Suzuki DT75 -88 Trim/Tilt pump gnisslar rejält, kolla in video! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki DT75 -88 Trim/Tilt pump gnisslar rejält, kolla in video!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki DT75 -88 Trim/Tilt pump gnisslar rejält, kolla in video!

Det här låter inte bra!

Var kan missljudet komma ifrån?

Det låter bara illa vid lyft när pumpen verkligen får jobba hårt, men vid sänkning är ljudet helt normalt.

Nån som har råkat ut för nåt liknande och bör jag riva isär servopumpen eller kan jag låta den vara?

A private space for your group's photos and videos. Share, react, and relive moments together. Available on iOS, Android, and desktop. Free for new sign-ups.

Det är troligen överströmningsventilen som skriker, kan bero på att ventilen är dålig eller att du får för högt tryck i systemet. Är dålig på hur dessa trimsystem är uppbyggda och ingående komponenter. Kanske kan vara så enkelt att motorn helt enkelt kärvar i tiltleden och även trimcyl. infästningsleder ? Lär finnas smörjnipplar för dessa, När tryckte du i nytt fett senast?
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tryckte in fett strax innan jag körde igång, jag tror inte att det kärvar för det är gott om fett i tiltleden.
      Motorn har servats på marina varje år innan jag köpte den!

Ok det finns alltså en ventil som skall öppna om det blir för högt tryck i kretsen.
      Det verkar ganska troligt, för den går upp rel långsamt.
      Brukar man byta nån fjäder e.dyl i ventilen?

Kommentera

Jag vet inte riktigt hur dessa hydraulsystem är uppbyggda, det kan va så att överströmmaren är inbyggd i pumpen. I vilket fall så är det troligt att det är den för det brukar generera ett skrikande ljud, och medför att rörelsen uteblir eller går långsamt.

Hör med båtmotorverkstad om det är nått som är lätt åtgärdat eller tom. kan fixas själv?
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det var två fel så orsakade gnisslet.

-Det var luft kvar i systemet, efter luftning så ökade hastigheten samt oljudet minskade markant.

-Jag hade inte heller ett frächt batteri när videon spelades in, utan körde med en batteriladdare.
          Efter byte till nyladdat batteri så blev det också bättre.

Kommentera

Där ser man, Kul.

Batteriladdarn borde inte orsaka ljudet men däremot luft såklart, tänkte inte på det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
            10 svar
            4 915 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg heinrich79  
            Startad av söderberg85, 2025-04-19, 17:58