Räcker märkes 8häst 4t till 250kg 425 plast/jerk båt ? alt 15hk Parsun/hidea - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Räcker märkes 8häst 4t till 250kg 425 plast/jerk båt ? alt 15hk Parsun/hidea

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Räcker märkes 8häst 4t till 250kg 425 plast/jerk båt ? alt 15hk Parsun/hidea

Kollar motorer, vill köpa 4takt fabriksnytt eller lite demokört bara med garanti från butik !
    Har en budget runt 15.000kr - lite plus eller minus.
    Hittar då 4t Märkes motorer omkring 8häst , och Hidea 15häst.

Båten min är plastbåt 425 , gissar vikten till ca 250kg när den är färdig med jerkplatåer, stolar mm.
    Blir det segt med 8häst på en 250kg båt? helst vill man ju köpa märkesmotor, eller bör jag köpa lågpris 15hk ?
    Behöver inget fartmonster alls, men det bör gå köras i 20-30blås till olika fiske platser med min båt, och går det med 8häst modern märkes 4taktare?

Hur är dessa Hidea 15hk motorer? mer strul än nytta ?

Undvik dessa Kina motorer. Blir bara dyrt i längden. Min grabb som jobbar på reservdelar till båtmotorer.
    Är ganska trött på förfrågningar om delar till dessa.
    Eftersom det inte går att hitta delar som passar till dom. Annat en om du köper av återförsäljarens led.
    Och dom brukar ju vara katastrof som oftast.
    8 hk på en båt som väger 200-250 kg som kanske är planande eller halvplanande.
    Blir inga 20-30 blås kan jag garantera.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

8 hk på flipper 360 på runt 150 kilo resulterar i ca 14 knop när jag åker själv i båten. Åker man två sjunker hastigheten till runt 8. Med 15 hästar gör den runt 21-22 knop själv.

Kommentera

Tack för era värdefulla tips. Är det nån stor skillnad på kliva upp från 8hk till 9.9-10hk ?
        Märkes 15hk våre drömmen, men det är lite tight med budgeten just nu.
        Men jag ska undvika kina motorer i alla fall.

Märkes motorer, det finns gott om dom, hittat Yamaha, honda, suzuki , mercury och Tohatsu , vilka märken är att föredra av dessa allra helst ? vilka är minst bra ? bara ett märke kan vara bäst ? eller det beror kanske på smaksak ?
        det bör va
        Kortrigg, rorkult, laddning till batteri 12v och 4t, så nytt som möjligt . vilka ska jag titta närmare på då?

Båten kommer väga ca 250kg. två personer och all fiskeutr blir det ju extra, kanske 450kg totalt , och det fiskas mycket . ca 3 gånger i veckan , det måste vara en mycket pålitlig motor

här ser ni bild på båten min , dvs skrovformen :

All hjälp uppskattas enormt mycket, detta är min första egna fiskebåt som jag planerar ha ca 5-6 sässonger nu
        Senast ändrad av fiskegubbe; 2012-01-07, 12:31.

Kommentera

Tror att en 15-hästare är för liten med tanke på ekipagets vikt. Själv skulle jag välja en 20-hästare som minsta alternativ. Kruxet är bara att de flesta 20hk 4t baseras på samma block som 15-hästarna, runt 350 cm³ cylindervolym, vilket gör att man har ett smalt varvtalsregister där motorn drar bra. En 25:a eller 30:a 4t har å sin sida nackdelen att de är tunga, väger runt 70-80 kg, vilket kan vara för mycket för akterspegeln på många båtar. Bästa alternativet tycker jag är en 20-30 hästars ca 500 cm³ stor 2t som brukar väga runt 55 kg.

Kommentera

Angående reservdelar till Kinamotorer typ Parsun m.m. är det inga problem alls idag det finns, många delar är dirkt samma som från tex yamaha. Men att vissa serviceställen har svårt med delar är ju så enkelt att dom normalt inte servar dessa motorer. Du får ju samma problem om du lämnar en toyota på en volvoverkstad det mesta måste specialbeställas av verkstaden. men vill du åka fort och ha låg vilt så är det begagnad 2-takt som gäller för din budget, finns ju bra nya lätta 2-takt också men då kostar det en del mer. 2-takt är över lag billigare att serva och reparera än 4-takt då konstruktionen är mycket enklare.
            Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
            Nu även blog på gylta.blogspot.com
            Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

