Bygga om elmotor till GPS-ankare - DIY-ish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga om elmotor till GPS-ankare - DIY-ish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bygga om elmotor till GPS-ankare - DIY-ish

    Halloj! Ber om ursäkt om jag lägger in i fel forum, vet inte riktigt vart detta platsar men här kommer ett kanske lite annorlunda inlägg! Har varit sugen på att skaffa en elmotor med GPS-ankring men tycker att de kostar lite väl mycket. Därför har jag fått för mig att bygga om en elmotor med fotkontroll till att ha GPS-funktioner. Tänkte att det kan kanske vara kul för er att se hur jag gör och om (ett stort OM) jag lyckas!

    Varning!! Detta kan bli ganska tekniskt, men hoppas ni tycker det är kul att läsa ändå!

    Det jag har gjort hittills är att jag köpt en Shakespeare Sigma WRX (billigt som tusan) och plockat isär den för att se hur allting fungerar.
    På bild 1 kan man se insidan av fotkontrollen, tre "vanliga" switchar (höger, vänster och gas av/på) och en potentiometer som bestämmer hastigheten. Även en switch som kan tryckas ner för att ha gas på hela tiden, t.ex vid trolling då man inte vill sitta och hålla in gasen hela tiden.

    Bild 2 visar DC-motorn som står för svängningen. Det fotkontrollen helt enkelt gör att den byter polaritet (ström-riktning) för att på så sätt byta riktning på motorn och alltså vilket håll som motorn svänger åt.

    Switcharna var inte det lättaste att förstå sig på, så jag fick helt enkelt mäta upp spänning osv från motorn för att hitta vilka kablar som är matningsspänning, jord och vilken kabel som är signal (alltså gas av/på).
    När jag mätte upp detta märkte jag att signal-kabeln får en signal i form av spänning mellan 0-4.7V, det vill säga att 0V innebär av, 4.7V full gas och därimellan kan man styra hastigheten.
    Nu när jag vet detta så var det dags att se om jag kan styra motorn med en Arduino Nano (som en liten dator), se bild 3. En Arduino kan mata ut 0-5V i form av PWM (pulse-width modulation) vilket jag inte var säker på om det skulle fungera men tester visar att jag kan styra hastigheten med Arduinon. Med andra ord är första steget avklarat!

    Framtida arbete: Styra svängningen - detta kommer göras med en s.k h-brygga vilket är en form av kontroller för dc-motorer som kan vända polariteten. Detta betyder att jag även kommer kunna svänga med Arduinon. GPS - min spontana tanke är att använda någon form av GPS-modul som t.ex NEO-6m vilket borde duga för det här projektet (ca 2.5-4m felmarginal på dessa). Riktning - jag måste veta i vilken riktning motorn är riktad, tänker mig att detta kan göras med en kompass-modul (t.ex HMC5883L). Detta är inte riktigt lika noga eftersom de flesta kompass-modulerna fungerar hyggligt bra (några grader fel gör ingenting för det här projektet).

    Kul att ni läste! Kommentera gärna vad ni tycker eller om ni har några roliga idéer!

    //Oscar

  • #2
    Wow! Givet Hashwingtråden och deras fleråriga utvecklingsarbete med ankringsfunktion önskar jag dig lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Wow! Givet Hashwingtråden och deras fleråriga utvecklingsarbete med ankringsfunktion önskar jag dig lycka till!
      Tack! Ett lycka till behövs Största problemet kommer vara att överkomma felmarginalen av gpsen, samt att få motorn att inte konstant svänga runt som gamla haswing mjukvaran tror jag.

      Kommentera


      • #4
        Coolt projekt. Jag har haft funderingar på att göra nåt liknande. Hoppas du får till det.

