Batteri till Motorguide Xi5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till Motorguide Xi5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteri till Motorguide Xi5

Tja!
    Precis köpt mig en motorguide Xi5 12v modellen och tänkte höra om vad man ska satsa på för batteri till motorn.

Enkla svaret är så mycket Ah som möjligt och en batterityp som klarar djupurladdningar.
    Vad du kommer behöva beror på båt, båtvikt, vind och användningsområde. Minst 100 Ah, helst då typ AGM- eller Gel om du mest ska positionera och ankra. Ska du trolla en lång dag i frisk vind med tyngre båt kan det dubbla eller mer vara bra.

Finns det något som sagt "jag har för mycket Ah"? Tror knappt det, däremot flera som sagt tvärtom... En fördel med stor batteribank är också att du sällan "kör på reserven" typ nedåt 25-50 % av din initiala kapacitet.
    Att köra på reserven, som ligger olika beroende på batterityp kostar alltid i livslängd.

Om du ska satsa på hyfsat marinbatteri eller ett dyrt AGM/Gel finns det dock helt olika uppfattningar om. Det förra klarar inte riktiga djupurladdningar (alltför ofta) som de senare men kostar å andra sidan klart mindre.

Kan vara svårt att räkna på saken i efterhand, dvs när det är dax att byta batteribank. Du valde en lösning, hur en annan fallit ut för dig vet du aldrig.

Om du inte vill vara "så säker man kan" med en dyr AGM/Gelbank kan du ju pröva en mellanprisbank. Ta dock höjd i Ah för att slippa djupurladdningar och ladda så snart du bara kan med en bra, helst primärswitchad laddare med en temperatursensor som helst sitter nära batteriet!
    Senast ändrad av anteman; 2015-03-20, 11:53.

Kommentera

Jag har ett 118 Ah AGM som jag köpte på Batteriexpressen i Väsby. Mycket nöjd. Räcker gott och väl för en heldags spinnfiske. Jag trollar inte.

Kommentera

I den tråden står det en hel del matnyttigt.

/ HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
        10 svar
        4 866 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg heinrich79