Polis och böter är väl en sak men vad säger förskringsbolaget om det händer en olycka?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bromsat eller obromsat?
Collapse
X
-
utan undantag har easyline alltid varit bland de trailrar jag valt bort först när jag köpt trailer...men det är hur just jag valt det...Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggOm inte jag missminner mig så har Easyline 10" hjul.. ?
Jag personligen tycker sådana hjul hör hemma på en skottkärra, istället för på en båtvagn som ska lasta flera hundra kilo.
En Respo eller Tiki i motsvarande modell har 13" hjul och de är inte direkt dyrare heller.
Sen slipper man även bestyret med ljusrampen som ska av och på hela tiden..
/ HenkeWNever let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ja Easyline har numera 13". Ni har en poäng allihop men om jag går den obromsade vägen så slår bästa maxvikt högre än en fiffig ljusramp, givet utgångspunkterna om "så lagligt som möjligt".
Tittade lite mer på priser och tyvärr verkar en bromsad ännu dyrare än jag trodde, dvs 6000-8000kr extra...och längre... Kanske måste då arbetsbänken i garaget bort...Senast ändrad av anteman; 2016-04-14, 18:46.
Kommentera
-
Det vet jag faktiskt inte... Fast jag har läst Teknikens värld och där framkommer att många bilar har en uppgiven tjänstevikt som inte stämmer med verkligheten. D v s många på semesterresa överlastar sitt fordon och aldrig har jag hört eller läst att en fordonsägare i en händelse av kollision senare fått smisk av något försäkringsbolag...?Ursprungligen postat av urfisken Visa inläggPolis och böter är väl en sak men vad säger förskringsbolaget om det händer en olycka?
Och om jag mot förmodan far ut i geografin så kanske t ex batteriet och annat "halvfast" i båten flyger ur... å då är jag laglig...viktmässigt... om jag nu väjer obromsat...
Kommentera
-
Lägger till ett par saker till......Bara för att göra valet ännu svårare för dig
Säg att du har två kärror bredvid varandra, som i övrigt håller samma mått och har samma totalvikt.
Men den ena kärran får du lasta mycket mer på....Varför?
Jo för att den är lättare.....Varför?
Jo för att den är klenare byggd. Antingen är den enklare i ramen eller har en tunnare materialtjocklek.
Att då välja den klenare kärran när du redan i förväg vet att din last kommer att ligga på gränsen kanske inte är det bästa valet.
Risken är att kärran inte upplevs stabil bakom bilen och blir en mardröm att köra omkring med. Eller att kärran helt enkelt brakar ihop. Eller att båten skadas p.g.a kärran flexar under skrovet under färd på våra svenska "högkvalitetsvägar".
Investerar man i en dyrare båt tycker jag att man även ska räkna in en ordentlig trailer i den investeringen.
Kommentera
-
Du har säkert en poäng när det gäller vissa trailers...
Fast när det gäller bla Easyline så har jag hört att ES 650 UL är en ES 750 UL fast typad i en lägre viktklass så där förhåller det sig tvärtom... 650 klarar sin maxvikt med råge... Där 750 har sämre marginaler...
Kommentera
-
så kan man ju också välja att se saken...Ursprungligen postat av anteman Visa inläggDu har säkert en poäng när det gäller vissa trailers...
Fast när det gäller bla Easyline så har jag hört att ES 650 UL är en ES 750 UL fast typad i en lägre viktklass så där förhåller det sig tvärtom... 650 klarar sin maxvikt med råge... Där 750 har sämre marginaler...
frågan är hur mycket stabilare den blir av att typa ner den om man i alla fall skall köra med dryga 500kg på den...
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Inte ett dugg...Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggså kan man ju också välja att se saken...
frågan är hur mycket stabilare den blir av att typa ner den om man i alla fall skall köra med dryga 500kg på den...
Men logiken håller, dvs stabilare än en likadan, döpt till ES 750 UL med godkända 575 kg på (samma) axel...
Sen har du nog rätt i att dessa två modeller med låg tjänstevikt jämfört vissa konkurrenter kan vara klenare byggda... Alternativt smartare teknisk konstruktion...
fast det senare har jag inga belägg för...
Senast ändrad av anteman; 2016-04-15, 23:09.
Kommentera
Kommentera