Mercury 60hp 3 cyl 2t 2003... Kända fel ? ev trasiga lager.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 60hp 3 cyl 2t 2003... Kända fel ? ev trasiga lager..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury 60hp 3 cyl 2t 2003... Kända fel ? ev trasiga lager..

Hejsan !

var ute å körde en sväng idag .. vid 5500rpm å närmare 30 knop hördes ett metalliskt kling å motorn tvärdog... gick inte runt på starten, av me kåpan.. dock hade allt normal temp så drog runt motorn lite på svänghjulet å runt gick den.... provade starta men dog efter 2-3 sek... Provade igen å då gick den runt men tycker den skramlar lite....

bogserade hem skiten å tog upp den.

Misstänker att ett lager "Nöp" vad tror ni ?

Några kända fel ?

klurar över hur dyrt detta kommer bli...

Nu vet jag inte om det sitter grejer under svänghjulet som kan lossna, men det skulle vara det enkla scenariot.

Startar motorn?

Värsta fall kolv/vevstake/lager/vevaxel. Hur dyrt det kan bli är ju enkelt att kolla på blocket. Vad kostar en beggad motor av samma årtal...:-) Skämt åtsido, har det värsta hänt är det nog dags att fundera på ny/beg motor istället för att renovera.

Kommentera

12-13 år gammal motor som bara tvärstannar i maxvarv med metalljud mitt i fiskesäsongen.

Första googlande säger Marin och Motor så får de hänga på en ny snurra innan helgen. Frågan är väl bara vad du ska göra med liket.

Fråga om de vill byta in och laga upp själva.

Kosta på en sådan gammal motor mer än olja och filter är nog få som gör. De pengarna är en bra start på en ny med garanti.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Har börjat riva runt lite i skiten. Ska kolla loppen me optik lite senare ikväll.
        vevstakslager etc verkar reko å den går runt väldigt lätt för hand.

Växelhuset vart de dock lite dåligt med olja i så kanske är nå kugghjul som har gett sig.

Slänga 70-80 papp på ny motor är de inte frågan om i alla fall...
        Kan lägga ner fiskesäsongen detta året om de sparar mig pengar.
        Har kört över 200 landmil med båten sen april förra året så fisketimmar lider de inte brist på.

Inga standardfel som brukar finnas på dom motorerna ?

Kommentera

Har du någon kompression?

Kommentera

Låter spontant som ett värmenyp. Kolla att alla kolvar rör sig när du drar runt svänghjulet, kan vara en vevstake som gått. Kolla kompression är en bra start också. Är det separat oljetank på din motor? En del sådana system är kända för att krångla och i värsta fall får motorn ingen smörjning alls.

Kommentera

Kompression har jag , de går å starta å köra motorn utan problem. har dock ingen kompmätare här så jag har kunnat prova.
              Inga märken på kolvar eller ihopslagen elektrod på stiften. har provat känna på kolvtopparna å verkar inte vara glapp i vevlagrena.
              alla 3 kolvar rör sig som dom ska.

Har precis tagit bort växelhuset å håller på å dela på skiten. aldrig gjort de förr så antingen gör jag fel eller så sitter de så in i helvete.
              De låter i alla fall inge bra om jag snurrar på drivaxeln...

Separat oljesmörjning har jag.

Kommentera

På din beskrivning så misstänker jag att det är ett lager som gått åt skogen. Lite olja i växelhuset, kanske börja att felsöka där.

Kommentera

lagret på drivaxeln var helt slut å i många bitar.. var nog de som nöp igår... hoppas bara resten där i har klarat sig.
                  förbannat segt å få isär den skiten dock...

Kommentera

övre rulllagret på drivaxeln var sopslut... Av min förvåning så har de nedre nållagret ovanför kronhjulet på drivaxeln varit så pass tätt att inget av skiten har trillat ner bland pinjonghjulen så de är egentligen bara å köpa 2 nya lager å lite packningar å skit å slå ihop att igen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv