Neptun navy EU 80 trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Neptun navy EU 80 trailer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Alex123 Visa inlägg
    Som sagt, har redan kollat och jag får dra 550 med min bil och detta släp, vilket räcker för min båt

    Jag testade en random Golf sport kombi från blocket med Daikais 750-trailer i släpvagnskalkylatorn. Inga problem att köra helt olastat i 80km/h eller 40km/h om man lastar den med något.
    Jag vill inte tjata, vill bara att du skall slippa tråkiga överraskningar. Var själv nära att köpa en 750-trailer i tron att jag skulle få köra den i 80 om inte släpets vikt överskred de 550kg min bil fick dra obromsat. Var i kontakt med transportstyrelsen om det vrickade i att jag fick dra 500kg i 80 på en liten skabbig trailer med skottkärrehjul men inte i mer än 40 på en stabil trailer (med högre totalvikt). Svaret var i princip att regler är regler...

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Jag testade en random Golf sport kombi från blocket med Daikais 750-trailer i släpvagnskalkylatorn. Inga problem att köra helt olastat i 80km/h eller 40km/h om man lastar den med något.
      Jag vill inte tjata, vill bara att du skall slippa tråkiga överraskningar. Var själv nära att köpa en 750-trailer i tron att jag skulle få köra den i 80 om inte släpets vikt överskred de 550kg min bil fick dra obromsat. Var i kontakt med transportstyrelsen om det vrickade i att jag fick dra 500kg i 80 på en liten skabbig trailer med skottkärrehjul men inte i mer än 40 på en stabil trailer (med högre totalvikt). Svaret var i princip att regler är regler...
      Tycker det är lite utav en gåta hur den där släpvagnskalkylatorn fungerar...

      Enligt den får min Golf 1.6 -98 med maxvikt obromsad trailer 570kg dra min TK600 i 80km/h dock får jag max lasta 440kg, dvs 570kg - trailerns tjänstevikt.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Ike Visa inlägg
        Tycker det är lite utav en gåta hur den där släpvagnskalkylatorn fungerar...

        Enligt den får min Golf 1.6 -98 med maxvikt obromsad trailer 570kg dra min TK600 i 80km/h dock får jag max lasta 440kg, dvs 570kg - trailerns tjänstevikt.
        Förstår inte vad det är du tycker är konstigt, men jag klipper in uträkningen på min bil och min trailer och det finns inget som inte stämmer där i alla fall...

        Click image for larger version

Name:	Skärmklipp.JPG
Views:	1
Size:	43,5 KB
ID:	1785562

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          Förstår inte vad det är du tycker är konstigt, men jag klipper in uträkningen på min bil och min trailer och det finns inget som inte stämmer där i alla fall...

          [ATTACH=CONFIG]96617[/ATTACH]
          Du har rätt, det finns inget konstigt med den kombinationen du visar. En trailer vars totalvikt underskrider maxvikt hos dragbilen ger så klart grönt ljus.

          Det jag tycker är märkligt är att vissa kombinationer med obromsade trailers där trailerns totalvikt överskrider dragfordonets maxvikt för obromsad trailer får köras i 80km/h så länge den inte lastas fullt medans andra liknande kombinationer bara får köras i 40km/h med minsta lilla last på, se t.ex. Cyaneus inlägg.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Förstår inte vad det är du tycker är konstigt, men jag klipper in uträkningen på min bil och min trailer och det finns inget som inte stämmer där i alla fall...

            [ATTACH=CONFIG]96617[/ATTACH]
            transportstyrelsen har ibland haft fel uppgifter i sitt datasystem som gett felaktiga resultat.

            Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
            Jag testade en random Golf sport kombi från blocket med Daikais 750-trailer i släpvagnskalkylatorn. Inga problem att köra helt olastat i 80km/h eller 40km/h om man lastar den med något.
            Jag vill inte tjata, vill bara att du skall slippa tråkiga överraskningar. Var själv nära att köpa en 750-trailer i tron att jag skulle få köra den i 80 om inte släpets vikt överskred de 550kg min bil fick dra obromsat. Var i kontakt med transportstyrelsen om det vrickade i att jag fick dra 500kg i 80 på en liten skabbig trailer med skottkärrehjul men inte i mer än 40 på en stabil trailer (med högre totalvikt). Svaret var i princip att regler är regler...
            Som ovan så menade bara att du ska kolla i all välmening, att du skrev "Kör en golf sportkombi 15 och vad jag kan läsa mig till så får totalvikten inte överstiga 3,5 ton så där är det lugnt." Det låter som du inte har full koll på reglerna.
            Kollade 5-10 olika golf sportkombi från ´15 och maxvikten varierade från 570-720kg med obromsade eu-trailers.


