Tänkte lite på serviceintervaller och vikt på motorn och kom fram till att 2-taktare är det bästa valet!? Motor 40-50hk.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
2-taktare eller 4-taktare?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inläggHar du kollat viktskillnaden? Skiljer väl inte särskilt mycket mellan en modern 2t och en modern 4t i den storleksklassen? Enklare service och vinterkonservering dock.
Kommentera
-
Har inga ordentliga siffor, men sist jag jämförde en gammal nissan 2taktare med 25 hästar så vägde den lika mycke som en 2013 mercury 4taktare med 7 hästar. De skiljde inte märkbar skillnader i vikten när man lyfte dem, vilket kändes lite sjukt.
Båten låg dessutom lika lågt med båda motorerna (En mini buster) men den gick betydligt fortare med 25hästaren
I större motorer har jag ingen aning om just vikt, men skulle de blivit en ny motor skulle de blivit en 4taktare för att... Dem är tystare.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BMK Visa inläggKollat in en ny 40hk Evinrude E-tec 2-taktare.. Något att satsa på? Båten är en HR 440sc.
Kommentera
-
Modern 2-takt kontra dito 4-takt har diskuterats förr få FS. Viktskillnaden är bara
att googla på, generellt ingen större skillnad numera. Vad som framkommit i FS är att M2-T är generellt något rappare i acceleration men har sagts lukta olja en liten aning i bland i medvind, vibrera lite mer på tomgång men är å andra sidan enklare/billigare att årsserva (själv, inga ventiler å remmar att tänka på) samt att vinterkonservera medan M4-T är något tystare ffa kring maxvarv men även vid trollingfart. I de tester jag läst hamnar E-tec i typ mittfältet totalt när det kollat bränsleförbrukning, ljud, fart, acceleration m m, inga dåliga motorer med andra ord. De som har (haft) en bra M2-T verkar rekommendera dem, så även för ägare till M4-T. Jag skulle nog vara mer rädd för en beg 4-T än en beg E-tec om de saknade servicebok, den senare har iaf fått färsk motorolja under åren (har det glömts så har den nog redan skurit...) fast å andra sidan finns inte så mycket skrivet (?) om t ex E-tec/ TLDI livslängd i jämförelse med många 4-T... de har ju inte funnits så länge och i så stora volymer i jämförelse med alla 4-T fabrikat. Berätta gärna vad det blev och varför det blev som det blev och hur nöjd du blev med det!
Kommentera
-
Du får alldeles säkert en bra motor vilket av alternativen du än väljer om du köper en ny motor,förutsatt att du håller dig till en bra erkänd motortillverkare....ligger mer personliga val i vågskålen än om motorn är bra eller dålig då alla större märken ÄR bra....Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 821 visningar
0 gillar
|