Lowrance Mark-5x - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Mark-5x

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Mark-5x

Hej, tänkte köpa ett nytt ekolod med avsikt att användas till pelagiskt gösfiske. Någon som har praktisk erfarenhet av detta lod?? Är det värt att satsa på den dyrare modellen med färg display??

Mvh / Paulo

Bump!!!!

Kommentera

Hej Paulo.
      Jag har endel erfarenhet utav HDS enheterna som jag fiskar pilagist med.
      Men inte så mycket utav mark-5x eller elite modellerna.
      Men den skulle kunna funka för den har skvaller fönster och kör på 200khz.

Sedan kan jag tycka att jag föredrar färg, för ekona kommer i sånna extrema färgskillnader så det är svårt att missa dom.
      Om man nu ska sitta och stirra på en skärm dag ut och dag in, så kan det va en god idee att lägga några tusen till om man har råd.
      Dom 2 hds enheter jag har i min båt har jag alldrig ångrat att jag skaffat iallfall.

/Team TNR
      http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Har ett Mark5X

Fungerar bra till både vanligt vertikalfiske och pElagiskt....skulle i dag utan tvekan dock köpa ett med färgskärm i stället,trots att jag inte direkt kan komma på vad som blir bättre rent fiskemässigt, och komplettera med ett sånt här:http://www.lowrance.se/Produkter/Mar...e/Elite-5XDSI/

Men då är man ju uppe på HDS-priser....enda nackdelen med dom är vad jag fattat att de inte har "skvallerfönstret" utan bara "gammal" information
        Senast ändrad av byggarn; 2011-01-31, 08:19.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har åxå ett Mark 5x, är väldigt nöjd.. Men håller med Tommy om att jag åxå utan tvekan skulle köpa färglod nästa gång.
          I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Har alltid tyckt att KalleTking haft bra inlägg...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Eller hur...hehe
              I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Lånar denna tråden då den handlar om ett utav loden jag funderar på. Funderar mellan Lowrance Mark-5x och Eagle FishEasy 350C Jag vill ha ett lod för vertikalt jiggfiske och jag vill även ha funktionen "skvallerfönster" för att kunna prova pelagiskt fiske. Om jag förstått det rätt när jag läst runt så har både Lowrance Mark-5x och Eagle FishEasy 350C skvallerfönster, stämmer det? Sen har jag även förstått att man helst skall ha färgskärm vilket Eagle FishEasy har, MEN det har bara 320x240 pixels vilket jag läst är "för lite".

Vilket lod utav dessa 2 bör jag köpa for mina ändamål? Priset dem emellan spelar ingen roll. Kan tillägga att detta blir mitt första lod, har aldrig använt ett tidigare.

Tackar på förhand!

Mvh David

Kommentera

Jag tänkte köpa mig ett Mark 5x imorgon. Jag tror att det är lättare att utläsa informationen med högre upplösning än med färg.

Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Okej, läste i någon annan tråd att färg va valdigt mycket lättare att avläsa då man mycket enklare ser om det är exempelvis hård eller mjuk botten. Några personer sa att om dom hade köpt nytt lod idag så hade dom absolut köpt ett färg ekolod. Det är dock här dom problemet är för som du säger kan man få uppfattningen om att det är bättre med ett svartvitt ekolod med hög upplösning än ett färglod med lite sämre upplösning... så här vet jag inte vad som blir bäst.

Vad säger ni andra om detta? Sen undrar jag som sagt om båda dessa lod har "skvallerfönster" så att jag kan se mitt bete på lodet vid pelagiskt vertikalfiske?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Miller_time, 2025-03-23, 16:17
                    2 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Miller_time  
                    Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07