Underhåll av trailer(rost) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underhåll av trailer(rost)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Underhåll av trailer(rost)

Tänkte fräscha upp min trailer lite efter vintern. Sett att det börjar tränga fram lite rost på båtkärran. En av få nackdelar att bo på västkusten. Hur löser man det när den är galvad??
    Sen har jag plåtfälgar på med samma problem. Någon som putsat upp dessa med bra resultat. Läst lite om hammarlack osv. Vad håller bäst i längden, trailar ju i saltvatten ibland.

Slipa bort rosten så gott det går och spraya på zinkfärg. Komplettera eventuellt med sprayfärg i silver.
    Bäst resultat med fälgarna får du genom att låta sandblästra dem och sedan låta pulverlacka dem, men det går också bra med vanlig spray- eller tvåkomponentsfärg. Den som Googlar finner svar.

Kommentera

Tack!!
      Galvningen har jag inte googlat på än men fälgarna har jag kollat upp en del. Tänkte mer på om någon här har gjort det. Mest garageforum som ger svar. Tänkte inte sandblästra dom eller pulverlacka. Inget man gör själv va?? Så manuell slipning och målning får det bli.

Kommentera

Det finns sk. "kallgalv" på sprayburk. Den är perfekt att bättra på redan galvade ytor med. Tyvärr får man räkna med en viss kulörskillnad om man bättrar mindre ytor men den sitter kvar ganska bra.
        //Micke

Kommentera

Har du fått rost så måste det slipas plåtrent, när man väl fått rost så kommer detta att komma tillbaka ganska fort igen.

Är det viktigt att det är snyggt gjort slipa, på med rostätar medel, kallgalv, färg och på med några lager 2-komponents lack.

Är inte resultatet lika viktigt slipa bort överflödiga rosten, köp en burk hammarlack och kvalitetspensel. Helt klart lättast att reparera kommande rostfläckar i framtiden sen.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Är det verkligen värt att kränga av, slipa, grunda och måla om plåtfälgar när ett par nya 13-14 tummare kostar så lite...
            Alumacraft så klart!

Kommentera

en del tycker att det är kul att hålla på lite....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

dra till biltema och köp http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...ngorare-19330/ med tillhörande spindel.
                kör rent all rost med den det räcker.
                sen drar du till närmsta bil / lastbils lackering och köper epoxi grund. pensla på det och sen kan du skaffa nån grå sprayfärg för å få samma färg som galvet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                15 svar
                774 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                4 svar
                391 visningar