5-6 hp motorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5-6 hp motorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 5-6 hp motorer

Hej!

Är på jakt efter en 5-6 hp motor till min HR390. Eftersom jag inte känner någon som har en ny i den storleken tänkte jag fråga er om:

1) Vilken skulle ni rekommendera?
    2) I gamla forum så skriver folk att de låter mkt och skakar mkt. Gäller det nya också? Dvs årsmodell 2010 och framåt.

Tack!

1. Allt utom kinamotorerna borde nog vara dugligt, alltså inte Parsun, Neptun, PoS(Piece of Shit) och allt vad de heter.

2. Helt tysta är de ju inte men nog går de helt OK alltid, en 2-cyl går kanske en del jämnare men det duger nog rätt bra med en enstånka också. Någon som testat flera av de senare modellerna kan säkert säga några mer specifika saker, själv har jag bara åkt med en Mariner 6 HK och sen nån Yamma också vad jag minns. Skakningar var väl inget jag stördes av direkt vad jag minns iaf.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Du skriver inget om cylinderantal. Men som Da_Moose skriver så går en 2cylindrig jämnare. Det fanns åtminstone 2cylindriga motorer ner mot 5hk(yamaha) men tror inte dem gör så små 2cylindriga längre. Jag har kört en hel del små utombordare och måste tyvärr säga att små fyrtaktare inte går nämnvärt bättre än respektive 2-taktare... Brukar köra en 97as mercury 3.3a som går minst lika bra som svågerns Tohatsu 09(?) kan varit 08. Däremot så har jag kört en 6 hk 2cylindrig yamaha från 98(?) den gick som en dröm. I stort sett helt vibrationsfri och tomgången så tyst så man knappt hör för vågskvalpet. Jag själv är inne på en sån typ av motor. Men ska spara kulorna litet längre!
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Jag har en suzuki 5 hk 4 takt från 2007 kosta då 12200 kr . På tomgång är det jättetyst men på fullvarv lever den om som en 80 tals 2 taktare . Men förbrukningen är fånigt liten drar 50% mindre än min förgånde motor Mercury 4,5 från 80 gjorde . Men köp rorkultsförlängre om du ska köra själv då kan du nog komma upp i 6-7 knop med din båt om du är själv i .

/Fredrik

Kommentera

Köper gärna en fyrtaktare och två cylindrig men det verkar inte finnas några nya som är under 8hp, om det ska vara 2 cylindrig.

Kommentera

Har själv en Mercury 5hk 4-takt till min HR 390 med rorkultsförlängare så skrämmer jag upp den i närmare 9 knop på stilla vatten.
            Är sjukt nöjd med båten och motorn, i små vatten, åar och liknande.
            Läs i min blogg om "mindre mobil båt till ditt fiske" från maj-10

Kommentera

Vilken årsmodell är det på motorn?

Kommentera

För mig att Honda 5 hk fyrtakt är gummiupphängda. Man slipper vibrationerna. Som gör att man får vibrations skador på längre sikt.
                Våran Mercury (Tohatsu) 5 hk fyrtakt är värsta slagborren. Annars är den bränslesnål. Men dom är ju väldigt svaga i förhållanden gemfört med en encylindrig tvåtakt på samma hästkraft antal. Tohatsu 5 hk tvåtakt är egentligen på 7 hk.
                Det svåra är bara att dom flesta idag håller på sina tvåtakt.
                Eftersom dom är bättre i effekt. Och är kraftigare byggda en dessa nyare små fyrtakt.
                Man behöver gå upp till en 8 hk fyrtakt för att kunna gemföra mot en 8 hk tvåtakt.
                Har man tur och hittar en tvåcylindrig tvåtakt i bra skick. Vårda den då ömt.
                Bättre maskiner till trolling och driftsäkerhet är oslagbart.
                Speciellt Johnson (Evinrude) är bäst till trolling.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                  Du skriver inget om cylinderantal. Men som Da_Moose skriver så går en 2cylindrig jämnare. Det fanns åtminstone 2cylindriga motorer ner mot 5hk(yamaha) men tror inte dem gör så små 2cylindriga längre. Jag har kört en hel del små utombordare och måste tyvärr säga att små fyrtaktare inte går nämnvärt bättre än respektive 2-taktare... Brukar köra en 97as mercury 3.3a som går minst lika bra som svågerns Tohatsu 09(?) kan varit 08. Däremot så har jag kört en 6 hk 2cylindrig yamaha från 98(?) den gick som en dröm. I stort sett helt vibrationsfri och tomgången så tyst så man knappt hör för vågskvalpet. Jag själv är inne på en sån typ av motor. Men ska spara kulorna litet längre!
                  beställde en yamaha 8 hk idag tror den är identisk med 6hk fram till 09 hoppas den är så tyst och vibrationsfri som du kommer ihåg,har en 2,5hk nu och den låter och vibrerar väldigt mycket vid lite gaspådrag och går inte nämnvärt fortare än elmotorn.kan rekommendera att kolla i grannlandet i väst om du vill spara pengar
                  pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

Tack för tipset, men jag vill handla från krokarna häromkring ifall det händer något och det blir garantiärende. Dock, blir jag fortfarande inte klok på om 5-6hp låter och vibrerar mycket? Vissa säger ja andra nej. Gäller ha tur med andra ord?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 480 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv