Laddning till batteri med Yamaha -91 manuell start - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laddning till batteri med Yamaha -91 manuell start

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laddning till batteri med Yamaha -91 manuell start

Nyligen köpte jag en Uttern 495 med medföljande Yamaha 25hk med dragstart från 91.
    Killen jag köpte båten utav snackade om att man bara kunde köpa en adapter av något slag och plugga i så har man laddning till batteriet, jag har själv inte mycket koll på motorer och el men det känns ju lite väl simpelt.
    Jag knäppte några kort på hur det ser ut och det ser ut som att de två gröna sladdarna går från uppe på motorn till uttaget som sitter på framsidan av motorn och där är det två stift av något slag.

Min fråga är då om det finns någon adapter eller kontakt man kan köpa och bara plugga i eller måste man installera några andra delar innan man kan få laddning till batteriet och hur man gör då i såna fall. Är det lik eller växelström som genereras av motorn? Jag har ingen spolmuff eller lämplig tunna att provköra i innan våren så kan tyvärr inte mäta med multimeter heller.

Mycket tacksam för svar!

Click image for larger version

Name:	20150222_122549.jpg
Views:	1
Size:	1 020,6 KB
ID:	1837340
    Click image for larger version

Name:	20150222_122811.jpg
Views:	1
Size:	1 017,7 KB
ID:	1837341

Tippar på att det är ett växelströmsuttag för belysningen. Du behöver en likriktare för att kunna ladda ett batteri, men det handlar om så små strömstyrkor att det är vettigare att satsa pengarna på en bättre batteriladdare än att försöka ladda batteriet med ström ur motorn. På nyare motorer med insprutning som kräver mycket ström är det en annan femma då de har generatorer som laddar ordentligt. Då kan det löna sig att ladda elmotorns batteri med huvudmotorn.

Kommentera

Som nämnts ovan är det "fel" sorts ström för batteriladdning, detta är ett uttag som fanns på äldre motorer utan elstart för att kunna driva lanternor på direktström när motorn var igång just för båtar som saknade batteri och därför hade svårt att få el till lanternor.

Säljaren har alltså omedvetet eller medvetet ljugit för Dig eller så saknar säljaren helt koll på ämnet men detta är ganska vanligt och just denna fråga har varit upp många gånger så verkar vara många säljare av gamla snurror som hittat ett bra säljargument NOT ;-(

Du kan teoretiskt koppla in en likriktare för att få rätt ström ja men som sagt dessa uttag ger så lite så det inte lär märkas på Ditt batteri och kör Du tex ett ekolod/plotter på det så drar dessa ur fortare än motorn laddar så ingen bra lösning.

Kommentera

Tackar så mycket för svaren! Det blir helt enkelt att köpa en c-tek istället. Har bara tänkt att köra mitt hummindbird 899 samt länspumpen på batteriet så borde räcka med att ta hem och ladda det var eller varannan tur.

Kommentera

Ursprungligen postat av pontus. Visa inlägg
          Tackar så mycket för svaren! Det blir helt enkelt att köpa en c-tek istället. Har bara tänkt att köra mitt hummindbird 899 samt länspumpen på batteriet så borde räcka med att ta hem och ladda det var eller varannan tur.
          Du bör ta hem och ladda efter varje tur om du köper ett blybatteri, oavsett hur lite du dragit ur. Läs batteritrådarna som finns så lär du dig varför.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
          10 svar
          4 868 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg heinrich79  
          Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48