Hej, kommer att köpa min första båt inom kort, en vator 14R med en evinrude 25 hk, 78-79 2-t, den har stått ute under press i ungefär 5 år. Min fråga är då om man ska lämna in motorn till en båtfirma, som kan gå igenom den med diverse grejer, eller är det värt att göra det själv?, efter vad jag läst mig till brukar det vara rätt billigt att lämna in båtmotorer för service?, får man en genomgång av denna typ av motor för typ 1500-2000? Eller är de mer än så?, jag själv har meckat mycket med bilar/crossar/mopeder så har ju någorlunda koll på just de, men har aldrig meckat med båtmotor, är de svårt?
Har fattat så lång att man lär behöva byta impeller, växelhusolja och fetta in lite leder osv. Men som sagt motorn är gammal och vet inte alls vilken kondition den är i. Det enda jag vet är att den alltid startat på 1-2 draget innan den stog still i 5 år.
Om någon ligger och trycker på en servicebok till denna motor med sprängskissen osv så vore det guld värt
Alla svar uppskattas
Har fattat så lång att man lär behöva byta impeller, växelhusolja och fetta in lite leder osv. Men som sagt motorn är gammal och vet inte alls vilken kondition den är i. Det enda jag vet är att den alltid startat på 1-2 draget innan den stog still i 5 år.
Om någon ligger och trycker på en servicebok till denna motor med sprängskissen osv så vore det guld värt

Alla svar uppskattas
Kommentera