trim tillt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trim tillt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• trim tillt?

hur viktigt är detta med trim, jag kan ju inget men jag antar att man ställer in den perfekta vinkeln med detta?
    jag köpte igår en suzuki med endast elstart och inser att jag vill ha elstart, så behöver jag mer?
    fråga 2
    enligt det jag läst mig till så en 40-50hp rorkult så är min lista såhär
    1 evinrude
    2 suzuki
    3 tohatsu
    4 yamaha

ska jag lägga till någon eller ändra min ordning?

som vanligt är jag tacksam för minsta synpunkt

Rätt trimvinkel är livsviktigt för att kunna åka säkert, en feltrimmad motor kan vara direktlivsfarlig om båten blir okontrollerbar. Tex min Q 385:a går stadigt och säkert med trimpinnen i det andra hålet sett från akterspegeln, men flyttar man den ett hål utåt så börjar båtens för galoppera okontrollerat upp och ner när man åker i plan. Med en powertrim är det enkelt att anpassa riggvinkeln så att båten planar snabbare eller om tex vågorna stänker in i båten under körning i motvind.

För att få veta vilken motor som känns bäst så är det bara att testa alla i din båt, eller åtminstone åka med i en båt med respektive motor. Du får väl utgå efter det fiske du ska bedriva mest, själv vertkalfiskar jag aldrig så rorkulten har ingen betydelse, likaså ekolodet som bara behöver visa tempen och djupet då jag bara spinnfiskar Gädda. Fast viktigast är priset, har jag inte råd med motorn så är det ju skit samma. Därför köpte jag också en ny 2t för 2000€ istället för en 4t för 5000€, för fisket har det ingen betydelse hur jag tar mig till fiskeplatsen.

Kommentera

ok, då vet jag det, men hur jobbigt kan det vara att flytta pinnen än att göra detta med el?

min står i 90 graders vinkel från akterspegeln, om ni förstår, hur ska jag testa för att plana snabbare, från akterspegeln eller ännu närmare?

Kommentera

det är så stor skillnad mellan dessa alternativ så det inte går att jämföra....med trim tilt kan du justera under gång med en liten knapptryckning medans du måste stänga av motorn vicka upp den tunga motorn för hand hänga ut över aktern på båten
        lossa pinnen och sätta den i ett annat hål om du nu inte råkade tappa den vicka ned motorn starta den och testa igen om du fick rätt hål....annars göra det igen...som sagt, går inte att jämföra alls....motorer över 20hk skall ha trimtilt allt annat
        är i alla fall för mig inget alternativ...

Planar snabbare gör du ju längre in mot aktern motorn sitter...när båten kommit i plan går den dock oftast bättre med motorn en eller ett par pinnhål längre ut....och där är trimtilt funktionen oumbärlig om du vill kunna plana snabbt samt även kunna justera vinkeln så båten går bäst....

trimtilt har även den fördelen att du bara med ett tryck kan köra upp motorn vid körning på grundare vatten...
        Senast ändrad av byggarn; 2016-06-25, 10:28.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Byggarn har sagt allt som behöver sägas i ämnet i sitt inlägg så jag bara håller med ett ovärderligt hjälpmedel för bra båtgång i olika förhållanden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Byggarn har sagt allt som behöver sägas i ämnet i sitt inlägg så jag bara håller med ett ovärderligt hjälpmedel för bra båtgång i olika förhållanden.
            japp, bryggaren o rospigg.
            men när du väl ställt in rätt pinneshål så är det väl överkurs att ändra under färd?
            sen köper jag detta med att höja motorn vid lågvatten, men där kör jag ju MK

som sagt elstart är värt en del o köper jag ny så ska allt ingå men ibland kommer det upp en motor som är som ny på blocketsom ev inte har trim/tillt, men elstart är jättetrevligt

läste igen, men om den planar så är jag nöjd, sen om den dricker 1dl mer sopp skiter jag i, även om den går i 20 eller 21 knop, men skiljer det 0,5 liter eller 5 knop så gillar jag trim tillt
            Senast ändrad av abe; 2016-06-25, 10:41. Anledning: dum

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              ok, då vet jag det, men hur jobbigt kan det vara att flytta pinnen än att göra detta med el?

min står i 90 graders vinkel från akterspegeln, om ni förstår, hur ska jag testa för att plana snabbare, från akterspegeln eller ännu närmare?
              Det är svårt att svara på, det är något som du får prova ut själv, det finns för mycket som påverkar, tex motorvikten, motorhöjden, setbacken(hur långt motorn sticker ut bakåt, påverkar tyngdpunkten), propellerns egenskaper mm. Börja med att montera motorn så att AV-plattan ligger på samma höjd som kölen och testa dig fram tillls du hittar en propeller som får motorn att varva så nära max tillåtna som möjligt (utan att den ventilerar, dvs suger luft & avgaser när man girar) med den lättaste förekommande lasten. Det är först nu när motorhöjden och proppen är de rätta som du kan börja testa riggvinklarna. Börja med pinnen i tex det tredje hålet från akterspegeln, är det inte bra så flyttar du ett hål inåt mot akterspegeln tills båten går bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                japp, bryggaren o rospigg.
                men när du väl ställt in rätt pinneshål så är det väl överkurs att ändra under färd?
                sen köper jag detta med att höja motorn vid lågvatten, men där kör jag ju MK

som sagt elstart är värt en del o köper jag ny så ska allt ingå men ibland kommer det upp en motor som är som ny på blocketsom ev inte har trim/tillt, men elstart är jättetrevligt

läste igen, men om den planar så är jag nöjd, sen om den dricker 1dl mer sopp skiter jag i, även om den går i 20 eller 21 knop, men skiljer det 0,5 liter eller 5 knop så gillar jag trim tillt
                om alternativet fanns så skulle jag hellre välj bort elstarten än trimtilten...elstart är trevligt...trimtilt ännu trevligare....
                men du förstår vad jag menar den dag du sitter med +30hk på akterspegeln utan trimtilt eller gasassist....
                och avsaknaden av trimtilt på nästan nya större motorer på blocket är ganska säkert en av anledningarna till att de ligger där....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

trim tillt?

Låt säga att du ska köra där det är väldigt grunt och du vill gå upp på land och uträtta dina behov, då är det svårt att köra med din frontmonterade MK.
                  De är överlägsna när du är ute på öppet vatten och trixar men att landstiga där det är grunt blir svårt.
                  Så av den anledningen så har du ingen fördel av en frontmotor.
                  På min 20hk murkla så har jag tilt och det är helt suveränt!
                  Kommer aldrig vilja vara utan !
                  Och jag håller med föregående talare, hellre riktig tilt/trim än elstart...

Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Senast ändrad av HenkeW; 2016-06-25, 11:28.

Kommentera

En 50hk av moderna slag är ingen lätt pjäs heller. Jag skulle inte välja en utan elstart eller powertrim. En del hävdar att de som har båda har bättre 2a-handsvärde också. om det stämmer låter jag vara osagt. Är ganska säker på att du skulle ångra dig utan pt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv