Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Hva mener du med GPS-karta? GPS og kart er to forskjellige ting. Det gule du ser på er sannsynligvis bakgrunnskartet i HDSen, eller et sted i C-Map kartet hvor kartet ikke inneholder data. Du har oppdatert kartbrikken din så det er noe på den? Ved mindre det har skjedd noe nå i det siste så er brikken som følger med tom, og du må laste ned det kartet du vil ha til den via C-Maps nettside.
    Jag menar såklart bakgrundskartan i HDS:en, helt riktigt . Sjökortet (c-map) som jag har i HDS:en använde jag hela förra året, så det finns (fanns?) nog info på kortet. I år däremot vid första uppstart slutade det fungera, jag har endast vid två tillfällen lyckats få 2-3 sek korta sekvenser när alla sjömärken laddas upp på bakgrundskartan.
    Senast ändrad av gabbu; 2018-04-29, 09:10.

    Lämna en kommentar:


  • Sökaren
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Vi tar det från början. Skärmen visar batterispänning på 12.5, efter att ha laddat batteriet fullt, för att sedan snabbt gå neråt till 12 (efter några timmar). Mitt startbatteri är urladdat ett par gånger och inte i bästa skick (bly-syra).
    Jag fixade mitt problem med att hds.en suger ur batterierna med att minska skärmljusstyrkan från max till 3-4 snäpp mörkare. nu kan jag köra hela dagarna utan att batteriet går ner något.

    mvh

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Hva mener du med GPS-karta? GPS og kart er to forskjellige ting. Det gule du ser på er sannsynligvis bakgrunnskartet i HDSen, eller et sted i C-Map kartet hvor kartet ikke inneholder data. Du har oppdatert kartbrikken din så det er noe på den? Ved mindre det har skjedd noe nå i det siste så er brikken som følger med tom, og du må laste ned det kartet du vil ha til den via C-Maps nettside.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Köpte nytt batteri idag, fulladdat 70ah AMG, fortfarande samma. C-map kartan har tidigare fungerat. Spänningsfall i kabeln?

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Joda, det hende at du har en enhet med feil på. Men da skal du rent statistisk ha skikkelig uflaks. Jeg har eid ganske mange ekkolodd og kartplottere opp gjennom årene, og min bruk er ofte "tung" med mange ting i nettverk og mye rar testing av software etc. Til tross for det har jeg bare reklamert på ett ekkolodd (en HDS 5 Gen 2 med defekt kortleser). Jeg har riktignok ødelagt en Gofree WIFI-modul også, men det var min egen feil siden jeg slo av strømmen mens den kjørte en oppdatering og dermed slettet jeg mye av softwaren i den.

    Hva har du av hvilespenning på batteriet ditt, og hva viser tilførselsspenningen på HDSen? Det er punkt en å sjekke her.

    Kabel med mange små ledninger er NMEA0183. Den kan brukes til nettverk med feks VHF eller AIS, og endel eldre elektronikk som eldre autopiloter.
    Når det kommer til hva ulike typer marinenettverk kan gjøre, så skrev jeg en artikkel om det tilbake i 2014. Artikkelen er fortsatt aktuell:
    http://teamcolibri.blogspot.no/2014/...-nettverk.html

    Beklager, jeg får ikke gitt private leksjoner. Ikke nok tid til det dessverre.
    Vi tar det från början. Skärmen visar batterispänning på 12.5, efter att ha laddat batteriet fullt, för att sedan snabbt gå neråt till 12 (efter några timmar). Mitt startbatteri är urladdat ett par gånger och inte i bästa skick (bly-syra).

    All el är nydragen, går direkt från ekolod till batteriet med en 3A säkring. Polplintar nya och polerna rengjorda på batteriet. Men jag ska låne en multimeter och mäta vilospänningen på batteriet och jämföra med värdet på HDS:en.

