Elmotor 24/12 volt?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor 24/12 volt??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor 24/12 volt??

    Tjo! Har planer på att uppgradera båten med frontmonterad elmotor. Har ett batteripaket installerat i båten som består av 4x6volt 216Ah (seriekopplade) som just nu driver en 80lbs minn kota aktermonterad.

    Funderingarna nu är om man ska fläska på med en 80lbs fram som matas av 24volt eller om man kan satsa på en 55a 12v och på ngt sätt konvertera från 24 till 12 volt från batteripaketet. Är detta möjligt och isf hur?

  • #2
    216Ah vid vilken V? Beror på hur du använder elmotorn, båtens vikt, vindfång och vad du kan köpa billigast bla. Koppla batterierna parallellt och sen i serie så har du 12V med Ok Ah (tror jag).

    12 V elmotor är billigare och räcker ofta bra, kör du en båt runt 150-400 kg så räcker det långt såvida du inte har vindfång och trollar i 2 knop i motvind med elmotor... Min båt väger 300kg + motor, elmotor, utrustning och batterier och jag saknar aldrig pulver med 12V men i bland rigglängd.... (har 54")

    Kommentera


    • #3
      Kör en Quintrex 440 hornet pro.
      Vill ju helst inte ändra på batterierna då jag fortfarande vill kunna nyttja min aktermonterade elmotor (80lbs 24V).
      Sen tänker jag mig en 60" rigg på den frontmontade, men undrar som sagt om det går o plocka ut 12V från batterierna utan att ändra seriekopplingen? Då utbudet på den begagnade marknaden är betydligt större på 12V-maskiner.
      Skulle även vilja mata framtida lod från batteripaketet. Men även loden verkar vilja ha 12volts-matning vissa humminbird 20V. Någon kunskap i hur man konvertar ner 24V -> 12V?

      Kommentera


      • #4
        Vete sjutton, där får du nog välja 12V eller 24V såvida du inte monterar nån slags omkopplare/switch mellan batterierna så att de kan ge 12 rep 24, gäller bara att hålla huvudet kallt över vad man har för stunden och switcha rätt... Ska man sen ladda batterierna rätt så blir nog kabeldragningen lite komplicerad, tror jag...

        Kör på 24V för alla elmotorer och 12V från kraftfullt motorbatteri är nog enklast om än ej billigast tror jag...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bertsson_Eric Visa inlägg
          Skulle även vilja mata framtida lod från batteripaketet. Men även loden verkar vilja ha 12volts-matning vissa humminbird 20V. Någon kunskap i hur man konvertar ner 24V -> 12V?
          Det kommer förmodligen bli problem att köra dina förbrukare + ekoloden på samma batteribank.
          Störningar brukar uppstå.

          Sen spontan så låter det jäkligt omständigt att ens försöka koppla så som du vill göra.
          Det kan säkert gå men f-n vilken kabeldragning/serie/parallell lösning som måste till...

          Jag skulle helt klart fundera på en annan lösning!

          Elmotor för sig på den banken du har blir kanon.
          Allt övrigt på en bank på 12v.

          / HenkeW

          Kommentera


          • #6
            Du kan ju använda en DC/DC omvandlare från 24VDC till 12VDC för ekolodet. Teoretiskt skulle du kunna koppla på dig på samma batteribank och hämta spänningen över två batterier och koppla till strömbrytare, säkring och diod. Det kan dock vara bra med någon form av filterlösning för att få ner störningarna från elmotorerna. Det brukar vara inbyggt i kompetenta DC/DC-omvandlare.

            Kommentera


            • #7
              Teknisk er det mulig, men som Henke er jeg litt i tvil om dette egentlig er så lurt.

              Du kan forresten legg til Simrad på listen din, nyere modeller NSS tar 24V. Endel større fartøy har ikke 12V-systemer men bruker 24 og 36.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                24v i fören självklart
                Du kan ju halvera mm2 kabel till fören.
                Vad mkt drar resten av elen ombord?
                Sedan köp en sådan eller en som klrar 20A 30A kostar typ inget.https://www.aliexpress.com/item/1pcs...2-548f75cd6d62

                Kommentera


                • #9
                  Tack för svaren allihopa och inser att det får bli en 24volt i fören också. allt är fördraget för det också så varför hålla igen. Tror även det är det bästa för att känna att man har kontroll över båten i risigt väder. Sen med min kunskap om elkoppling, stärker valet ännu mera.

                  Vad kör ni för batteri till startmotorn/ekolod som håller länge har lång livslängd?

                  Kommentera


                  • #10
                    DC DC omvandling medför ganska mycket förluster .
                    "HalvDan var här"

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 403 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X