Ny trailer, bromsad eller obromsad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny trailer, bromsad eller obromsad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny trailer, bromsad eller obromsad?

Hej!
    Jag har en quintrex 400 explorer trophy som när jag köpte den kom med en Tiki b131.
    Redan då var trailern nära överlast men nu när vi satt på elmotor och annat bös så är vi troligen några tiotal kg över vagnens tillåtna totalvikt på 500kg.
    Båten är ganska kort och knubbig: 4m lång och 1,87 m bred.
    Trailern passar bra längdmässigt men känns lite smal för båten. Den är 4,59m lång men bara 1,58m bred och det kan ibland kännas lite svajjigt när vi far fram på kurviga grusvägar.
    Fördelen är såklart att det blir ett ganska smidigt ekipage när man ska krångla sig runt i skogen och lirka ner i vattnet.
    Nackdelarna med befintlig trailer är (förutom överlast) att det känns lite svajjigt och att det trycker på ganska rejält bakifrån i bilen när man måste bromsar för kurvor och potthål.

Så, är det värt den nästa dubbla kostnaden för ett bromsat släp?
    Någon som har tips eller erfarenheter jag kan ta med mig?

Har tittat på TK- trailer bt 850, de verkar göra fina vagnar med gott renommé. Bredden på 1,8m känns lite tryggare men är lite orolig för att den extra metern i längd ska kännas bökig.

Har själv en TK BT 600 obromsad med en lastvikt på 470kg. Vad jag får fram om din båt så väger den 266kg tom och maxmotor på 40hk. Så båt och motor borde landa på ca 370kg +-..
    då bör du ha nästan 100kg för elmotor, batteri och bensin osv. Men nackdelen är då att den trailern är smal. Går du upp till 600 lång eller 750 så får du en större trailer. De bromsade trailerna blir verkligen överkurs och de är ändå större och din "lilla" båt kommer nog bli lite väl liten på. Så mitt svar är nej. Köp en bättre obromsad trailer istället.

Kommentera

Ja nyttan av bromsat släp kan kanske tas igen av att ta det lite lugnare på vägarna under vår och höst. Lättare sagt än gjort såklart, till fiske brukar det kännas bråttom.
      skillnaden i storlek på de bromsade och obromsade verkar inte skilja sig jättemycket oavsett märke men att om man vill har bredare trailer än 1,6 m så blir längden +5,5m.
      Bifogade filer

Kommentera

Din båt är märkbart tyngre än min. Och jag har aldrig någonsin ens övervägt bromsat. Även kört en del på vintern och inte sett några problem. Det man kan göra som många gör att att kapa dragstången. Du vill ju åt bredden och inte längden. Då får du en smidigare och mer anpassad trailer.

Kommentera

Menar du "inte märkbart"?
          Vill minnas att jag sett mojoboats modifiera en TK BT750, att passa en båt med mått liknande min. Tror det stod om det på fb men hittar inte inlägget.
          Kanske ska kolla upp hur det görs smidigast, osäker på om den måste besiktas om då.
          Drar båten idag med Subaru outback.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebastian T Visa inlägg
            Menar du "inte märkbart"?
            Vill minnas att jag sett mojoboats modifiera en TK BT750, att passa en båt med mått liknande min. Tror det stod om det på fb men hittar inte inlägget.
            Kanske ska kolla upp hur det görs smidigast, osäker på om den måste besiktas om då.
            Drar båten idag med Subaru outback.
            Jag menar att din båt är bara några kg tyngre än min. Om uppgifterna på quintrex hemsida så skiljer det 10kg på våra båtar.
            Tror inte du behöver besikta om trailern när du kortar dragstången eftersom det egentligen inte förändrar något märkbart på trailern. Vet att han jag köpte min trailer ifrån fixar det åt kunder.

Kommentera

Hade en tiki 600 på förra båten tyckte den kändes värdelös och klen!

TK Trailer BT 750 känns sjukt mkt stabilare, Hade aldrig köpt en bromsad till en liten båt för att slippa allt krångel som kommer med besiktningar o sånt om man inte måste

Kommentera

Tack för era svar. En nerkortad BT750 låter helt klart som ett bra alternativ.
                Ska kolla om jag har någon lokal säljare som dessutom kan tänka sig att korta ned den.

Kommentera

Behöver du korta ner ? Har en för lång kärra till min mini på 430cm men vid rampning på sämre ställen är det nästan fördelaktigt att slippa ner för långt med bilen (har inte 4wd )

Kommentera

Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
                    Hade en tiki 600 på förra båten tyckte den kändes värdelös och klen!

TK Trailer BT 750 känns sjukt mkt stabilare, Hade aldrig köpt en bromsad till en liten båt för att slippa allt krångel som kommer med besiktningar o sånt om man inte måste

Kompisen hade en Tiki 600 och jag köpte en TK 600
                    TK är klart rejälare byggd. Vet inte hur dagens tiki är byggd för detta är några år sedan. Men förr var det rejäl skillnad. Och TK 750 är ändå bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                    6 svar
                    329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskarn0383  
                    Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                    35 svar
                    1 733 visningar
                    0 gillar