Motor till vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor till vertikalfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Prickskyttet efter de tröga gösarna är väl inget fiske som lockar mig direkt. Fast metoden är ju j-kligt effektiv och utövas numera av många, så fåglarnas kvittrande på morgonen har mer och mer ersatts av rasslande/smällande växelhus
    Istället för att misshandla växelhuset kanske en drevmonterad elmotor med bra tryck vore något för prickskyttet? Har inte sett någon som vertikalet med en sådan, men det borde väl funka? Bara att tejpa fast fjärren på rorkulten.

Kommentera

det är totalt ovesäntligt att snacka toppfart på en Alumacraft eftersom dom alla är skapta som plattbottnade tvålkoppar som man i stort sett aldrig kör med någon större belastning och skillnaden mellan 1 och 4 pers ombord är obetydlig i det stora hela och innan du rekommenderar sånna saker rekommenderar jag att du själv kollar vad en ny växellåda kostar, efter det finns det inga ekonomiska argument kvar för varken den ena eller den andra motorn
      Senast ändrad av Nito; 2014-12-16, 19:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
        det är totalt ovesäntligt att snacka toppfart på en Alumacraft eftersom dom alla är skapta som plattbottnade tvålkoppar som man i stort sett aldrig kör med någon större belastning och skillnaden mellan 1 och 4 pers ombord är obetydlig i det stora hela och innan du rekommenderar sånna saker rekommenderar jag att du själv kollar vad en ny växellåda kostar, efter det finns det inga ekonomiska argument kvar för varken den ena eller den andra motorn
        Så vad kostar ett nytt växelhus ungefär?
        Är också på väg att skaffa en mindre båt till prickskyttet med en ca 20 hästars. Uppenbarligen finns folk som praktiserat detta i många år utan problem, ser inga problem med att köpa ett nytt växelhus för 15k om 5 år eller mer om jag får bedriva en hobby jag gillar. Elmotor har jag testat och det funkar inge vidare!
        För övrigt så verkar suzuki också ha ett smidigt reglage på sina motorer..

/Jazze

Kommentera

Uppdaterar min motorjaktstatus, var och kände på lite motorer idag och har bestämt mig för Honda 40 med deras BF60 tiller. Där sitter rorkulten centrerad, den är större än vad 40:ans original är och har greppvänligt handtag. Suzuki skulle jag säga är snäppet vassare som motor betraktat, men växelreglaget sitter lite längre bak. Kändes lite osmidigare!
          Tack för tankarna!

Kommentera

Ursprungligen postat av snej12 Visa inlägg
            Uppdaterar min motorjaktstatus, var och kände på lite motorer idag och har bestämt mig för Honda 40 med deras BF60 tiller. Där sitter rorkulten centrerad, den är större än vad 40:ans original är och har greppvänligt handtag. Suzuki skulle jag säga är snäppet vassare som motor betraktat, men växelreglaget sitter lite längre bak. Kändes lite osmidigare!
            Tack för tankarna!
            Ok, har för mig att det sitter ett vred i handtaget meen det kanske bara är på de mindre varianterna.
            Lycka till med nya maskinen!

Kommentera

Suzukis är väldigt lik Mercurys Big Tiller, den storlek jag kikade på var 40-60 (samma motorstorlek). Liiiite för långt bak i förhållande till gashandtaget..

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                Oj! Vilken tå blev du trampad på å varför? Vad är det som är oväsentligt? Hört talas om skilda perspektiv? Jag tog min båt som ett exempel på att en 30:a kan bli alltför klen fartmässigt (alltså när man kör mellan fiskeställen, inte när man vertikalbackar!) även om den skulle kunna vara lite bättre till just vertikalfiske. Min 25:e blir trött, ja alltför långsam för mig med två fiskare och all utrustning, därför skulle jag inte välja en 30:a utan hellre 40:a, svårt att förstå? Tror du det finns andra båtar, t ex TS som också kan råka ut för detta eller är Alumacraften unik i det avseendet? Varför ska jag kolla priser innan jag rekommderar andra att göra det? Jag shoppar inte motor nu. När jag gör det och om jag tänker vertikalfiska då, så kan jag mycket väl tänka mig att göra just den kollen. Man kan alltså tänka kring saker på skilda sätt har du tänkt på det? Alltså det som är oväsentligt för dig kan vara väsentligt för någon annan. Behöver du ett ytterligare klargörande av mitt förra inlägg så är det bara att höra av dig!
                Senast ändrad av anteman; 2014-12-17, 20:28. Anledning: Ville vara extra tydlig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                10 svar
                4 865 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg heinrich79  
                Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48