Tohatsu serviceintervall - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tohatsu serviceintervall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tohatsu serviceintervall

    Hej. Står i begrepp att köpa en ny snurra och jag har tittat på en Tohatsu 6hk. Blir lite osäker på serviceintervall då jag hittat uppgifter på att de ligger på 1 mån, 3 mån samt 6 mån. Kan det stämma? Det låter som en dyr historia om man vill bibehålla garantin. Någon som har erfarenhet av vad dessa servicar kostar samt om de bara gäller första året?
    Vänligen

  • #2
    Det är så att enligt tillverkaren skall saker smörjas, rengöras, bytas eller vad det nu är enligt service-schemat som står i ägarhandboken, men det betyder inte att du måste åka till verkstaden varje gång du tex smörjer något eller byter ett filter. Man kan serva motorn själv, men man måste följa tillverkarens anvisningar. Dessutom så gäller konsumentskyddslagen också efter att garantin har gått ut och man kan även efter utgången garanti få ersättning för en skada som beror på tillverkaren.

    Kommentera


    • #3
      På sida 37 hittar du serviceschemat för 4-6hk. https://www.tohatsu.com/marine/commo...03-11059-6.pdf

      Som du ser så är det fullservice efter en månad/20 timmar, alltså inkörning +10 timmar.
      Var tredje månad/50h är det mest inspektion och smörjning vid behov.
      Var sjätte månad/100 timmar är det fullservice.

      Kommentera


      • #4
        Tohatsu är bra motorer
        Stirra dig inte blind på service scheman

        Jag är inne på min andra Tohatsu,
        Nu har jag en 9,8hk 4-takt köpt ny 2013.

        Har aldrig servat på verkstad utan jag har bytt olja inför varje år, riggfettet kanske vartannat år


        Kommentera


        • #5
          Men om jag förstår rätt så måste motorn servas på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla eller har jag fel? Att jag sneglar på Tohatsu har bla göra med den 5 åriga garantin.

          Kommentera


          • #6
            En 6 hk Tohatsu kostar typ 14-15000 SEK och 4 x årsservice runt 4600SEK, själv tycker jag att det är för mycket jämfört med risken att råka ut för fel som ersätts av garantin. En enkel fyrtaktare går sällan sönder och man kan lika bra serva den själv för en mycket mindre kostnad. Men det är upp till dig. Servicepriser: https://bergshamravarv.se/service/servicepriser.html . Det är lite lustigt att en Mercury är dyrare att serva än en lika stark Tohatsu, trots att båda i grund och botten är en Tohatsu och tillverkade i Tohatsus egen fabrik.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av paulo Visa inlägg
              Men om jag förstår rätt så måste motorn servas på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla eller har jag fel? Att jag sneglar på Tohatsu har bla göra med den 5 åriga garantin.
              Det er feil. Det er ulovlig i hele EU å kreve dette. Du må følge serviceskjemaet for at garantien skal gjelde, men du behøver ikke å bruke «auktoriserad» verksted. Hvem som helst kan gjøre det, inkludert deg, men du må kunne dokumentere når og hva som er gjort.

              Din reklamasjonsrett har du uansett, men den gjelder bare 3 år i Sverige (5 år i Norge).

              Når det er sagt er Tohatsus krav til service fullstendig urimelige, og jeg tviler sterkt på at de vil stå seg i en rettslig prosess. Service hver 100 time/ årlig (avhengig av hva som kommer først) er nærmest en bransjestandard.

              Service hver 100 time er i seg selv ekstremt. Jeg har tilfeldigvis eid en 6HK Tohatsu og kjørt den i over 2000 timer. Motoren er bra.
              Senast ändrad av Team Colibri; 2024-05-11, 08:22.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Stort tack för era kommentarer!
                Vänligen

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 989 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 805 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Nextline, 2023-09-26, 18:29
                0 svar
                129 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Nextline  
                Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                1 svar
                331 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                10 svar
                685 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg brollann  
                Arbetar...
                X