Tohatsu 15 hk första start för säsongen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tohatsu 15 hk första start för säsongen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tohatsu 15 hk första start för säsongen

    Sitter och lusläser manualen till min motor jag precis köpt begagnat (tohatsu 15 hk 2007 med 40 gångtimmar).

    Jag bifogar en skärmbild på ett stycke jag inte riktigt förstår vad man ska göra och varför, någon med en förklaring?

  • #2
    Slit bort ”dödarbrickan” och dra i startsnöret 10 gånger så hjälper det till att smörja ett tunt lager olja i oljepump. De är vad jag kan tyda av det iaf.

    Det är väl en säkerhetsåtgärd från motortillverkare så att inte lager ska vara snustorra och skära?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av FishingUru Visa inlägg
      Sitter och lusläser manualen till min motor jag precis köpt begagnat (tohatsu 15 hk 2007 med 40 gångtimmar).

      Jag bifogar en skärmbild på ett stycke jag inte riktigt förstår vad man ska göra och varför, någon med en förklaring?
      Hej.
      Inget svar på din fråga, men får jag nyfiket fråga vad du fick ge för motorn?

      Kommentera


      • #4
        Texten betyder precis det som skrivs ovan men jag har då aldrig hört talas om någon som gjort så iaf inte jag och ingen av mina ganska många snurror jag haft under 50 år har strulat pga jag inte gjort så.

        Med andra ord en friskrivningsöverdrift från tillverkaren som Du med gott samvete kan ge fasen i, ge motorn nytt friskt bränsle och olja där det ska vara sedan bara dra igång, det Du inte ska göra är att tokvarva motorn direkt efter start utan ge den bara så mycket att den håller igång så får den smörjning så det räcker.

        My 2 Cent

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Tonnrsen Visa inlägg

          Hej.
          Inget svar på din fråga, men får jag nyfiket fråga vad du fick ge för motorn?
          Ursäkta sent svar, köpte motorn tillsammans med en linder sportsman 400 begagnat.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Texten betyder precis det som skrivs ovan men jag har då aldrig hört talas om någon som gjort så iaf inte jag och ingen av mina ganska många snurror jag haft under 50 år har strulat pga jag inte gjort så.

            Med andra ord en friskrivningsöverdrift från tillverkaren som Du med gott samvete kan ge fasen i, ge motorn nytt friskt bränsle och olja där det ska vara sedan bara dra igång, det Du inte ska göra är att tokvarva motorn direkt efter start utan ge den bara så mycket att den håller igång så får den smörjning så det räcker.

            My 2 Cent
            Problemet jag upplever när jag inte gör så som tillverkaren instruerar är att lampan för oljetryck lyser med ett konstant sken utan avbrott ända tills jag stänger av motorn och sätter på den igen.

            Även om jag förstår att det i teorin inte bör vara någon fara att köra på som man gjort tidigare, men det känns ändå olustigt att köra runt med en röd lampa lysandes som indikerar varning / problem.

            Kommentera


            • #7
              Är det en fyrtaktare så kolla oljenivån. Jag har en 20 hästars Tohatsu från 2008. Lampan ska tändas vid låg oljenivå eller överhettad motor. När jag gör oljebyte på min brukar lampan lysa konstant första gången jag startar den. Efter att ha stängt av den en kort stund så slocknar lampan nästan omgående nästa gång man startar den. Har ingen aning om varför det är så men så har det varit sedan jag köpte den ny 2009

              Kommentera


              • #8
                Jag trailar min båt en gång varannan vecka och fiskar med den.

                Om jag bara startar motorn direkt så lyser lampan. Efter en kort omstart så slocknar den.


                Om jag istället först drar i snöret utan säkerhetskontakten i, cirka 10-15 gånger, och sedan startar motorn som vanligt, så lyser lampan en mycket kort stund och slocknar sedan.

                Det känns märkligt att man ska behöva antingen dra snöret som en fåne, eller starta motorn två gånger, bara för att lampan ska slockna.


                Jag kan passa på att säga, om jag står och fiskar med motorn avstängd en längre stund (ca 1-2h),och sedan startar motorn igen, så lyser lampan igen konstant ända tills man startar om motorn.


                Oljenivån är bra, och beteendet sker endast när motorn är kall.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 879 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                6 svar
                5 512 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg karlers
                av karlers
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 293 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 396 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 883 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Arbetar...
                X