        Kommentera


        • #5
          Kort uppdatering idag. Fick hem delar idag och har nu fått igång gpsen. Kan bland annat få fram longitud/latitud, spara en plats och se avstånd samt riktning till denna. Verkar fungera riktigt bra. Imorgon ska jag försöka hinna få igång kompassen och i helgen blir det att kolla på motorstyrningen.
          Bifogade filer

          Kommentera


          • #6
            Trevligt projekt!
            Har en likadan motor fast den är vit och märkt watersnake.
            Efter cirka ett års användning är man ganska trött på fotkontrollen, har redan haft kabelbrott och fått kapa och löda ihop kabeln i kontrollen.
            Vid inköp trodde jag att man kunde komplettera med fjärrkontroll men har inte lyckats hitta någon konvertering nu när jag började leta.

            Ska bli kul att se hur detta projekt fortlöper, hade man själv haft dom rätta elkunskaperna hade jag inte tvekat o sätta sågen i eländet :-D
            ​​​​​​

            Kommentera


            • #7
              Har jobbat dubbla heltidsjobb hela sommaren så blev lite mindre tid än tänkt till detta projekt. Men nu har jag äntligen semester så nu hoppas jag på att få lite mer gjort. Det jag gjort hittills är att jag kopplat in och testat h-bryggan, så nu går det att svänga med Arduinon. Har även precis 3d-printat hållare till kompassen för att få bort den från all metall och elektronik (kompassen är väldigt känslig). Denna vecka är målet att få igång något "simpelt" som att få motorn att hålla samma riktning hela tiden (oavsett hur båten snurrar)

              Kommentera


              • #8
                Hoppas du uppdaterar när du har tid. Följer med intresse.

                Kommentera


                • #9
                  Prototypar lite på en fjärrkontroll till motorn men är lite oviss om designen. Delarna jag använder drar tyvärr en del ström (relativt sett, handlar om drygt 60mA när kontrollen är på) och därav vill jag klämma in ett "stort" batteri (18650) vilket gör kontrollen något klumpigare än jag hade velat. Men sett från den ljusa sidan så blir iallafall batteritiden bra många timmar och satte även in ett laddningsrelä med mini-usb uttag så den är laddningsbar. Batteriet har jag snott ur ett gammalt ryobi-batteripack som gett upp, verkar inte vara något fel på det och det är en schysst cell (LG) på 1500 mAh. Rent teoretiskt hamnar alltså batteritiden på 20-25h men jag ska kolla om jag kan få kontrollen att gå in i typ "sömnläge" när den inte används, då borde det gå att få iallafall 100h batteritid.

                  I framtiden kan det bli aktuellt att designa om kontrollen, förutsatt att allting annat fungerar. I så fall kommer jag inte att använda mig av en Arduino då de tyvärr drar en del ström. Rent teoretiskt är det möjligt att få ner strömförbrukningen till runt 10mA om jag skippar Arduinon vilket betyder att jag kan använda ett mycket mindre batteri och på så sätt få ner storleken på kontrollen ordentligt.

                  Click image for larger version

Name:	Kontrolldesign.PNG
Views:	1531
Size:	80,8 KB
ID:	2556153 Click image for larger version

Name:	20200806_003422.jpg
Views:	1562
Size:	1,12 MB
ID:	2556152

                  Kommentera


                  • #10
                    Idag har jag kalibrerat kompassen på plats på elmotorn, det var inte kul haha. Eftersom kompassen måste sitta på plats och kalibreringen består av att man viftar runt kompassen längs x,y,z axlarna så fick jag alltså stå och försöka vända elmotorn upp och ner och åt alla möjliga håll. Måste ha sett rätt kul ut. Nu fungerar kompassen åtminstone helt okej, inte 100% men tror det kommer att fungera för det jag ska använda den till.

                    Har även gjort kontakter till det mesta (JST-kontakter). Dessa klämde jag med en vanlig tång och det är inget jag rekommenderar. Hade det gått för mig att få tag på en tång i närheten idag hade jag utan tvekan åkt och köpt en. Imorgon blir det att löda kretskort och eventuellt börja koppla in grejerna lite mer permanent än de sitter just nu.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X