    Lodet går igång bra nu men den vägrar hitta gps-kartan, utan visar bara en gul bakgrund. Är det någon som varit med om liknande? Jag har CMAP-karta, ska tilläggas. Kan det vara en inställning i menyn som jag har missat? CMAP är iaf valt på kartinställningar. Är det så kinkigt med batterispänningen att gps-kartan inte hittas?

    edit. Har en heading sensor (minn kota) 70cm babord om plottret. Kopplade ur sensorn och nu hittar plottret min position. Verkar bli störd av heading sensorn? Fortfarande fungerar bara bakgrundskartorna navionics och lowrance, medan CMAP bara visar gul bakgrund. Zoomar man ut får man konturerna på land/hav och ser gränserna för var CMAP visar.
    Senast ändrad av gabbu; 2018-04-27, 17:56.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

    Känner mig frustrerad, är inne på min andra enhet (reklamation) och även denna krånglar. Eller så är det skit bakom spakarna. Vad gör ni av med kabeln som har flera olikfärgade mindre kablar tex?

    Colibri kan inte jag få låna dig för en dag?
    Joda, det hende at du har en enhet med feil på. Men da skal du rent statistisk ha skikkelig uflaks. Jeg har eid ganske mange ekkolodd og kartplottere opp gjennom årene, og min bruk er ofte "tung" med mange ting i nettverk og mye rar testing av software etc. Til tross for det har jeg bare reklamert på ett ekkolodd (en HDS 5 Gen 2 med defekt kortleser). Jeg har riktignok ødelagt en Gofree WIFI-modul også, men det var min egen feil siden jeg slo av strømmen mens den kjørte en oppdatering og dermed slettet jeg mye av softwaren i den.

    Hva har du av hvilespenning på batteriet ditt, og hva viser tilførselsspenningen på HDSen? Det er punkt en å sjekke her.

    Kabel med mange små ledninger er NMEA0183. Den kan brukes til nettverk med feks VHF eller AIS, og endel eldre elektronikk som eldre autopiloter.
    Når det kommer til hva ulike typer marinenettverk kan gjøre, så skrev jeg en artikkel om det tilbake i 2014. Artikkelen er fortsatt aktuell:
    http://teamcolibri.blogspot.no/2014/...-nettverk.html

    Beklager, jeg får ikke gitt private leksjoner. Ikke nok tid til det dessverre.

    Lämna en kommentar:


  • HenkeW
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Colibri kan inte jag få låna dig för en dag?
    Om du får det, se då till att han lär sig skriva på svenska

    mvh/ HenkeW

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Jeg kan sette noen kroner på at du har et problem med strømtilførsel til din HDS. Det er en typisk kilde til feil ala de du opplever.
    Jag drog om elen direkt från lod till startbatteri. Skyllermarks polplintar och rengjorda poler. Men kanske kabelskorna måste göras om. Sen när jag kom ut ur garaget försökte jag få fram kartan (cmap) på plottret men det vägrade den. En gul bakgrund bara. Så fortsatte det hela kvällen trots flera försök.

    Känner mig frustrerad, är inne på min andra enhet (reklamation) och även denna krånglar. Eller så är det skit bakom spakarna. Vad gör ni av med kabeln som har flera olikfärgade mindre kablar tex?

    Colibri kan inte jag få låna dig för en dag?

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Jeg kan sette noen kroner på at du har et problem med strømtilførsel til din HDS. Det er en typisk kilde til feil ala de du opplever.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
    Jag är nog trög, men ...Du har laddat ner uppdateringen (helt säker på att nedladdningen är klar?), men har du uppdaterat enheten med den uppdateringen eller bara startat om maskinen?
    Sedan kan du ju alltid uppdatera maskinen utan mobiltelefon och wifi-uppkoppling, genom att tanka ner uppdateringen på en PC och lägga över den på ett SD-kort som du sedan använder i HDS:en. Lite "old school" kanske, men så gjorde man ju tidigare...
    Du hade helt rätt. Nedladdningen var inte klar testade att ladda ner igen och vips så funkade det. Är det bara min enhet som är "laggig" ? tycker den ofta hänger sig (hds gen 3).

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
156 034 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 707 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 986 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
2 svar
499 visningar
0 gillar
Senaste inlägg profilnamnet  
Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
2 svar
354 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X