Ok, men hur känsligt är det med längden på båten ... och maxlängden på trailern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ok, men hur känsligt är det med längden på båten ... och maxlängden på trailern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Med en såpass lätt båt minskar som sagt kraven på trailern men allt blir så mycket trevligare med en riktig kärra man kan lita på.
    Vad är det för svetsning som inte är bra på Reko? Kan vara bra att veta.
    Alla trailertillverkare har ju lättare kärror oxå så det är bara att söka efter det som passar ens behov bäst. Brenderup, Fogelsta, Co, Easyline, Malajava, Tk, Bålsta, listan kan göras lång. För lång nästan för det är inte helt lätt att välja!
    Vi trollar en del och på tävlingarna runt Vänern ser man många både bra och en del skrämmande exemplar av trailerlösningar. Det kan vara riktigt kul att göra en sväng på parkeringen och kika lite.
    Mvh Micke

Kommentera

Båt & Trailer verkar ju ha bra priser, ngn som vet hur kvalitén är på deras kärror? Respo heter dom.

Kommentera

@Micke Hoppas länken funkar
        http://produkter.midtrailer.se/Insta...032-1_img1.JPG

Jag måste få tillägga att jag är inte människa att bedöma en svetsfog öht, det bara kändes inte rätt för mig. Murphys lag gäller mig.
        Skulle jag haft en sådan kärra ger jag mig 17 på att fogen hade rostat eller försvagats av någon åverkan eller whatever så att något tråkigt hade hänt.

Jag var förresten nere i Sunnanå hamn i lördags (19e) bara för att kolla sjösättning vid rampen. Internutbildning, du vet...

Roddbåt och trailer: tack till er båda, Eino och Micke. Då känns det ju lite lugnare...
        ska kolla runt lite... även Malajava

swemax: Jag såg en bild på den du nämner. Såg bra ut, men baklysena i vattnet vid sjösättning? Hårda och kantiga skärmar?
        mvh,
        Abumatic220
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Lite OT kanske, men jag vill rekommendera en konstruktion som min Muuli V600PS har. Istället för sidorullar finns det horisontella sidostöd av hårdplast på båda sidorna. Rätt inställda riskerar man inte att få bulor i båtbotten när man drar åt spännbanden, vilket kan hända med vanliga sidorullar när man har plåtbåt. Sjäv tycker jag att den passar som handsken till min Quintrex 385:a,dock fick jag flytta ut skärmarna 15mm på båda sidor för att båten skulle få plats mellan skärmarna, då skrovvinkeln bak är så liten på båten.
          Kärran får lastas med 450kg, väger150kg, är 505cm lång med max båtlängd runt 450cm, är 197cm bred totalt och är ca 150cm mellan skärmarnas insidor. I mitt tycke som gjord för en flatbottnad aluminiumbåt. Vad plastbåtarnas topcoat tycker om hårdplasten på sidostöden vet jag inte, men troligtvis finns det risk för skador vid av och pålastning.
          Muuli-varaosat suoraan valmistajan verkkokaupasta

Kommentera

Nicke, länken funkade bra. Jag kan uppdatera dig om det rostar eller inte om ett tag. Farsan köpte nämligen en Reko 600 i somras. Troligtvis har galven haft svårt att komma in riktigt i skarven men det lär synas snart.
            Kai, det du nämner om just sidorullarna är lite intressant. Alla pratar sig varma om massiva stödhjul för att slippa punktering mm. Men sanningen är den att luftgummihjul är mkt mer skonsamma mot båten då de dämpar lite på guppiga vägar.
            Men en trailer med såna stödskenor, med vippfunktion och med små kullagrade stödhjul i ett dämpande gummimaterial hela vägen, det måste ju vara optimalt?
            Mvh Micke

Kommentera

Köpte mig en TK 500 idag.
              Imorgon ska jag på "kolla-på-båt-turne".
              Hoppas det blir ngt att lägga på BTn.
              Dretfiske!
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Kul! TK-trailern tycker jag ser vettig ut och priset är skapligt.
                Lycka till med båtletandet!
                Mvh Micke

Kommentera

Tack!
                  Jag behöver det!
                  Jag trodde det skulle bli affär i helgen, men jag fick tyvärr dra mig ur...
                  Börjar ge upp begmarknaden och snegla efter en Sandström Basic 425 Ryds 425 eller ngt liknande...
                  mvh,
                  Abumatic220

Kommentera

Halloj igen!
                    Jag tänkte bara komma tillbaka med en sista grej här eftersom jag själv har lärt mig så mycket på era svar på mina frågor och genom att läsa gamla trådar...

Lås till EU-trailers.
                    Detta verkar vara ett särskilt kapitel.
                    ...som man inte skojar bort.
                    Vad jag tror mig ha lärt mig är att om man vill ha tag i försäkringsgodkända lås så måste de passa den specifika kulhandske som sitter på trailern ifråga.
                    ...och EU-trailers har tydligen ofta "lite speciella kulhandskar".
                    Jag lyckades hitta ett godkänt till min TK genom att läsa gamla trådar här på FS och sedan kolla på TK:s hemsida.
                    Jag tror att just den trailer vars svetsning jag "amatörkritiserade" tidigare i tråden har en anna konstruktion på sin handske vilket borde göra det lättare att hitta godkänt lås till den, men det är erkannerligen spekulation från min sida.
                    Ett allmänt tips kan ju vara att först ta reda på vilken kulhandske som sitter på trailern man är intresserad av och sedan kolla om man får tag i lås till densamma innan ev köp av trailer...

Kommentera

Fast tyvärr så spelar det ingen roll vilket kulhanskelås du har när det gäller hur lättstulen båten blir. Det är bara för försäkringen.
                      Tjuvarna krokar bara fast en vajer runt hela hansken och fäster i kulan. Sedan behöver de bara dra den tillräckligt långt bort för att våga starta en vinkelslip.
                      Bäst är att låsa med härdad eller grov kedja. Går inte att ta med bultsax och finns ingen som startar en vinkelslip utanför bostaden.
                      Regel nr1:
                      Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      739 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      341 visningar