Batteri-tid på minn kota endura 30! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri-tid på minn kota endura 30!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteri-tid på minn kota endura 30!

Hej, jag har fått ett paketerbjudande på elmotor, batteri och laddare på en firma i jönköping.
    Priset på detta paket ligger på 2995 och motorn är av modell minn kota 30 lbs. Till detta får jag ett 75 ah batteri.

Tror ni detta är något att ha, kommer batteriet att räcka hela göspass?

// martin

Ursprungligen postat av fishing4ever Visa inlägg
    Hej, jag har fått ett paketerbjudande på elmotor, batteri och laddare på en firma i jönköping.
    Priset på detta paket ligger på 2995 och motorn är av modell minn kota 30 lbs. Till detta får jag ett 75 ah batteri.

// martin
    Hej Martin Ahlm;

En fabriksny MINN KOTA Endura C2-30 elektrisk fiskemotor av 2011 års modell kan du köpa för SEK 1.640:- hos www.trumman.com. Ett nytt Tudor Nautica 80 Ah marinbatteri kan du köpa hos Erlandssons Brygga eller Hjertman Sailing för SEK 848:-. Tillsammans för dessa båda fabriksnya produkter blir priset SEK 2.498:-. Ditt paketpris på SEK 2.995:- ligger minst SEK 497:- för högt och är det en gammal Endura 30 motor och ett 75 Ah batteri av udda fabrikat luktar det lite överpris....

Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

Kommentera

OF
      Vart tog laddaren vägen som ingår i paketpriset?
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Kör själv med en enkel och smidig smartladdare från Biltema och den gör det den ska. Fick även ordning på polarens helt urladdade bilbatteri efter att han glömt lyset på över natten.
        http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...EL-batterier1/ 249:-

Nu vet man ju inte om laddaren som ingår är en 1000:- laddare dock men tvivlar på det va?

Kommentera

Batteritiden på denna kombinationen då?

Kommentera

beror helt och hållet på hur lättdriven båt du har och hur mycket det blåser och vad du menar med "ett göspass", några timmar,eller en hel kväll/natt ?....skall du trolla är batteriet troligen inte tillräckligt om det så bara är lätt vind och din båt fullastad med prylar är lite tungdriven...vertikalpass om det inte sträcker sig över en hel fiskedag så räcker det nog.Räkna med att om batteriet skall hålla lite längre än en säsong skall du
            inte köra det nästintill helt slut så många ggr per säsong utan inte dra ur det mer än max 50%

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Du kan räkna ut själv på ett ungefär hur länge du kommer klara dig på ett 80ah batteri. Men sen som byggarn sa så spelar vinden och vikt på båt en roll också.

Säg att du ska köra lite trolling på 3'ans växel på 30lbs modellen så drar den 14ampere per timme, dvs 80/14=5,7timmar. Så du kan nog utan problem köra den konstant på 3'ans växel i över 4timmar ändå tror jag. Sen får du ju räkna med diverse stopp för landning av fisk, fika osv.

Jag själv kör på en 54lbs Watersnake med 75ah batteri och den är ju lite starkare och drar mer ampere per växel än klenare modeller men ändå har det aldrig tagit slut då jag varit ute och fiskat. Köpte batteriet på Biltema det med förra året och det har hållit bra hittils.
              Älskar verkligen elmotorer, gör fisket så mycket mer njutbart att enkelt kunna förflytta sig. Ett litet ankare är inte dumt heller att ha med sig då man inte vill driva omkring.

Kommentera

på min båt som är relativt lätt, räcker inte 3:ans växel med enduran omman trollar mot vinden och det blåser lite lätt...
                gös trollas dock bäst enligt min erfarenhet i medvind i alla fall så...

Kommentera

// martin
                  Hej Martin Ahlm;

Nedan har du svar på dina frågor och uppstår det fler funderingar är du alltid välkommen med nya frågor.

Minn Kota Endura C2-30 är avsedd för små båtar upp till 4,2 m (14 ft) och en totalvikt på max 650 kilo för båt, besättning och personlig utrustning. Den steglöst ställbara rigglängden är 75 cm (30"). För Endura C2-30 är dagens "Trumman Superpris" SEK 1.640:- (Cirkapris SEK 1.995:-). Kartongen med motorn är 110 cm lång och väger 8,2 kilo.

Som "drivmedel" till MINN KOTA fiskemotorerna rekommenderar jag TUDOR NAUTICA 12 volts marinbatterier på 80 Ah (amperetimmar). Ett marinbatteri eller ett fritidsbatteri är konstruerat för att tåla många djupurladdningar under 6-7 års tid. Ett vanligt startbatteri är konstruerat för att släppa mycket ström ifrån sig under några sekunder vid varje starttillfälle och tål inte många djupurladdningar utan att märkbart förlora i kapacitet och livslängd. Därför är ett vanligt startbatteri olämpligt till att driva en elektrisk båtmotor.

Med en batteriladdare som laddar 8-10 amper vid 12 volts spänning laddar du upp ett 80 Ah marinbatteri under natten efter en hel dags fiske ute på sjön med din båt.

Exempel: Minn Kota Endura C2-30 har 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Endura C2-30 utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 amper vid 12 volts spänning. Vill du ha reda på hur lång tid du kan köra med motorn dividerar du batteriets amperinnehåll (kapacitans) med strömförbrukningen vid respektive hastighet. Om du har 80Ah och motorn drar 30 amper vid högsta fart dividerar du 80 med 30 och får en gångtid på 2,67 timmar. Vid läge 3 där motorn drar 14 amper dividerar du 80 med 14 och får en gångtid på 5,71 timmar. Vid läge 1 kör du alltså 80:8 = 10 timmar. Sammanfattningsvis är det bäst att köpa ett eller två marinbatterier för att få så lång gångtid som möjligt eller för kunna trolla efter gädda, gös eller öring extra långa trollingpass. Med två marinbatterier kan du köra dubbelt så länge, dvs mellan 5,3 och 20 timmar på en laddning.

Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

Kommentera

// martin
                    Som sagt beror helt på vilket fabrikat det är på batteriet och laddaren. Minn Kotan hittar du för 1700:- som billigast utan frakt. Är det Ctek laddare för 1000:- och ett kvalitetsbatteri typ tudor Nautica 75ah á 900:- (kampanjpris) som tål djupa urladdningar så låter priset helt okej. Personligen skulle jag satsa på en starkare motor. Hade själv en Endura 30 och tyckte inte att kraften räckte till de dagar vinden låg på.

Batteriet kommer nog räcka bara du inte ligger och maler i de höga växlarna, då tar det fort slut!

Kolla upp fabrikat på laddaren, väldigt viktigt och kör inte helt slut på batteriet så förlänger du livslängden på det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv