Johnson 70hp Vro -1990 Problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson 70hp Vro -1990 Problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av EdgeCruzher Visa inlägg
    Hej på er, tack för alla bra tips! Ska se om jag hinner testa en gång till idag och filma det så får ni se hur det går. Kan tändstiften blivit för skitiga när jag har försökt ett antal gånger att starta utan att den dragit igång? Funderar på att ta loss stiften och göra rent dem, är det en bra ide?

Hittade en startmotor på marindemontering.se för 1370kr

Någon som har erfarenhet av dem?

Pratade med en duktig gubbe igår med som tipsade om marinhallen.nu som ska vara en båtskrot med väldigt mycket delar. Någon som har beställt därifrån eller varit där?
    Marcus;

Ja, som du ser har jag redan svarat på ditt privata mail om motorn ...

Är det inte fel på startmotorn ska du absolut inte byta den! Tänk på att din 70 hkr Johnson-motor är 25 år gammal...

Du bör däremot kolla så att du inte har gammal bensin kvar i tanken. Gammal 95-oktan bensin från förra året eller året innan gör motorn svårstartad. Förslagsvis kan du blanda upp den gamla bensinen med bensinen i din bil eller ännu bättre tömma ut den på närmaste mack... Fyll tanken i din båt med färsk 98 oktan så ska du se att startproblemen är borta...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Japp men jag undrade om bendixdrevet bara ska ta över halva svänghjulet.

Det är gammal bensin sen förra året minst, ska tanka upp med 98 oktan. Såg även att det var en del skräp som flöt runt i botten på tanken. Fick med en Mercurytank med johnsonkoppling på när jag köpte motorn. Funderar på plasttank men vill hellre ha ståltank, ska se om jag kan få tag på en johnsontank istället..
      http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Japp men jag undrade om bendixdrevet bara ska ta över halva svänghjulet.
        Om du jämför höjden på kuggarna på drevet med höjden på kuggarna på svänghjulet så ser du att det aldrig kommer att bli mer än ungefär halva höjden på svänghjulet. Om drevet skulle gå högre så skulle "kragen" på nedre delen av drevet komma upp på svänghjulet och då kommer inte kuggarna att gå i ingrepp, OK? Det är bra som det är...don't fix it if it aint broken!

Kommentera

Tack för svaret på min fråga!
          http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Kan tändstiften blivit för skitiga när jag har försökt ett antal gånger att starta utan att den dragit igång? Funderar på att ta loss stiften och göra rent dem, är det en bra ide?
            Visst kan det va så, kanske gamla stift gick några gånger och gav sen upp. Men det hade gått lika fort att ta ut stiften å kolla som att skriva frågan. Ta ur i med hatten å kör så ser du om du har gnista. Eller byt så vet du att du har fräscha stift om du inte redan vet det.

Jag är inte så säker på att ljudet kommer från startmotorn, kan du demontera startmotor eller drev så att du kör starten utan att dra runt motorn så hör du ju om ljudet är kvar. Det kan vara så att ljudet alstras av motorn och det är kopplat till dina startproblem. Eller kör motorn utan stift i och hör om ljudet försvinner då. Har du fått igång motorn nån gång sedan detta började ?

Du blandar 2 olika problem så jag vet inte vad du är ute efter. Motorn startar inte och du pratar hela tiden om startmotorn, drevet, och att byta den ? ? ? ?? ? ? ?

Går den runt som den ska, vilket den gör, så är orsaken till att motorn inte startar absolut inte i startmotorn. Det kan bara finnas 2 fel på en 2-takt. (därför det heter 2 -stroke, gammalt grekiskt ord som betyder fel )
            1 Ingen soppa
            2 Ingen gnista
            sedan kan orsaken till dom felen vara många.

Ta ur ett stift eller 2 - 3. ge den/dom en sup med bränsle (några cl). Slår motorn till då när du provstartar så är felet Nr:1 men den kommer att dö omgående då den bara slår igång på supen/suparna du gett. Får du ingen reaktion på detta är felet Nr:2

OBS: de va ett skämt, vilket i texten ovan får ni lista ut själva.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
            10 svar
            4 979 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg heinrich79  
            Startad av Krillan, 2025-10-02, 06:16