Elmotor eller 4-taktare till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor eller 4-taktare till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor eller 4-taktare till trolling?

Bakgrund: Ska köpa ny bensinmotor till min båt på 4 meter. Har för avsikt att köra mycket trolling främst gädda men kan bli annat också. Har redan en frontmonterad minnkota powerdrive v2 tillsammans med ett 120AH batteri som jag använt till kortare trollingpass med gott resultat.

Frågan är nu om jag med begränsad ekonomi ska satsa på att köpa en smidig 4-taktare till både trolling och transport eller en 2-taktare till endast transport och elmotorn till trolling. Då kan jag med besparad ekonomi även passa på att eventuellt utöka med ett ytterligare batteri också.

Vad hade ni gjort?

Vad tycker ni om att köra för motor till trolling?

Mvh

Elmotor är skönast eftersom den är tyst!
    Har en 2,4hk Honda fyrtaktare och den väsnas som tusan,positivt är att den knappt drar nån soppa.
    Vet inte om du köper en lite större fyrtaktare om dom är tystare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
      Elmotor är skönast eftersom den är tyst!
      Har en 2,4hk Honda fyrtaktare och den väsnas som tusan,positivt är att den knappt drar nån soppa.
      Vet inte om du köper en lite större fyrtaktare om dom är tystare?
      Har tittat runt efter en 4hk suzuki DF som för tillfället är toppkandidat ifall jag väljer att gå på det alternativet. Borde inte vara direkt tystare? Tänker att det sköna med att köra bensin är att du slipper hålla på att bära och ladda batterier. Fördel till elmotorn som jag ser det just nu är att den är tystare och man kan ställa in en kurs (de gånger det fungerar).

Kommentera

Jag har en 3,5 Mercury som jag köpte ifjol .
        Den är vätskekyld till skillnad från Honda 2,4 och är därför betydligt tystare , hade först tänkt köpa en Honda 2.4 men när jag fick höra ljudnivån så avstod jag .
        Tyvärr vibrerar en encylindrig motor hyfsat mycket men inte alls så att det är olidligt .

En liter alkylatbensin räcker till ca fyra timmars gäddtrolling med min 4-metersbåt eller drygt sju distanser om man gasar på .
        Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
          Jag har en 3,5 Mercury som jag köpte ifjol .
          Den är vätskekyld till skillnad från Honda 2,4 och är därför betydligt tystare , hade först tänkt köpa en Honda 2.4 men när jag fick höra ljudnivån så avstod jag .
          Tyvärr vibrerar en encylindrig motor hyfsat mycket men inte alls så att det är olidligt .

En liter alkylatbensin räcker till ca fyra timmars gäddtrolling med min 4-metersbåt eller drygt sju distanser om man gasar på .

Detta gjorde ju valet bara svårare

Kommentera

Ursprungligen postat av finafirren Visa inlägg
            Detta gjorde ju valet bara svårare
            Visst är det kul med val!!?!?!? ja har en suzuki 2.5hp som ja köpte ny förra året och sitter ja fram i båten och tvingar polarn köra hör ja den knappt när vi trollar och nej jag är inte lomhörd. Tank på 0.9L som räcker en hel dag om man kör med lite gas, Betydligt mer på full gas men det är ju självklart,, Först tänkte ja köpa hondas med många klagar på ljudnivån så det stod mellan yamaha eller suzukin

Kommentera

Kan du inte använda den befintliga elmotorn till trolling och köpa en 2 cylindrig 2 taktare till transport. jag har själv kört en johnson med 4hk några år, har nu bytt upp mig till en på 15hk. gäller att hitta en som fungerar bra bara. 4:an har jag kört på alkylatbensin med goda resultat.

Kommentera

Ursprungligen postat av finafirren Visa inlägg
                Bakgrund: Ska köpa ny bensinmotor till min båt på 4 meter. Har för avsikt att köra mycket trolling främst gädda men kan bli annat också. Har redan en frontmonterad minnkota powerdrive v2 tillsammans med ett 120AH batteri som jag använt till kortare trollingpass med gott resultat.

Frågan är nu om jag med begränsad ekonomi ska satsa på att köpa en smidig 4-taktare till både trolling och transport eller en 2-taktare till endast transport och elmotorn till trolling. Då kan jag med besparad ekonomi även passa på att eventuellt utöka med ett ytterligare batteri också.

Vad hade ni gjort?

Vad tycker ni om att köra för motor till trolling?

Mvh
                Du kan förslagsvis köra med dubbla elmotorer som på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm ...

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
                Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Du kan förslagsvis köra med dubbla elmotorer som på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm ...

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
                  Leif Engström
                  Vad ser du som en fördel med detta alternativ?

Kommentera

Jag har kört en del med en Hidea 2.5hk på min lilla alumacraft 1236.
                    Fungerar utmärkt att trolla med, man kan prata under tiden man kör utan att behöva höja rösten.

Sen låter det ju mer än en elmotor absolut, men inte galet mycket.

Bäst hade väl varit att se om du kan hitta någon som har en liten bensinmotor och åka ett testvarv.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv