

    Jag hoppas att jag inte har krånglat till det för mycket nu utan att någon kan hjälpa mig iaf.

    Lägger in en bild på kabeln också.

    Det finns också massa kablar under startnyckeln/tändningen som jag inte vet vad dom är till för, lägger in en bild på dom också.

    Mvh Robert.
    Bifogade filer

  • #2
    Du ska INTE koppla panelen till varvräknarens ström utan direkt på batteriet med ordentliga kablar helst förtennta och med tillräcklig area för att mata allt som Du tänker koppla till panelen, dra en dubbelledad kabel hela vägen fram till panelen så att den får direkt matning och har båten en huvudbrytare så koppla in panelen så att huvudbrytaren även bryter panelen.

    Ekolodet kopplar Du inte på panelen via en knapp då det har egen av/på utan direkt på batteriet med en egen säkring mellan så minskar Du risken för störningar från andra förbrukare.

    Vill Du spara kabeldragning så drar Du fram kablar och kopplar in en switchbox med plus och minus och min två utgångar sen tar Du ström från den till brytarpanelen och även till lodet men glöm inte avsäkringen av lodet mycket viktigt!!

    Snåla inte emd kvaliteten på kablar och kabelskor och fuktsäkra alla anslutningar med krympslang eller vulkande elttejp!!

    Kommentera


    • #3
      Till Rospigg: Tack så mkt, det var snabbt svarat och väl informerat. Nu vet jag iaf hur kopplingen ska ske så nu är det bara att föra vidare det till min farbror som är elektriker och som förhoppningsvis hjälper mig med den praktiska inkopplingen.

      Men det går alltså att använda strömkabeln som jag tog från batteriboxen och koppla den mellan switchboxen som du sa och ekolodet ?

      Kommentera


      • #4
        Baksidan på varvräknaren liknar en Teleflex räknare universal grej googla Teleflex och leta vidare kan du nog hitta ett kopplings schema för den, ska nog ha ström från båten DVS OM INTE MOTORN HAR EGNA KABLAR FÖR DEN OCH DET ÄR ETT ORIGINAL INSTRUMENT TILL MOTOR IFRÅGA då har den anslutningar i motorns kabelmatta pulserna den räknar tas från generatorn normalt dessa kablar finns i motorns kabelmatta också, OM DET ÄR ETT ORIGINAL INSTRUMENT FÖR DIN MOTOR, annars blir det knepigare
        Kolla detta noga innan du kopplar något.
        Precis som Piggen säger dra fram en central från batteriet till pulpeten med hjälp av exv 6mm2 kablar säkra av dessa nära batteriet med 20 amp säkring (skydd för kabelbrand) för att sen säkra ner i pulpet till respektive förbrukare ursäkta tonläget ville bara att du ska förstå skillnaden mellan universal och äkta tillbehör är jag fel ute bara bortse. känner du dej osäker ta hjälp av kunnig lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av rgn Visa inlägg
          Till Rospigg: Tack så mkt, det var snabbt svarat och väl informerat. Nu vet jag iaf hur kopplingen ska ske så nu är det bara att föra vidare det till min farbror som är elektriker och som förhoppningsvis hjälper mig med den praktiska inkopplingen.

          Men det går alltså att använda strömkabeln som jag tog från batteriboxen och koppla den mellan switchboxen som du sa och ekolodet ?
          Jo har Du en switchbox så har Du ingående ström till den från batteriet, sen tar Du ström från den till olika förbrukare som ekolod eller brytarpanel, både plus och minus.
          Men det jag undrar är om Du vill ha en fast anslutning eller kunna ha lodet portabelt framöver??
          Bäst är en fast anslutning och då klämmer Du dit passande kabelskor för strömkabeln och som sitter på utgången på switchboxen, sen lossar Du kontakten i själva lodet när Du tar bort det ur båten (hoppas det har sån kontakt på portabelt, vet jag inte) vill Du ha snabbkoppling så måste Du ordna såna kontakter för kablaget emn jag skulle int rekomendera det då risken för fel blir större.

          Hoppas Du blev lite klokare även om det är rörigt att förklara i text.

          Kommentera


          • #6
            Okej, tackar för alla svar.

            Ja, jag är inne på din linje också Rospigg att ha en fast anslutning. Och sådant uttag har jag så det är bara att dra ur kabeln bakom lodet och ta det med sig.

            Kommentera


            • #7
              Detta är intrssant!
              Finns det någon litteratur att rekomendera?
              ska man driva all el på startbatteriet? Om man bara förflyttar sig kortare sträckor (10-15 min körning, fiske ett par timmar, ny flytt osv) hinner motorn ladda då?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av nilsludvig Visa inlägg
                Detta är intrssant!
                Finns det någon litteratur att rekomendera?
                ska man driva all el på startbatteriet? Om man bara förflyttar sig kortare sträckor (10-15 min körning, fiske ett par timmar, ny flytt osv) hinner motorn ladda då?
                el ombord http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356663 är den enda
                boken jag känner till. det är alltid säkrast att ha två batterier en för bara startmotorn och en för övrig utrustning! jag har inte plats för detta så jag har en nivåbrytare som man köper separat (seasea) som bryter ifall spänningen kommer under 12 volt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av nilsludvig Visa inlägg
                  ska man driva all el på startbatteriet? Om man bara förflyttar sig kortare sträckor (10-15 min körning, fiske ett par timmar, ny flytt osv) hinner motorn ladda då?
                  Det är helt beroende på vilken motor du har och hur mycket kräm den kan ladda med. Stora motorer klarar 40A eller mer och laddar maximalt om batterispänningen är under ca 14,4V. Det betyder at på 15 min körning får du laddat batteriet med ca 10Ah eller mer.

                  Annat blir det om du har sämre laddmöjligheter från motorn. Typiskt för medel (ca 15-17A) och mindre motorer (kanske bara 6-7A) är att då kan batterispänningen sjunka för långt ner och du får problem med att starta efter sista flytten så du inte kommer hem. Men oftast har mindre motorer också snör-start och det löser det problemet.
                  Har du en dålig (eg. svag) laddressurs i motorn kan det vara ide´att ha som vana att ladda batteriet med en batteriladdare innan du skall på långtur.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
                    el ombord http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356663 är den enda
                    boken jag känner till. det är alltid säkrast att ha två batterier en för bara startmotorn och en för övrig utrustning! jag har inte plats för detta så jag har en nivåbrytare som man köper separat (seasea) som bryter ifall spänningen kommer under 12 volt.
                    Tackar och bugar!
                    Vad driver du då? Är det bara ekolod och gps eller är det länspump, lanternor och sådant också? Behöver man aldrig ta ur och ladda startbatteriet på land? Ett bilbatteri bilr ju saggigt fort om man glömmer ljuset på t.ex.

                    Många frågor...
                    Har precis blivit med båt och vill veta allt, nu, direkt!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 044 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 989 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    500 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                    5 svar
                    409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Arbetar...
                    X