Mer Elmotor & Batterifrågor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer Elmotor & Batterifrågor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Ang. att köpa ett extra batteri senare rekommenderas inte för då kan dom inte parallelkopplas på ett enkelt sätt. Skall man parallelkoppla batterier så måste dem vara så lika som möjligt, s.k. matchade. Du riskerar annars att bägge batterierna inter ett tillstånd som bestäms av det som är äldst vilket betyder att du förlorar kapacitet från det nya. Starta med två nya batterier om du kan.

Ang laddningstiden för blybatterier så kan dem inte snabbladdas. Laddningstiden bör ligga på 10-20 tim. Har du två batterier på t.ex. 80Ah så blir totala kapaciteten 160Ah om du parallelkopplar dem. Med en 7A laddström så tar det ca: (160 x 1,2)/7 = 27,4 tim att ladda om dem är tömda. Bättre med en laddare på ca 15-20Ah, då krymper laddningstiden till mellan 13 och 10 tim.

Ser ingen fördel med någon sorts brytare till det ena batteriet. Kör på dem bägge för då håller dem längre. Anledningen till det är att varje batteri bara belastas med halva strömmen till elmotorn och på så sätts ökar verkningsgraden (= högre spänning till motorn)+ att batterierna håller längre (=ökad livslängd)
    Kör du med ett batteri i taget kommer alltid det första att dras ut till tomt, Därefter kommer det andra bara delvis dras ut. Det får som resultat att det första batteriets livslängd minskar betydligt fortare i förhållande till det andra..

OK!
    inte fler batteri senare då alltså det är uppfattat!

Det jag ser som fördel med en separator är ju att man aldrig riskerar att startbatteriet blir tomt samtidigt som man har fördelen att "Elmotorbatteriet" laddas då man kör med bensinaren. Sen talar ju alla om skillnaden mellan ett "startbatteri" och ett "förbrukningsbatteri"...

Men det får väll kanske bli att köra två separata elsystem till en början för att se om det är lönt med en separator.. den kan man väll köpa senare, då blir det väll inte någon regelrätt paralellkopling så att batterierna påverkar varandra!?

Hur som helst har jag nog bestämt mig för ett EXCIDO GEL batteri verkar smidigt!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2009-03-08, 20:09.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg
      Hej

Jag har köpt en CTEK 7000 av en säljare som heter mona på Tradera. Hon skickade med lite extra sladdar, rekommenderas!

Hur kommer du upp i 850kg?

MVH

/Oscar

Haha nej det är mycker jag vet räknade fyra stora män a´ 100kg

Båt 250 kg
      män 400 kg
      motor 80 kg
      batterier 30 kg
      utrustning 50 kg
      bensin 20 kg

blir 830kg och så avrundade jag ju såklart uppåt!

Kommentera

Män

Ha ha ja det är riktiga män, trevlig båt.
        Jag har också köpt en Ryds, en 485S
        Lycka till.
        Tjo
        /O

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
          OK!
          inte fler batteri senare då alltså det är uppfattat!

Det jag ser som fördel med en separator är ju att man aldrig riskerar att startbatteriet blir tomt samtidigt som man har fördelen att "Elmotorbatteriet" laddas då man kör med bensinaren. Sen talar ju alla om skillnaden mellan ett "startbatteri" och ett "förbrukningsbatteri"...

Men det får väll kanske bli att köra två separata elsystem till en början för att se om det är lönt med en separator.. den kan man väll köpa senare, då blir det väll inte någon regelrätt paralellkopling så att batterierna påverkar varandra!?

Hur som helst har jag nog bestämt mig för ett EXCIDO GEL batteri verkar smidigt!
          Med tanke på den obefintliga laddningkapacitetenca 15A på Din snurra (lika med alla) så är det inte värt pengarna att köpa en separrator, bättre köra elmotorn på ett eget system och ta hem batterierna för laddning via 230V och låt bensinaren enbart ladda startbatteriet och det driva ekolodet.

Flodström har helt rätt i at det inte är bra att koppla till ett batteri tillr ett tag det kommer att ta ner livslängd och kapacitet på det äldsta likväl som det nya, köp två likadanna gel batterier viktigt med samma AH på dem vid paralellkoppling!

Spar in på något annat eller nyttja bankernas vilja att långa ut pengar gratis, våra beslutsfattare vill ju inget hellre än att vi ska börja konsumera mera och då med lånade pengar så det är helt Ok att göra det

Kommentera

Hehe, lån är inte aktuellt

Nu känns det som att jag har tillräckligt kött på benen för att börja handla! Jag bockar och bugar för alla er som gett mig så bra tips!

Så som det ser ut nu så blir det följande:

MinnKota 50lbs (ev 44 får se)
            Lowrance x125
            Excido gel 80ah
            Ctek M100 (7A)

Sen e stålarna slutt!
            Senast ändrad av Grävlingen; 2009-03-08, 21:58.

Kommentera

Marcus, fick inte med mig att du hade ett startbatteri i båten oxå. Det skall du självklart inte parallelkoppla med elmotorbatterierna. Startbatteriet skall ju stå kvar i båten medans du tar hem dem andra för laddning. Kolla upp det med laddaren, en 15-20A laddare om du önskar att kunna ladda 2 parallelkoplade 60-80Ah batterier samtidigt till dagen därpå. Annars duger en 7A laddare gott men då tar det över ett dygn att få dem fulladdade.

Ett singel 80A batteri tar ca 13-14 tim att ladda fullt om helt tomt vid start. Men vanligtvis är inte batteriet helt tomt för det får det inte bli p.g.a. risken för sulfatering. Kom i håg bara att ladda batteriet/batterierna direkt efter hemkomst så att dem inte blir stående tomma i dagar och kanske veckor för då sulfaterar det garranterat. Blybatterier skall alltid förvaras fulladdade.
              Senast ändrad av Flodström; 2009-03-09, 23:49.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej Flodström!

Mjo det blir ett klassiskt Blybatteri som startbatteri, sedan kommer det bli två extra 80A EXCIDO GEL till elmotorn! Allt för att slippa just problem med djupurladdning och underhåll mm!

Nu är elmotor samt ekolod inhandlade!

Blev en Minn kota endura 55 samt ett lowrance x125!!

Nu får gäddorna akta sig!
                Senast ändrad av Grävlingen; 2009-03-12, 11:43.

Kommentera

Insåg precis att elmotorn inte kommer gå att montera vid sidan om bensinaren dvs med skruvfästet, finns det några finurliga lösningar här på fs? Går ju självklart köpa fäste till trollingmotor, men vill undvika att skruva allt för mycket i båten!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                    Insåg precis att elmotorn inte kommer gå att montera vid sidan om bensinaren dvs med skruvfästet, finns det några finurliga lösningar här på fs? Går ju självklart köpa fäste till trollingmotor, men vill undvika att skruva allt för mycket i båten!
                    Hade samma problem på min Buster och löste det med ett enkelt fäste som beställdes på lokala smidesfirman i rostfritt, modell som ett liggande "stora L" bara skruva fast på akterdäck på sidan om motorbrunnen och så lite flyfa på den uppstickande delen att skruva fast motorns klämfäste i, hela kalaset kostade 200 kr i kaffekassan

Glöm inte sikaflex när Du bultar fast det på akterdäck!!

Kommentera

Sikaflex är givet! Du råkar inte ha några bilder, det sägs ju att de "Säger mer än tusen ord"!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07
                      5 svar
                      489 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Grejo, 2025-04-02, 05:31