            Ursprungligen postat av Ike Visa inlägg
            Tycker det är lite utav en gåta hur den där släpvagnskalkylatorn fungerar...

            Enligt den får min Golf 1.6 -98 med maxvikt obromsad trailer 570kg dra min TK600 i 80km/h dock får jag max lasta 440kg, dvs 570kg - trailerns tjänstevikt.
            ser inget som inte stämmer? lastar du mer får du köra i 40km/h.

            Jag får denna text på min gamla bil.
            Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens begränsningar får du lasta släpvagnen med högst 300 kg. Uträkningen är gjord på följande sätt: Bilens maximala släpvagnsvikt: 560 kg – (minus) Släpvagnens tjänstevikt: 260 kg = 300 kg.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
              ser inget som inte stämmer? lastar du mer får du köra i 40km/h.

              Jag får denna text på min gamla bil.
              Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens begränsningar får du lasta släpvagnen med högst 300 kg. Uträkningen är gjord på följande sätt: Bilens maximala släpvagnsvikt: 560 kg – (minus) Släpvagnens tjänstevikt: 260 kg = 300 kg.
              Enligt släpvagnskalkylatorn får jag köra i 80km/h med last(dock max 440kg). Klippt in texten från kalkylatorn nedan:


              Ursprungligen postat av Släpvagnskalkylatorn Visa inlägg

              Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 440 kg. Högsta tillåtna hastighet är 80 km/h.
              Utökad info
              Beräkningsunderlag
              Bil:
              Regnr:
              Fabrikat: VW GOLF 1,6
              Tjänstevikt: 1210 kg
              Totalvikt: 1630 kg
              Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1200 kg
              Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 570 kg
              Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2830 kg
              Släpvagn:
              Regnr:
              Fabrikat: TK TRAILER TKETA
              Tjänstevikt: 130 kg
              Max lastvikt: 470 kg
              Totalvikt: 600 kg
              Bromsad: Nej

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Ike Visa inlägg
                Enligt släpvagnskalkylatorn får jag köra i 80km/h med last(dock max 440kg). Klippt in texten från kalkylatorn nedan:
                Vad är det du inte förstår? lastar du mer än bilens högsta släpvagnsvikt så får du enbart köra i 40km/h.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                  Vad är det du inte förstår? lastar du mer än bilens högsta släpvagnsvikt så får du enbart köra i 40km/h.
                  Tror det blev ett missförstånd. Jag köper såklart att det blir begränsningar om man lastar mer än vad bilen får dra..

                  Har genom blocket letat rätt på två kombinationer som jag inte förstår, jag tycker resultatet borde bli att man bara får lasta upp till bilens maxvikt och då köra i 80km/h men uppenbarligen är det ju inte så.. Men du verkar ju vara insatt och kanske kan förklara hur det hänger ihop?

                  Bil: KKD423 (Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 570 kg)
                  Trailer: PZC779 (Totalvikt: 600 kg)

                  Saxat från släpvagnskalkylatorn: Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 450 kg.
                  Högsta tillåtna hastighet är 80 km/h.

                  Bil: GYC924 (Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 660 kg)
                  Trailer HXK114 (Totalvikt: 750 kg)

                  Saxat från släpvagnskalkylatorn: Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 450 kg.
                  Om släpvagnen är lastad är högsta tillåtna hastighet 40 km/h och om släpvagnen inte är lastad är högsta tillåtna hastighet 80 km/h.

                  Jag tolkar ovanstående som att i det första exemplet får jag köra i 80km/h med last upp till 450kg och i det andra exemplet får jag endast köra i 80km/h om släpet är olastat annars gäller 40km/h oavsett lastens vikt. Har jag fel?

                  Passar på att be trådstartaren om ursäkt för all offtopic.. Jag har tyvärr ingen erfarenhet om den trailer du funderar på att köpa men jag hoppas att du blir nöjd

                  Kommentera


                  • #19
                    Ike - om inte annat har nog TS ändå förstått att det kan vara vanskligt att köpa en Neptun 550 utan att kolla om den lirar som tänkt med hans bil...

                    Kommentera


                    • #20
                      Click image for larger version

Name:	IMG_1433.PNG
Views:	1
Size:	112,8 KB
ID:	1785564

                      Rätta mig om jag har fel men enligt kalkylatorn så får jag lasta 530kg och köra i 80kmh

                      Eller är jag helt ute och cyklat?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                      20 svar
                      774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda
                       
                      Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                      35 svar
                      1 751 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskare Bob  
                      Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                      10 svar
                      476 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                      8 svar
                      478 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                      16 svar
                      856 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X