Prop problem/Mercury - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prop problem/Mercury

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prop problem/Mercury

Hej!

Jag behöver hjälp/tips på hur jag monterar bort en propeller som har "fastnat" på drevet. Har försökt få in Omicron krypolja för o lösa ev rost men det funkar inte.

Ngra tips på hur man får bort en prop som satt sig?

Gonatt :-)

Har du provat att köra på en sten i full fart?

Kommentera

Ursprungligen postat av sooman Visa inlägg
      Hej!

Jag behöver hjälp/tips på hur jag monterar bort en propeller som har "fastnat" på drevet. Har försökt få in Omicron krypolja för o lösa ev rost men det funkar inte.

Ngra tips på hur man får bort en prop som satt sig?

Gonatt :-)
      Hej Oscar;
      Spraya in CRC´s 5-56 som brukar lösa fastrostade detaljer. Spraya gärna rikligt flera gånger och försök rycka propellern lite fram och tillbaka mellan sprayningarna. Låt sprayen stå och sugas in ett dygn innan du försöker få loss propellern igen...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Värme + gummiklubba + rostlösande olja...

Oljan du har funkar säkert bra, men du skall addera värme (som med varmluftspistol) och milt våld (som med en gummiklubba). På med olja, värm propellernavet så att de olika materialen börjar röra sig, knacka på propellern, på med mer olja o.s.v. Kan behövas många repetioner...

Kommentera

Istället för att banka skulle jag försöka få tag på en långarmad avdragare, visst kan det ge lite märken i proppen, men jag skulle vara mer rädd för att förstöra packboxar, lager eller t.om. propelleraxel genom att banka.

Värme är bra att addera oavsett.

Typ:

Kommentera

Måste proppen väck? Annars kan det ju räcka att fortsätta med din häxbrygd ett tag. Ge det lite tid att ta sig sas. Med tid menar jag några månader tex nu över vintern.

Har det inte släppt till våren så kör lite med den och på den igen. Det kan räcka med lite tur.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Knacka med gummiklubba skrev jag, inte banka med slägga Det räcker med ganska små krafter för att dessa vibrationer ska få saker att börja lossna. Jag skulle själv passa mig noga för att "segdra" med en avdragare. Gärna sätta press med avdragaren, men sedan skulle allt gummiklubban få jobba lite...

Det krävs en del för att böja en propelleraxel by the way.

Ursprungligen postat av PSpinn Visa inlägg
              Istället för att banka skulle jag försöka få tag på en långarmad avdragare, visst kan det ge lite märken i proppen, men jag skulle vara mer rädd för att förstöra packboxar, lager eller t.om. propelleraxel genom att banka.

Värme är bra att addera oavsett.

Typ:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ad-2000020962/
              Senast ändrad av Lejestrand; 2015-11-09, 21:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                Värme + gummiklubba + rostlösande olja...

Oljan du har funkar säkert bra, men du skall addera värme (som med varmluftspistol) och milt våld (som med en gummiklubba). På med olja, värm propellernavet så att de olika materialen börjar röra sig, knacka på propellern, på med mer olja o.s.v. Kan behövas många repetioner...
                Tack för alla svar.

Jag har sprayat under 2 veckors tid o den sitter som berg men ska testa med varmluftspicka oxå. Gummiklubban har inte gett resultat än.

Vill komma åt o fetta in axeln nu innan en packbox går. Underhåll helt enkelt.

Kommentera

Fetta in behöver du inte göra för packboxens skull, det sköter oljan i växelhuset om. Fettar in gör du för att propellern inte ska fastna, men det verkar som du upptäckt det nu...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                    Fetta in behöver du inte göra för packboxens skull, det sköter oljan i växelhuset om. Fettar in gör du för att propellern inte ska fastna, men det verkar som du upptäckt det nu...
                    Jorå, det vet jag men som du skriver - axeln måste fettas in för att kunna få av proppen för o komma åt om/när en packbox går :-)
                    Fattar inte att de inte fettar in axeln direkt vid leverans från fabrik.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                    10 svar
                    4 910 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg heinrich79  
                    Startad av söderberg85, 2025-04-19, 17:58