12uttag liten motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12uttag liten motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 12uttag liten motor

    finns det några småmotorer (2,3-4hk) med 12v-uttag tänkte på laddning till elmotorbatteriet
    pappa till elvira och amb 1601c

  • #2
    nej inte vad jag hört nån gång. Eller ens sett.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #3
      Nix har inte heller hört om det, däremot kan vissa ha ett belysningsuttag som är till för att driva lanternor på direktström från motorn när den är igång men det går inte att ladda battteriet med denna då den lämnar fel sorts ström!!

      Kommentera


      • #4
        Jag köpte mig en motor 6hp sitter ett litet uttag på den med tre stift, men frågan är vad det är för:P märket är en Valmet Tern har också Terhi precis samma motor men under annat namn, på 5 hp som också har detta uttag under stopknappen, något som vet om det är för ström till lanterna eller vad detta uttag kan vara för ?
        OM det är för lanterna är det plus minus och nolla då ? eller hur har dom tänkt ?

        Kommentera


        • #5
          Det är växelström i de uttagen, till lanternor. går att använda till batteriladdning om man sätter dit en likriktare.. men det är ju inte nå vidare kräm i ett sånt uttag.

          Kommentera


          • #6
            Hondas 5a som vi köpte som trollingmotor till lilla Lindern kan få ut 3 Ampere 12v. Detta om man köper till en sats och drar ut kontakt på framsidan.

            Det räcker till att driva enklare LED-belysning och bli självförsörjande till ekolod och plotter men bör ändå ha ett 12v-batteri emellan.

            Att få ut laddning till ett 70+ Ah batteri så det hjälper en elmotor sedan är nog fel tänkt.

            Av maxkapacitet på 3 Ampere så kanske man ligger i snitt på 1A vid trolling om man har tur. På lätta Lindern räcker tomgång till trollingfart så vi kommer nog inte ens upp i 1A.

            Trollar du 5 timmar har den laddat 5 Ampere. En elmotor vid trolling drar väl uppskattningsvis 15 A så du har tjänat 20 min tid på elmotorn

            Men under tiden så har denna minimala vinst ätits upp av ev Ekolod och plotter.
            Ett HDS-5 lod som riktlinje drar 0.4-0.7 Ampere beroende på belysning av skärmen.

            Som sagt i bästa fall självförsörjande på lod och plotter.
            Men är det vad man vill så lägg då pengarna istället på ett smidigt lätt batteri som räcker en hel dag till elektroniken och inte knäcker ryggen som ett 70+Ah.

            Ska man ändå köra elmotor i kombination och är i behov av större batterier så är det inte värt det.
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Hustler Visa inlägg
              Det är växelström i de uttagen, till lanternor. går att använda till batteriladdning om man sätter dit en likriktare.. men det är ju inte nå vidare kräm i ett sånt uttag.
              Det var bra att veta nämligen tänkt monter röd/grön på min lilla plasteka tänkte jag. Slipper jag batteri ju

              Vet du om ordningen på stiften är Plus Nolla Plus eller ?

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 987 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 401 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 448 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 907 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 416 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X