Motortrimning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motortrimning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
    kollade huruvida det gick att trimma en 4hk suzuki 4-takt till 6 hk för det e samma motor enligt spec. men man måste byta förgasaren och den har de lagt ett sådant hutlöst pris på så inga ska göra på det viset. vissa småmotorer sitter förgasaren "ljuten" i blocket typ så man kan ju inte ens få bort skiten. fast jag har varit sugen på min 60 hk 4-takt där borde det vara chiptrim som gäller är ju samma motor som sitter i suzuki swift.
    Ja det verkar som man får ha tur med hur dom konstruerat det!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jo men det är ju en heelt annan femma!

9.9 motorerna är ju panik strypta från, oftast, 15 hk. Att strypa av dem är lätt som en plätt i många fall (Kims tex). Men att trimma en tex 4hk till en 6hk är ju en helt annan historia. Då är det klart du får uppgradera förgasare och munstycken etc till sådana som ger mer prestanda.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Kimbow, Look 43 är just ett sånt exempel jag varnade för.
        Att du hade nån äldre 9,9:as äldre modell (misstänker jag) där det bevisligen var lätt att fixa. Du har ju inte ens nämnt vilken årsmodell motorn har. Och inte ens berättat om den blivit kraftigare och snabbare.
        Vill just varna för att det inte är nåt för vem som helst att pilla på.
        Alla 9,9:or är inte bara nåt bleck om nu alla tror det.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Så skrev jag i inlägg #17
          "Ja ang. strypningen på min 2003 yamaha v-max 9,9kusarars.
          Jag kunde inte släppa detta med strypningar, så jag ringde en båtmarina med försäljning och lagning av yamahas motorer.

Killen som svarade förstod med en gång och sa att det är hur lätt som helst, men han kunde inte förklara (han orkade nog inte) men han sa kom hit så fixar jag det mot lite fikabröd.

Sagt och gjort jag åkte dit med ett gäng muffins och han lyfte av kåpan på min motor, böjde ett bleck som hejdade gasvajern, och vips så hade jag 15kusar istället.

Hela ingreppet tror jag tog 6,2sek..

Inga komplicerade ingrepp här inte...

Skall bli kul att se hur mycket detta har gjort på fart och styrka på min lilla båt!
          "

Självklart är det inget "bleck"på alla motorer, men min är ganska ny, och den var det väldigt enkelt att få tillbaka 15hk på.
          &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
            Så skrev jag i inlägg #17
            "Ja ang. strypningen på min 2003 yamaha v-max 9,9kusarars.
            Jag kunde inte släppa detta med strypningar, så jag ringde en båtmarina med försäljning och lagning av yamahas motorer.

Killen som svarade förstod med en gång och sa att det är hur lätt som helst, men han kunde inte förklara (han orkade nog inte) men han sa kom hit så fixar jag det mot lite fikabröd.

Sagt och gjort jag åkte dit med ett gäng muffins och han lyfte av kåpan på min motor, böjde ett bleck som hejdade gasvajern, och vips så hade jag 15kusar istället.

Hela ingreppet tror jag tog 6,2sek..

Inga komplicerade ingrepp här inte...

Skall bli kul att se hur mycket detta har gjort på fart och styrka på min lilla båt!
            "

Självklart är det inget "bleck"på alla motorer, men min är ganska ny, och den var det väldigt enkelt att få tillbaka 15hk på.
            Blev det nån skillnad?
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Blev det nån skillnad?
              Yes, 10kh/h i fart, (gps), och mycket starkare.
              &

-Okänd

Kommentera

Menar du att jag ljuger då eller?
                Du verkat "tro" en hel del med elanen.
                Jag fick mitt gjort av en yamahabåtmotormeckare, jag frågade flera gånger om det inte var något annat, propellerstorlek, propellervinkel, andra inställningar, han sa nej nej nej. Jag blev ganska nöjd med detta svar, och eftersom han så självsäkert precis visste vad jag menade med att ta bort spärr, så känns det inte som en stor verkstad//marina skulle fippla med detta om det inte stämde.

Kimbow.. Nu måste du förklara för mig hurvida proppen påverka motorn effekt
                http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
                  Kimbow.. Nu måste du förklara för mig hurvida proppen påverka motorn effekt
                  Antagligen inte eftersom du ifrågasätter det, just därför frågade jag meckaren det, men det väl inte så jag skrivit?

Jag menar om det är skillnad på propellern på 15 hästarsversionen, och om man i så fall skulle behöva byta den på min 9,9:a när han fixat "spärren" för att få ut bästa effekt av dom 15 hästarna som motorn får istället.

Jag kan inte mycket om båtmotorer och propellrar.

Hur ligger det till?
                  &

-Okänd

Kommentera

Antagligen inte eftersom du ifrågasätter det, just därför frågade jag meckaren det, men det väl inte så jag skrivit?

Jag menar om det är skillnad på propellern på 15 hästarsversionen, och om man i så fall skulle behöva byta den på min 9,9:a när han fixat "spärren" för att få ut bästa effekt av dom 15 hästarna som motorn får istället.

Jag kan inte mycket om båtmotorer och propellrar.

Hur ligger det till?

Oki..

Med den fomuleringen är frågan betydligt tydligare.. Och dessutom vettig...!
                    Svaret var väl NEJ, du behöver förmodligen inte byta propp.. Det du nu kan göra för att kontrolera att din motor inte varvar för mycket är att låna en "mekanisk" varvräknare hos din båtmek.. En mycket enkel "grunka" som du sätter mot gods på motorn, och där du sen läser av värdet när skutan går för fullt.. Jämnför sen det värdet med vad en 15 hk enligt tillverkan skall varva, och vilka toleranser det finns..

Propp vs hk antal...

Låt oss ta en liknelse..

Du har en bil med en motor som vid sitt optimala varvtal producera 100hk på vevaxeln.

Om du nu monterar dom absolut minsta hundkoje hjulen du hittar på denna bil , så kommer den acclerea uta bara fan.. Och ha en viss topphastighet .

Skifta nu hjul till ett par 30" från nån monster suv.
                    Acclerationen har garanterat försämrats markant.. Men bilen kommer att ha en betydligt högre topphastighet.

Den enda effekten felaktig utväxling har på en motor, är att motorn i fråga inte når, eller passerar sitt optimala arbetsområde..

Du kan aldrig ändra en motors effekt med olika utväxlingar på nått annat sätt än indirekt.. Och då är det rent handhavandefel..Motorn har fortfarande 100hk på sin vevaxel vid sitt optimala varvtal..

//Abel
                    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av pike14500 Visa inlägg
                      nån som vet nåt om suzuki 9,9 dt -94,skall oxå tydligen vara en strypt 15 hästare ,tacksam för tips!!!
                      ingen som vet nåt om suzukis 9,9 dt-94??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      22 821 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv
                      av nivv