Evinrude 25 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude 25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Evinrude 25

    Hej, kommer att köpa min första båt inom kort, en vator 14R med en evinrude 25 hk, 78-79 2-t, den har stått ute under press i ungefär 5 år. Min fråga är då om man ska lämna in motorn till en båtfirma, som kan gå igenom den med diverse grejer, eller är det värt att göra det själv?, efter vad jag läst mig till brukar det vara rätt billigt att lämna in båtmotorer för service?, får man en genomgång av denna typ av motor för typ 1500-2000? Eller är de mer än så?, jag själv har meckat mycket med bilar/crossar/mopeder så har ju någorlunda koll på just de, men har aldrig meckat med båtmotor, är de svårt?
    Har fattat så lång att man lär behöva byta impeller, växelhusolja och fetta in lite leder osv. Men som sagt motorn är gammal och vet inte alls vilken kondition den är i. Det enda jag vet är att den alltid startat på 1-2 draget innan den stog still i 5 år.
    Om någon ligger och trycker på en servicebok till denna motor med sprängskissen osv så vore det guld värt

    Alla svar uppskattas
    Abborre: 1700gr

  • #2
    lite tips: http://www.fiskesnack.com/forum/show...la-utombordare

    Kommentera


    • #3
      Tror du läst fel, det där med billigt.... meka själv, är inte så svårt speciellt inte en gammal 2-taktare....men en
      nästan 40 år gammal motor får väl ändå sägas ha gjort sitt bästa/mesta även om de brukar ha en tendens att gå länge...
      Har motorn suttit på så kan det ha tagit hårt ute under en press i ur och skur och vintrar i fem år utan underhåll eller fått gått...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Nej, men nu vart jag ledsen i ögat när du sa sådär ;(, tror dock inte att det är något större fel i maskinen förutom att den stått ett par år nu, för de. Har haft samma ägare i ungefär 30 år och han har inte kört jättemycket med den, så själva cylindrar osv är nog inte allt för slitet, dock att den kan vara dålig för att den stått ute ett tag nu, men de är inte omöjligt att fixa till
        Abborre: 1700gr

        Kommentera


        • #5
          Utombordare slits inte normalt ner av drift utan kroknar av korrosion eller när de inte används (lätt att fixa vid det sistnämda..typ skit i förgasaren..lite pyssel bara, nästan gratis) Läs på lite så fixar du service lätt.. två-taktare är urenkla konstruktioner. Har själv två -79:or Yamma funkar utan problem. Lite småpyssel under åren, byta impeller osv. inga kostnader.

          Äldre Evinrude 18-25 hk har jag haft flera som gått som fan trots direkt misshandel..

          Fast de är ju inte värda många kronor nu så betala just inget för motorn..
          Senast ändrad av Hemi; 2014-07-21, 22:59.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
            Utombordare slits inte normalt ner av drift utan kroknar av korrosion eller när de inte används (lätt att fixa vid det sistnämda..typ skit i förgasaren..lite pyssel bara, nästan gratis) Läs på lite så fixar du service lätt.. två-taktare är urenkla konstruktioner. Har själv två -79:or Yamma funkar utan problem. Lite småpyssel under åren, byta impeller osv. inga kostnader.

            Äldre Evinrude 18-25 hk har jag haft flera som gått som fan trots direkt misshandel..

            Fast de är ju inte värda många kronor nu så betala just inget för motorn..
            Okej, vart brukar dom vanliga ställena vara för korrision?
            Har inte så stor koll på båtmotorer generellt men är det som gamla mopeder?, att dom lätt surar ner sig osv?, för vet ju hur kinkigt det kunde vara med gamla 2t mopeder, man vill ju inte stå där mitt ute i ingenstans och inte få igång motorn

            Någon som har provat ro en vator 14r med motor och allt?, kanske blir tung roddt kan man tycka
            Senast ändrad av långsjö; 2014-07-21, 23:41.
            Abborre: 1700gr

            Kommentera


            • #7
              Visst kan gamla båtmotorer kinka, utan tvekan.. en del har sina egenheter..hur mycket choke?..ingen alls? Kan vara mycket känsligt att göra rätt , kan bli sur ,måste göra ren stiften osv..osv...

              Men det lär man sig vad det gäller just den motorn. Har varit ute mycket även ensam sent om höstarna i skärgården..inte en människa eller båt ute långt hem osv.. Har ALLTID med mig tändstiftsnyckel och STARTGAS som gardering. Alla gamla 2-t-motorer.. om gnista finns och den får soppa/luftblandning startar med startgas. (ja egentligen behövs inte soppa vid starten utan för fortsatt drift ;-)

              Korrosionen ger sig till känna lite överallt skruvar sitter som fan ..(sprajta 556 på är lösningen ) ibland på tex Yamma blir det trögare att växla (har varit med det en gång ..men inte på evinrude/johnson..motorblocket måste av då ..enkelt jobb några bultar och eventuellt ny packning, kostar nästan noll) och på riggen om man fuskar med zinkanoderna.

              Se till att växelhuset har olja och det är sjusta tändstift på motorn och ha ALLTID med tändstiftsnyckel och startgas...Ett annat mycket vanligt problem är om motorn stått länge beckat igen "skit i förgasaren" det kan vara jävligt känsligt även om du inte kan hitta minsta fel på förgasaren om du plockar isär den. Bara att göra det och lägga den i lämpligt lösningsmedel några timmar sedan blåsa ren den med tryckluft..gör underverk.

              Tror att vatorn inte är den bästa roddbåten..Brorsan hade en..

              Lycka till..du kanske inte behöver mecka alls? Lite koll på växelhusoljan (är den vit= vatten i den , lite läkage) dra några gånger i startsnöret lite startgas om den kinkar..och sedan köra runt lite och prova till att börja med..

              Men återigen pröjsa inte mycket för motorn...typ symboliska summor framför allt om den inte ens provkörs innan köp..

              Och principen är enkel vid rätt luft/soppablandning av bensinen eller med startgas antänds den alltid vid gnista..Alltid. ;-)
              Senast ändrad av Hemi; 2014-07-24, 13:57.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                Visst kan gamla båtmotorer kinka, utan tvekan.. en del har sina egenheter..hur mycket choke?..ingen alls? Kan vara mycket känsligt att göra rätt , kan bli sur ,måste göra ren stiften osv..osv...

                Men det lär man sig vad det gäller just den motorn. Har varit ute mycket även ensam sent om höstarna i skärgården..inte en människa eller båt ute långt hem osv.. Har ALLTID med mig tändstiftsnyckel och STARTGAS som gardering. Alla gamla 2-t-motorer.. om gnista finns och den får soppa/luftblandning startar med startgas. (ja egentligen behövs inte soppa vid starten utan för fortsatt drift ;-)

                Korrosionen ger sig till känna lite överallt skruvar sitter som fan ..(sprajta 556 på är lösningen ) ibland på tex Yamma blir det trögare att växla (har varit med det en gång ..men inte på evinrude/johnson..motorblocket måste av då ..enkelt jobb några bultar och eventuellt ny packning, kostar nästan noll) och på riggen om man fuskar med zinkanoderna.

                Se till att växelhuset har olja och det är sjusta tändstift på motorn och ha ALLTID med tändstiftsnyckel och startgas...Ett annat mycket vanligt problem är om motorn stått länge beckat igen "skit i förgasaren" det kan vara jävligt känsligt även om du inte kan hitta minsta fel på förgasaren om du plockar isär den. Bara att göra det och lägga den i lämpligt lösningsmedel några timmar sedan blåsa ren den med tryckluft..gör underverk.

                Tror att vatorn inte är den bästa roddbåten..Brorsan hade en..

                Lycka till..du kanske inte behöver mecka alls? Lite koll på växelhusoljan (är den vit= vatten i den , lite läkage) dra några gånger i startsnöret lite startgas om den kinkar..och sedan köra runt lite och prova till att börja med..

                Men återigen pröjsa inte mycket för motorn...typ symboliska summor framför allt om den inte ens provkörs innan köp..

                Och principen är enkel vid rätt luft/soppablandning av bensinen eller med startgas antänds den alltid vid gnista..Alltid. ;-)
                Stort tack för ett mycket matnyttigt inlägg , ska åka och hämta båten imorgon, den hade startat idag efter 3 drag, och då hade den stått 5 års tid ute, fick även kylning. Man tycker att impellerna hade kunnat pajat helt efter så länge utomhus, men kommer byta den för säkerhetskull, samt byta växelolja och tändstift, är det nödvändigt att rengöra förgasaren även fast dem går bra?, alltid bra att göra det iofs, men hade de varit massa skit i så hade den nog velat krångla lite, bra tips de där, tändstiftsnyckel och startgas någon som bytt impeller på en evinrude 25hk 78-79?, krångligt?
                Abborre: 1700gr

                Kommentera


                • #9
                  Provkör först ett tag innan du börjar skruva, byt bara stiften och drevoljan till att börja med. Om motorn går bra och förgasaren inte strular så finns det ingen anledning att öppna den. Håll bara ett öga på skvallerstrålen så att du ser om impellern börjar bli dålig. Och bensinslangens och blåsans kondition kan vara smart att kolla. Ett tips till är att köra på alkylatbensin sista gången innan vinteruppehållet så att inte förgasaren riskerar att becka fast av restprodukterna som blir kvar när vanlig bensin dunstar efter att motorn stått oanvänd en längre tid. Och alkylatbensin är förstås att föredra till all körning om man tänker på miljön. Använd biologiskt nedbrytbar 2t olja med en inblandning på 2%.

                  Kommentera


                  • #10
                    Okej men är man inte dumsnål om man inte byter impellerna "innan" den pajar, vore inte så kul om man har åkt någon längre bit och att den börjar bli dålig när man är långt bort, eller har jag fel?, efter vad jag har läst borde man byta impellern varje år?
                    Abborre: 1700gr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv
                     
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 968 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av paulo, 2024-05-06, 14:34
                    11 svar
                    950 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av Ahkka, 2024-05-08, 07:13
                    5 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Muts
                    av Muts
                     
                    Startad av Wallepalle1, 2024-06-25, 09:24
                    7 svar
                    618 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Wallepalle1  
                    Arbetar...