Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • gabbu
    replied
    Uppdatering: Hittade äntligen gruskornet i skon, det var sjökortet det var fel på och inte enheten. Nu är problemet löst med ett nytt sjökort som gick på garantin.

    Tydligen kan ett sjökort, av någon konstig anledning, helt sluta fungera trots att man låter det sitta kvar i enheten. Måste ge beröm till CMAPs servicekille som skötte det hela snyggt och snabbt.

    Lämna en kommentar:


  • Sökaren
    replied
    Hallå. Haft en och samma hst wsbl och lss2 i ca 4 år.

    När är det dags att byta mot nya? Hörde att givarna har ett livsspann , när jag gick bo halls ekolodskurs förra året.

    Kör ca 4-500 timmar / år.

    Någon som vet?

    Lämna en kommentar:


  • Roro
    replied
    Vilket kanonsvar, tack för hjälpen!

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Chirp betyr at det sendes på flere frekvenser i rask rekkefølge, kontra den tradisjonelle varianten som bruker en frekvens (feks 200 eller 83 kHz). Ergo skapes chirp av ekkoloddet, ikke av ekkoloddgiveren. Så lenge du har et ekkolodd som kan chirpe så kan du chirpe uansett hvilken ekkoloddgiver du kobler til.

    For bruk på relativt grunt vann er rekkefølgen på ok/ bra/ veldig bra av ekkoloddgivere: HST-WSBL/ Airmar TM150M/ Airmar TM185HW. Prislappen er også i stigende rekkefølge.

    Du har allerede en LSS-2, så jeg ser ingen grunn til at du skal kjøpe en TotalScan. sannsynligvis er ditt beste alternativ i forhold til pris en HST-WSBL.

    Hvis du uansett kjører 200 kHz som 2D så er det ganske begrenset hvilken forskjell det er på om du setter den i 5X eller 7. Jeg hadde satt den i 5x rett og slett fordi det gir mindre press på prosessoren i 7, som du allerede bruker til Sidescan og kart.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2018-05-07, 11:45.

    Lämna en kommentar:


  • Roro
    replied
    Härligt! Vad är det för givare som fixar chirp till hds7, om jag inte vill ha totalscan-givaren. Är det denna:

    SplitShot Skimmer Transducer
    01665-HK14028001
    SplitShot 2-in-1 givare med 200 kHz/High CHIRP och DownScan Imaging

    Eller bara köra på denna: HST-WSBL.

    Vinnet man något på att koppla in den i hds7 och nätverka den till hds5x eller är det marginellt?

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ja, du kan dele ekkolodd mellom dine to HDSer. Ja, hvis 2D-giveren står i Gen 3 kan du gå chirp i Gen 1.

    Lämna en kommentar:


  • Roro
    replied
    Jag har idag en hds5x gen1 som 2d-lod samt ett hds7 gen3 med LSS2-givare för SS och plotter. Givaren börjar bli dålig till hds5 och jag undrar om det är värt och möjligt att köpa en ny givare till hds7 för 2d och sedan koppla via ethernet till hds5x-displayen? Går det att använda chirp om man gör så? Det blir iofs lite dyrare än att bara köpa ny givare till hds5x men om det kan bli bättre så kan det kanske vara värt det. Tack på förhand!

    Edit: rättade ihopskrivningar.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av nappaförböveln Visa inlägg
    +1 på den

    Mina enheter verkar också väldigt gärna vilja visa en lägre spänning än min fina dyra multimeter.
    Og det skal de også gjøre.
    Siden enheten i seg selv har et strømtrekk vil du nødvendigvis få lavere spenning i enheten enn på batteripolene. En helt annen sak er at man i praksis har en solid feilmargin her også, voltmåleren Lowrance bruker er nok ikke verdens beste....

    Dog er informasjonen fortsatt nyttig, for å holde litt kontroll på batteristatusen gjennom dagen.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
    Okay,intressant !
    Hur bär jag mig åt då?
    Se side 2 her:
    https://ww2.lowrance.com/Root/Lowran...t-1-FAQ-EN.pdf

    Lämna en kommentar:


  • nappaförböveln
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Mätte spänningen med en multimeter till 12.8V, var fulladdat. HDS:en visade 12.4V.
    +1 på den

    Mina enheter verkar också väldigt gärna vilja visa en lägre spänning än min fina dyra multimeter.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
156 036 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 707 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
2 svar
499 visningar
0 gillar
Senaste inlägg profilnamnet  
Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
2 svar
354 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X