En motor för transporter mellan fiskeplatser, när motorn till stor del går på hög last. Budget ca 15000kr. Kolla på en halvgammal 2taktare Suzuki, Yamaha etc. Mycket effekt, i låg vikt. 30hk till den båten är nog lagom om du vill transportera dig runt 25knop?
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Hobbyfiske, där har du helt fel om reservdelar till dessa Kina motorer. Problemet är när kunden ringer in och vill ha reservdel från Yamaha till en Parsun.
                Från vilken årsmodell tror du att dom som äger en Parsun, Hidea, eller Sail ska uppge. Som skall passa till Kina motorn.
                Genom åren har ju det funnits massor av olika modeller på Yamaha och olika utförande.
                Det är ju därför du har en skylt på din motor som upplyser exakt modell och år.
                Lika tokigt om det gällde en bil. Jag köper en Seat som skall vara nästan identisk med Wolkswagen.
                Du ringer till Wolkswagen och uppger att du har en Seat. Och vill ha reservdelar. Hur i helsike ska dom få fram delar till den.
                Det skiljer ju en massa men exakt vet ju ingen på reservdelar på Wolkswagen.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  Hobbyfiske, där har du helt fel om reservdelar till dessa Kina motorer. Problemet är när kunden ringer in och vill ha reservdel från Yamaha till en Parsun.
                  Från vilken årsmodell tror du att dom som äger en Parsun, Hidea, eller Sail ska uppge. Som skall passa till Kina motorn.
                  Genom åren har ju det funnits massor av olika modeller på Yamaha och olika utförande.
                  .
                  Jag skrev att det inte är problem att få reservdelar men är man smart så vänder man sig ju till en som kan Parsun och då får du lätt rätt delar oavsett om det står Yamaha eller Parsun på dom. Om några år kommer det att vara lika lätt hos många fler serviceställen då deras försäljningsandel ökar, och då också behovet av fler som kan serva. Hade jag en serviceverkstad så skulle jag ju inte bry mig om vilket val kunden gör av motor verkstaden tjänar ju pengar oavsett vad man servar.
                  Man sa exakt samma sak om Hundai när den kom det var svårt med delar men nu är det en otroligt vanlig bil och inga problem med delar. Själv har jag haft Parsun 5hk som alltid startade och hade säkert haft en kinamotor nu med men då jag behövde betydligt större så blev det en 2-takt som är lättare och gick att få till bra pris.
                  Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                  Nu även blog på gylta.blogspot.com
                  Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                    Jag skrev att det inte är problem att få reservdelar men är man smart så vänder man sig ju till en som kan Parsun och då får du lätt rätt delar oavsett om det står Yamaha eller Parsun på dom. Om några år kommer det att vara lika lätt hos många fler serviceställen då deras försäljningsandel ökar, och då också behovet av fler som kan serva. Hade jag en serviceverkstad så skulle jag ju inte bry mig om vilket val kunden gör av motor verkstaden tjänar ju pengar oavsett vad man servar.
                    Man sa exakt samma sak om Hundai när den kom det var svårt med delar men nu är det en otroligt vanlig bil och inga problem med delar. Själv har jag haft Parsun 5hk som alltid startade och hade säkert haft en kinamotor nu med men då jag behövde betydligt större så blev det en 2-takt som är lättare och gick att få till bra pris.
                    Köp ny japansk kvalitet så slipper ni bry er om reservdelar helt och hållet

Nej men seriöst... Hade 100 gånger hellre köpt beg Honda, Yamaha, Suzuki med några år på nacken än en ny kines... Om jag nu inte varit tvungen genom jobbet å åka ny Honda

Har ett bra exempel med företaget som ligger vägg i vägg med min arbetsplats. Har 7-10 båtar för uthyrning. Kört Honda BF5 på dom i alla år. Det enda som gått sönder är ingreppsdrevet i plast till dragsnöret, anledningen är att det rycks stenhårt direkt, man ska dra i snöret tills drevet hoppar in sen ta i. Men så e det med uthyrning, folk bryr sig inte som om det vore sitt eget... Sen köptes det in ca 5st parsun motorer... Idag 2 år senare går en!!! dom andra 4 ligger slaktade som reservdelsmotorer... Mycket riktiga kvalitetsfel... en gång varva motorn upp precis som brytpinne till propeller hade gått, när motorn tiltades upp saknades propeller, axel, lager, packboxar ja i princip hela drevhuset hade lämnat motorn... Gängor som rensats i godset.... Kvalitet!!!! Den kvittar det ju om det går å skaffa delar, hjälper ju inte mitt ute på sjön en söndag....

MVH/Gimmy
                    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                    10 svar
                    4 852 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg heinrich79  
                    Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48