Snål bil för ca 50k, traila ett par ggr per år - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snål bil för ca 50k, traila ett par ggr per år

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snål bil för ca 50k, traila ett par ggr per år

Jag är sugen på att uppdatera den gamla plastbåten med utombordare på landet med en styrpulpetare i aluminum 4-4,5 m med 30-50 hk och fiska mer. Den kommer då mest ligga på plats (sjötomt) men jag tänker att det kan va kul att fiska lite fler vatten omkring (max 5-6 mil) och ta upp den på vintern.

Har ingen bil fn. Användande:

- Stå parkerad i stan 98% av tiden
    - Ett och annat ärende runt stan varannan vecka
    - Under sommarhalvåret köra 30 mil till landet 1-2 ggr i månaden
    - Ta i/ur båten på landet
    - Traila till andra vatten runt landsstället en eller ett par gånger per säsong

Har inget garage eller tid för skruvande. Fattar att det är många bilar och trailers som gör jobbet men är det något jag inte bör missa i bilköpet för just den delen?

Daihatsu Terios (med 1,5L og automat).
    Team Colibri

Kommentera

Att hålla koll på är dragvikt/totalvikt och om det räcker med B-körkort.

Kommentera

Jag körde några år med en Toyota Yaris och ett Majava 550-släp. 4,5m båt med 30hk. Funkade väldigt bra och var helt lagligt. Det är inte optimalt men till ditt beskrivna behov känns det orimligt att köra runt i en monstertruck...
        Har du en normal sjösättningsramp behöver du inte 4x4.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Daihatsu Terios (med 1,5L og automat).
          Lite dåligt utbud men jag gillar tanken på en minisuv. Haft en själv?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
            Jag körde några år med en Toyota Yaris och ett Majava 550-släp. 4,5m båt med 30hk. Funkade väldigt bra och var helt lagligt. Det är inte optimalt men till ditt beskrivna behov känns det orimligt att köra runt i en monstertruck...
            Har du en normal sjösättningsramp behöver du inte 4x4.
            Point taken. På tomten tänkte jag fixa till med grus och plattstenar närmast sjön. Har en kort backe med hyfsad lutning en bit längre upp iofs... Hmm, svårt att veta hur krävande den är.

Kommentera

Hur långt trailar folk?

Misstänker att man inte kommer orka köra hem den 30 mil för att fiska i Sthlm...(?)

Kommentera

Billigare alternativ är att du köper några båtar och placerar i dom olika sjöarna.

Här är det grusväg till alla intressanta sjöar så att traila är inget kul. Man får oftast rulla fram på tomgång för att inte skada båten.

Har en båt på trailer men använder inte den ofta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Swischt Visa inlägg
                  Hur långt trailar folk?

Misstänker att man inte kommer orka köra hem den 30 mil för att fiska i Sthlm...(?)

Hur långt?
                  Ja du kommer säkerligen få en del intressanta svar här?!

Vet folk som trailar Busters från Mälardalen till nordnorge t&r för att fiska en vecka!
                  Resa på typ 150mil enkel väg :-)

Inga problem att dra båt bakom vanlig normal bil, välj gärna en automat som någon sa tidigare så slipper du slira så mycket koppling.

Kommentera

Åter til din fråga om bil

Eftersom du inte verkar använda bilen särskilt mycket jämfört med många andra så behöver väl egentligen inte bilen vara särskilt snål tycker jag?
                    Inte för att jag tycker du ska köpa nån V8 med awd men det är nog mer rimligt du hittar en bil du trivs med och uppfyller dina krav än att stirra dig blind på förbrukningssiffrorna.

Japansk bil typ Toyota, Mazda, Nissan mfl kan du hitta jättefina för 50 lax.
                    Brukar vara relativt lite krångel med japanskt men när det väl börjar gå sönder finns risk att de kostar lite mer att laga än med en Volvo/Saab mfl...
                    Å andra sidan så drar ju Volvon el Saaben mer istället!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    742 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    344 visningar