Elmotor: Fast till variabel hastighetskontroll (Min Koota) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor: Fast till variabel hastighetskontroll (Min Koota)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor: Fast till variabel hastighetskontroll (Min Koota)

    Hej,

    är det någon som modiferat/bytt ut den fasta hastighetskontrollen (5 steg framåt och 3 steg bakåt) till en variabel hastighetskontroll eller har tips på hur man gör för att lyckas med detta?

    mvh
    //andreas

  • #2
    största fördelen med den variabla kontrollen är att dessa motorer även har maximizer....drar betydligt mindre batteri...
    bättre byta hela motorn...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Jag kanske ska vara tydligare vad jag vill åstakomma.

      Min elmotor sitter brevid min huvudmotor. den är ihopkopplad med huvudmotorn med en länkarm så att jag kan styra den via styrpulpeten. Dock så är det lite jobbigt att klänga/klättra bak till elmotorn för att ändra hastighet.

      Jag vill kunna styra hastigheten via antingen en fotkontroll eller något liknande lösning från platsen jag sitter utan att behöva klänga för att ändra hastigheten.

      Så frågan är nu om någon har något bra tips på hur man kan modifera/byta ut den fast hastighetsregleringen (via en "pinne" = hastighetskontrollen som sitter på motorn) mot ett reglage där man kan styra hastigheterna via en annan kontroll.

      Hoppas att ni förstår vad jag försöker åstakomma.

      mvh
      //Andreas

      Kommentera


      • #4
        hmmm, det kanske är den variabla kontrollen som ÄR maximizern....vete tusan....?
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av a_henningsson Visa inlägg
          Jag kanske ska vara tydligare vad jag vill åstakomma.

          Min elmotor sitter brevid min huvudmotor. den är ihopkopplad med huvudmotorn med en länkarm så att jag kan styra den via styrpulpeten. Dock så är det lite jobbigt att klänga/klättra bak till elmotorn för att ändra hastighet.

          Jag vill kunna styra hastigheten via antingen en fotkontroll eller något liknande lösning från platsen jag sitter utan att behöva klänga för att ändra hastigheten.

          Så frågan är nu om någon har något bra tips på hur man kan modifera/byta ut den fast hastighetsregleringen (via en "pinne" = hastighetskontrollen som sitter på motorn) mot ett reglage där man kan styra hastigheterna via en annan kontroll.

          Hoppas att ni förstår vad jag försöker åstakomma.

          mvh
          //Andreas
          ahh,du menar så...borde väl inte vara omöjligt att bara förlänga kablarna på kontrollen,eller skaffa en lös maximizer och koppla in mellan motorn och batteriet bara, ställa motorn på läge 5 och styra farten med maximizern...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av a_henningsson Visa inlägg
            Hej,

            är det någon som modiferat/bytt ut den fasta hastighetskontrollen (5 steg framåt och 3 steg bakåt) till en variabel hastighetskontroll eller har tips på hur man gör för att lyckas med detta?

            mvh
            //andreas
            Har för mej att den växlade har olika lindningar i motorn för olika hastigheter medans den steglösa har en lindning och styrs via tyristor eller så. Går det en massa grova kablar upp till "växelspaken" (omkopplaren) på insidan så blir det krångligt om man ska förlänga och dra ut dom.


            Funkar det inte med en slang att dra fram från hantaget, bara att vika undan om den är ivägen. Typ en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Sla...ylslang-26518/

            Edit: Provade en sån slang men den var lite vek, en sån där svart till kylarsystem borde funka som förlängning av hantaget, åtminstone så länge.
            Senast ändrad av Gösakungen; 2013-01-30, 16:28.

            Kommentera


            • #7
              sno fotkontrollen till frugans symaskin??

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 965 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 375 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 439 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 902 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 366 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X