Johnson 70hp Vro -1990 Problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson 70hp Vro -1990 Problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Johnson 70hp Vro -1990 Problem

Hej på er!

Här 3 filmer när jag försöker starta min Johnson 70hp vro -1990.

Har bara varit ute fyra gånger med den men sista gången började den krångla som det låter på filmerna. Såg att startmotorns axel var torr så jag fettade in den och hoppades att den skulle gå bättre då. Men det blev ingen större skillnad, i del 3 av filmerna så höjde jag handgasen en bit och då gick den igång på en gång. Har blivit en den slitet på kuggen (Bendixdrevet) till startmotorn.

Är det startmotorn jag ska byta? Eller vad är det för fel?

Motorn är nyservad med stift, växelhusolja, ny impeller, bränslefilter.

När den går igång går den bra och det är inga problem, dör inte vid tomgång eller så.

Tacksam för hjälp och tips!
    http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Är det missljudet när du släpper startmotorn du stör dig på eller att den inte startar? Jag har handgasen på fullt när jag startar min 75:a. Missljudet kommer troligtvis från att startmotorn fortsätter att gå nån sekund efter att solenoiden släppt.

Kommentera

Ja både ljudet och att den inte startar på en gång, den startade fint de första gångerna jag var ute. Lät inget alls så då.

Det är alltså inge fel på startmotorn..?
      Senast ändrad av EdgeCruzher; 2015-05-29, 19:38.

Kommentera

En fråga var det inte meckigt att komma åt bränslefiltret?

Enda jag reagerade på var missljudet på slutet när du släpper tändningen. Du ska fetta in startmotorns axel var 60:e dag (sötvatten) eller var 30:e dag (saltvatten) enligt Johnsons servicemanual. Annars är det bra vrid i elstarten. Som sagt tidigare, ställ tomgångsggasen högt samt använd choken. Är den segstartad efter vinterförvaring kan du skruva bort luftfiltret och använda startgas, då händer det grejer. Skulle elstarten pajja kan jag skicka bilder från servicemanualen.

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgeCruzher Visa inlägg
          Ja både ljudet och att den inte startar på en gång, den startade fint de första gångerna jag var ute. Lät inget alls så då.

Det är alltså inge fel på startmotorn..?
          Då hörde du nog inte ljudet som blir när solenoiden släpper. Ljudet är inget att bry sig om. Så länge solenoiden släpper. Gör den inte det så snurrar startmotorn med svänghjulet och det är inte lagren i startmotorn beräknade för. Men då bör du höra ett illskrik när motorn ger lite mer varv än tomgång. Videon visar ju tydligt att solenoiden släpper så du behöver inte oroa dig med den startmotorn i dagsläget.

Nästa start så pumpar du på blåsan till tryck, full patte på handgasen, in med elchocken och starta. Släpp choken när motorn tänder till. När motorn startat sänker du handgasen när motorn ökar i varv tills motorn går på tomgång. Svårt att förklara men du lär dig efter några gånger.

Det är inte en fyrtaktare med insprut som reglerar blandningen efter temperatur. Du får varmköra lite innan förgasaren ger den bränsleblandning som motorn vill ha.
          Senast ändrad av Fiskarn0383; 2015-05-29, 23:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            En fråga var det inte meckigt att komma åt bränslefiltret?

Enda jag reagerade på var missljudet på slutet när du släpper tändningen. Du ska fetta in startmotorns axel var 60:e dag (sötvatten) eller var 30:e dag (saltvatten) enligt Johnsons servicemanual. Annars är det bra vrid i elstarten. Som sagt tidigare, ställ tomgångsggasen högt samt använd choken. Är den segstartad efter vinterförvaring kan du skruva bort luftfiltret och använda startgas, då händer det grejer. Skulle elstarten pajja kan jag skicka bilder från servicemanualen.
            Bra med input angående smörjning.

Bränslefiltret sitter i bränslepumpen så du byter det med en stjärnskruvmejsel om det inte är ett externt filter han har.

Kommentera

vad du än gör så använd INTE startgas, det är rena döden för motorerna

Kommentera

Hej på er, tack för alla bra tips! Ska se om jag hinner testa en gång till idag och filma det så får ni se hur det går. Kan tändstiften blivit för skitiga när jag har försökt ett antal gånger att starta utan att den dragit igång? Funderar på att ta loss stiften och göra rent dem, är det en bra ide?

Hittade en startmotor på marindemontering.se för 1370kr

Någon som har erfarenhet av dem?

Pratade med en duktig gubbe igår med som tipsade om marinhallen.nu som ska vara en båtskrot med väldigt mycket delar. Någon som har beställt därifrån eller varit där?

Kommentera

Jag skulle inte byta någonting... Choke och lite gas när den är kall och bara lite gas när den är varm. Och skulle man behöva startgas en gång per säsong eller så tror jag inte att det skadar speciellt mycket.

Kommentera

Bendixdrev

Bör bendixdrevet bytas eller är de alltid lite slitna..Som man ser på bilden verkar det vara så den bara tar på halva svänghjulets kuggar, ska den inte ta över hela ytan..?

Click image for larger version

Name:	20150523_190307_resized.jpg
Views:	1
Size:	1 023,8 KB
ID:	1777876

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse