ladda batteriet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ladda batteriet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ladda batteriet

hej har en liten fråga angående min trailer till båten..jag har batterie till ekolod o gps o dylikt.men för att inte ta bort batteriet från båten varje gång så borde man väll kunna ladda batteriet från bilen när man kör,så funkar det ju me husvagnen men det är väll inte en sådan koppling på båtkärran.kan ej mycket om sånt därför frågar jaggår dett o isåfall hur gör jag mvh mathias.skitfiske på er därute

Det enklaste sätt att få laddning på detta sätt är att koppla från exempel ett positionljus på trailern. Annars måste du hitta eller dra ny kabel från generatorn på bilen, brukar finnas en ledig pol på bilen. Oavsett hur du löser det måste du ha en "booster" som kompencerar strömförlusten, se bifogad fil. Den arbetar mellan spänning 8-16 volt och klarar de förlusterna som du får på vägen, ett ytterligare plus är ju att den ger hela 20 amp (finns även en på 40amp, men är väl lite överklass). Denna booster monterar du i båten, sen kopplar du samma via någon 2-polig snabbkontakt.
    Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av gonefishing5053 Visa inlägg
      hej har en liten fråga angående min trailer till båten..jag har batterie till ekolod o gps o dylikt.men för att inte ta bort batteriet från båten varje gång så borde man väll kunna ladda batteriet från bilen när man kör,så funkar det ju me husvagnen men det är väll inte en sådan koppling på båtkärran.kan ej mycket om sånt därför frågar jaggår dett o isåfall hur gör jag mvh mathias.skitfiske på er därute
      Var inte helt med här. Har du batteriet till trailern (winch) eller har du batteriet till allt båt-el (utan laffningsfunktion/utombordare?)

Ett blybatteri kan inte snabbladdas (på 1-2 tim), det måste laddas under ganska lång tid, i varje fall under ca 8-10 tim, hällst i 24 tim. Har du långa körningar kan det fungera i viss mån (5-6 tim till vattnet och 5-6 tim hem därifrån med laddning på i bägge riktningar). Har du inte det, glöm laddning då du kör för batteriet kommer alldrig att bli fulladdat.
      Skaffa en bra laddare typ CTEC Multi 7000. Fixa till en sorts snabbkontakt i båten för laddarens + och - pol. Dra ut en lång skarvsladd 25 eller 2 x 25 m från garage/bostad eller från grannen kanske? och så slipper du hantera batteriet, bara sätt det på laddning.
      Senast ändrad av Flodström; 2010-01-27, 17:12.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

?
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Ursprungligen postat av Harry Coma Visa inlägg
          tackar för tipsen

Kommentera

Annars är ju solpanel en rätt bra lösning :-)
            Nån dag ska jag ha en gädda på >15kg om jag så ska dö på kuppen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
            15 svar
            782 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sadda
            av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
            4 svar
            415 visningar